Under ungefär november-januari får vi problem med luft i radiatorrören. Jag undrar om och hur det går att felsöka/åtgärda detta.

Systemet har en högsta punkt som går att lufta, och en enda radiator vars vatten måste passera denna punkt. Det börjar med att man märker att den radiatorn är kall, då går man och luftar. Radiatorn blir då snabbt varm igen, men så småningom kommer det in mer luft. Under den värsta säsongen tar det bara ett dygn innan den är helt kall igen.

Eventuellt sammanfaller problemet med att utetemperaturen sjunker. Jag tror inte att det händer alls under våren, inte ens om det är kallt.

Huset har två våningar den högsta punkten i radiatorrören är ca 4m över marken. Bergvärmepumpen står i ett uthus med ledningar under mark in till huset. Det brukar inte vara luft alls i radiatorerna utan bara i den högsta punkten.

Tips och erfarenheter mottages tacksamt!
 
C
Vad har du för tryck i systemet?
Normalt är där ett visst övertryck som förhindrar luft från att komma in i systemet.
Expansionskärlets uppgift är sedan att hålla trycket konstant genom att ta upp de volymförändringar som uppstår när vattentemperaturen varierar. Om det inte fungerar som det skall blir det problem.
 
  • Gilla
sven_s och 2 till
  • Laddar…
Tack! Det är den mätaren som syns på bilden va?Ca 0,42 bar visar den. Nu har jag läst på nätet att 0,5-1 behövs när man har två våningar, så det är säkert som du säger. Och då ska jag öppna en påfyllningsventil förstår jag. Men hur hittar jag den?
 
  • Expansionskärl och rörledningar för värme eller vatten, mätare och ventil, teknisk utrustning, installationsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
C
S sven_s skrev:
Det är den mätaren som syns på bilden va?
Japp, helt riktigt. Dra upp trycket till 1 bar, det blir bra. I bästa fall är påfyllningskranen märkt "påfyllning värmekrets" eller nåt sånt. Annars får du leta efter en kran som sitter mellan tappvattenrören och värmerören, eller lägga upp en bild här så kan säkert någon peka ut den.

Håll ett öga på tryckmätaren när du fyller på så att trycket stiger sakta och säkert. Sticker den upp direkt har du problem med expansionskärlet. Lufta, kontrollera trycket igen och fyll på mer om det behövs. Och tänk på att en höjning av trycket kan göra att det börjar droppa någonstans. Finns alltid en anledning till att trycket har sjunkit, dvs. någonstans har vattnet som saknas tagit vägen.
 
C cpalm skrev:
Japp, helt riktigt. Dra upp trycket till 1 bar, det blir bra. I bästa fall är påfyllningskranen märkt "påfyllning värmekrets" eller nåt sånt. Annars får du leta efter en kran som sitter mellan tappvattenrören och värmerören, eller lägga upp en bild här så kan säkert någon peka ut den.

Håll ett öga på tryckmätaren när du fyller på så att trycket stiger sakta och säkert. Sticker den upp direkt har du problem med expansionskärlet. Lufta, kontrollera trycket igen och fyll på mer om det behövs. Och tänk på att en höjning av trycket kan göra att det börjar droppa någonstans. Finns alltid en anledning till att trycket har sjunkit, dvs. någonstans har vattnet som saknas tagit vägen.
Nja, det stämmer inte. Gaser (även vattenånga) diffunderar över båda sidor av ett tryck. Så med ju fler och ju mindre täta kopplingar eller rör som finns, desto mer luft kommer komma in i systemet.
 
Totte_S
Stänger du av cirkulationspumpen när du luftar?
 
C
H hapazard skrev:
Nja, det stämmer inte. Gaser (även vattenånga) diffunderar över båda sidor av ett tryck. Så med ju fler och ju mindre täta kopplingar eller rör som finns, desto mer luft kommer komma in i systemet.
Om det är ett övertryck i radiatorkretsen lär mängden luft som kommer in (och mängden vattenånga som tränger ut) genom gasdiffusion via kopplingar och rör vara helt försumbar i sammanhanget.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
0.42 bar är samma som 4.2 meter vattenpelare mellan vattnets högsta punkt i elemensystemet och där manometern sitter

Sitter elementet högre så måste du ha högre tryck, annars blir det undertryck och det börja suga luft i otäta elementventiler, skarvar etc.

Som redan sagt upp till 1 Bar är förmodligen tillräckligt och det blir armbågsrum för volymvariationer med hjälp av hydropressen.

du får titta efter om det sakta sjunker då det kan indikera läcka - i äldre större fastigheter finns det alltid någon element som ingen kommer ihåg i någon trapphus eller garage och med snörpackboxar som börja läcka vid elementkranen och även lingarnstätade rörskarvar är inte helt ångtäta utan hela tiden kommer en smula vattenånga ur dessa hela tiden - är det väldigt många sådana så börja det synas som vattenförbrukning ...
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Som tidigare nämnts i tråden, kolla noga så att expansionskärlet fungerar. Gummiblåsan i dessa har en begränsad livslängd, börjar den läcka så blir systemet helt stumt och det blir problem av typen du beskriver och även värre saker kan hända.

