Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag menar att om du sätter dig vid fikabordet på jobbet och säger "jag tänkte belåna huset och köpa fonder" så kommer de flesta (!) kanske inte 100%, tycka att du är helt från vettet.
Lite off topic, men NEJ.
Det du skriver säger nog mer om de vid ditt fikabord.
De jag har fikat med skulle inte tycka att jag var från vettet, utan snarare fråga vilken belåningsgrad jag tänkte mig för värdepappersköp.

Nyfniken Nyfniken skrev:
Skulle du säga "Har ni tänkt på att ni som både har bolån och aktier i praktiken har belånat huset för att köpa aktier?" så kommer nästan ingen ha tänkt på det. Många kommer säga emot.
Så kan det förvisso vara. Folk tänker inte riktigt.
Jag vet att det finns de som är helt rabiata mot blankning. Men som har bostadslån. Och inte fattar att dom blankat valutan mot bostaden.
Det med principer och konsekvens är lite svag förmåga hos ganska många.

Att belåna huset och köpa aktier/fonder kan ju vara vettigt. Man får relativt låg ränta. Men man bör ju inte låna mer än man står ut med att förlora.
 
  • Gilla
Orvar777
  • Laddar…
Samma med de som reser till fjällen eller utomlands och har bostadslån.
Istället för att lägga det på amortering så kör de amorteringsfritt och åker för egentligen lånade pengar.

Men det går inte prata med folk.

Vilket jävla ramaskri det blev ang "en årslön på banken" för 30år sedan. Har samma personer sparat kaffepengar under tiden så har de haft mer än en årslön idag.
Påtalar man det och ger några konkreta exempel på hur små, nästan obetydliga summor i 30 år spridda på börsen har utvecklats så kan de inte acceptera att det alls och blir helt motstridiga och totalt förnekar fakta.

Förlorad avkastning är ett underskattat räknesätt.

Av samma anledning har jag inte beställt ny bil. 800 tusen från kontot skulle inte vara sån jättestor deal. Men räknar man vad det kan ge under mina förhoppningsvis kvarvarande 40-50år med bra beslut och avkastning så har denna eventuella bilen kostat motsvarande en lyxvilla och bilen är skrot efter halva tiden.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Det du skriver säger nog mer om de vid ditt fikabord.
Ja, så skulle det kunna vara. Nu tror jag inte att det stämmer för just mitt fikabordet. Det är nog mer likt ditt.

Jag menar givetvis ett genomsnittligt fikabord.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
men ingen lånar på huset för att investera på börsen.
Jasså? Har du någon slags källa till det? Jag skulle påstå att alla som äger aktier i någon form och dessutom har bolån gör precis det.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Jasså? Har du någon slags källa till det? Jag skulle påstå att alla som äger aktier i någon form och dessutom har bolån gör precis det.
Läs #2560.
 
D
pacman42 pacman42 skrev:
Nej, börsen stiger alltid över tid, men den kan ibland temporärt falla mycket.
Med det resonemanget är det mycket som är märkligt, kanske även ditt eget beteende, ligger du maxbelånad överallt, lånat av alla du känner osv, det är ju det enda rationella i den värld, med 7% ständig börsavkastning rakt över, som du lever i?
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Solceller som investering är väl bara ett sätt att sprida ”risken” som att inte investera alla pengar i en enda aktie?

Tänk om du bara köpte aktier i t.ex. sas eller sbb?
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
D
T Taxture skrev:
Solceller som investering är väl bara ett sätt att sprida ”risken” som att inte investera alla pengar i en enda aktie?

Tänk om du bara köpte aktier i t.ex. sas eller sbb?
De flesta som är mer seriösa i sin ekonomi diversifierar, aktier är en investering som kan ge mycket avkastning men kommer med en korrelerad risk, man hamnar helt fel i resonemanget om man placerar aktier och solceller i samma investeringskategori.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
ja mer rättvist är väl att jämföra solceller med fonder och inte enskilda aktier?
Eller kanske mot andra investeringsslag som ädelmetaller typ guld……
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
T Taxture skrev:
ja mer rättvist är väl att jämföra solceller med fonder och inte enskilda aktier?
Eller kanske mot andra investeringsslag som ädelmetaller typ guld……
Jag skulle säga jämföra med ränteplaceringar.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Och ska man jämföra solceller rakt mot börsen så ska man ju plocka ut avkastningen från börsen varje år för att betala elräkningarna…….

Skulle vara intressant med en uträkning där man under dom angivna 30åren årligen plockat ut den 7 procentiga avkastningen
 
D djac skrev:
De flesta som är mer seriösa i sin ekonomi diversifierar, aktier är en investering som kan ge mycket avkastning men kommer med en korrelerad risk, man hamnar helt fel i resonemanget om man placerar aktier och solceller i samma investeringskategori.
Jo men nu är det väl så att den överväldigande majoriteten som "investerat" i solceller är av en äldre generation med välfyllda fondkonton och låga eller inga huslån. Så enkelt att sälja någon fond som gått bra och även dra nytta av generösa bidrag. Sen är jag ganska säker på att solcellsmarknaden nu rejält viker neråt.
 
P paralun skrev:
Jo men nu är det väl så att den överväldigande majoriteten som "investerat" i solceller är av en äldre generation med välfyllda fondkonton och låga eller inga huslån. Så enkelt att sälja någon fond som gått bra och även dra nytta av generösa bidrag. Sen är jag ganska säker på att solcellsmarknaden nu rejält viker neråt.
skulle jag inte säga. Rätt blandad ålder gissar jag , jag känner många under 50 år som investerat i solceller och batterier.
 
  • Gilla
djac och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
skulle jag inte säga. Rätt blandad ålder gissar jag , jag känner många under 50 år som investerat i solceller och batterier.
Jo nu ser jag enkelt det här hos mina grannar i området och bekanta vilka som "investerat". Inte har någon lånat iaf. Men vi får se hur det går med även den här "bubblan" inkl att vi göder kinesiska intressen.
 
P paralun skrev:
Jo nu ser jag enkelt det här hos mina grannar i området och bekanta vilka som "investerat". Inte har någon lånat iaf. Men vi får se hur det går med även den här "bubblan" inkl att vi göder kinesiska intressen.
Så länge elpriserna är instabila & bidragen finns kvar kommer folk investera.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.