På vår vattenburna anläggning fick vi byta expansionskärl efter ca 15 års drift, det hade sprungit läck internt och var helt fyllt av vatten. Felet kom smygande och det var vår rörmokare som upptäckte det i samband med byte av plats för fjärrvärmeanläggningen.
 
Redigerat:
C cpalm skrev:
Om det är ett övertryck i radiatorkretsen lär mängden luft som kommer in (och mängden vattenånga som tränger ut) genom gasdiffusion via kopplingar och rör vara helt försumbar i sammanhanget.
Övertryck gör så att det inte aktivt suger in luft, men diffusion händer ändå. Jag får lufta mitt system trots att jag alltid ser till att ha ett övertryck.

Hastigheten med vilken luft diffuserar in i systemet är oberoende av övertrycket, medan hastigheten med vilken vatten diffuserar ut ökar med övertrycket.
 
  • Älska
Thomas M
  • Laddar…
Totte_S Totte_S skrev:
Stänger du av cirkulationspumpen när du luftar?
Nej, jag har inte gjort det. Borde jag?
 
Totte_S
S sven_s skrev:
Nej, jag har inte gjort det. Borde jag?
Det brukar vara bra att stänga av den, särskilt eftersom du upplever problem.
Luften i systemet åker annars med vattnet runt. Genom att stänga pumpen får luftbubblorna en chans att åka till högsta punkten. Det kan ibland behövas att man stänger av, luftar, kollar trycket och ev justerar det, kör pumpen ett tag, stäng av pumpen, lufta igen, kolla trycket.
 
  • Gilla
sven_s
  • Laddar…
Behövs normalt inte stängas av, har du automatiska avluftare i systemet, stäng dom. Vid luftning så ska trycket i systemet vara minst 1 bar.
 
  • Gilla
sven_s och 1 till
  • Laddar…
På hydropressen brukar det sitta en bilventil, kanske bakom en täcklock

Om man provar att trycka på dess mittstift, och normalt skall det pysa luft där men kommer det vatten ur denna istället så ha blåsan i hydropressen spruckit, luften löst sig i elementvattnet och försvunnit sakta med tiden och det hela kan vara mer eller mindre stumfyllt med vatten.

Om det bara är luft som kommer ut vid test - se till att pumpa tillbaka samma luftmängd som pös ut eller i praktiken till samma tryck på manometern som det var innan med fotpump för att pumpa bildäck eller om man har tryckluft från kompressor med däckspåfyllare - var försiktig så att trycket inte blir för högt[1] och stiger det väldigt fort även med bara några pumptag luft påfyllt så kan man misstänka att hydropressen är mer eller mindre full med vatten och då måste vatten tappas ur innan mer luft kan fyllas i - samt utreda varför det är så... tex. en pysläcka i bilventilen för blåsan kan ha läckt över tiden och blåsan är väldigt lite fyllt, men annars är det vanligt att blåsan har spruckit men för att se det måste man kanske släppa ur lite mer luft hydropressen så att vattnet når ventilen - allt beroende på hur ventilen är placerad gentemot vattnet.

Är man lite mer modig så trycker man på bilventilen tills det inte kommer luft längre och förhoppningsvis ingen vatten heller - sedan får man pumpa upp trycket med fotpump till samma nivå som visades på manometern tidigare och kanske några pumptag till.

hydropress för elementsystem har nästa ingen förtryck när de är tomma (bara så mycket att gummiblåsan i den stort sett fyller hela utrymmet vilket kanske motsvarar 0.1-0.2 bar förtryck mätt på bilventilen) och vid 1 bar övertryck så är den till knappt hälften fyllda med vatten om allt fungerar som tänkt.

När hydropressen redan finns i ett driftsatt elementsystem så är det svårt att bedömma i hur mycket den är fylld

- men märker man att trycket ökar väldigt fort när man duttar in små mängder vatten från påfyllningen så är det indikation att hydropressen är nästan helt vattenfylld medans är den korrekt med luft så skall reaktionen vara mer sävligt och ganska mycket vatten skall kunna susa in i elemensystemet innan man ser att manometer visar stegrande tryck.


[1] tex biltermas släpbara kompressor SOL-6 så finns en reduceringsventil man kan sätta till tex 1.3 bar innan man provar att lufta systemet och då inte riskerar att fylla för mycket så att något går sönder i elementsystemet.
 
  • Gilla
sven_s och 2 till
  • Laddar…
C
H hapazard skrev:
Jag får lufta mitt system trots att jag alltid ser till att ha ett övertryck.
Om man har så pass stora problem med diffusion att det kontinuerligt bildas signifikanta mängder fri luft i systemet är det rätt katastrofalt. Om inte annat äts radiatorerna upp av invändig korrosion på kort tid. Det skulle möjligen kunna förekomma i praktiken med första generationens PEX-installationer med icke diffusionstäta rör. Personligen har jag dock aldrig hört talas om att det skulle vara på en sådan nivå att man faktiskt måste lufta systemet titt som tätt(?)

Så låt oss spara den diskussionen tills TS sett till att övertrycket är på rätt nivå och håller sig där över tid.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.