Clarken37 skrev:
Räknar man ”vinst” från en usel energieffektivitet så ser det ju betydligt bättre ut såklart. Men då kan man ju lika gärna lägga pengarna på bergvärme. Då sparar man ju dessutom som mest på vintern när elpriser är som högst och solcellerna genererar noll.

Hur hade ”vinsten” sett ut i ety nybygge med bergvärme som drar 9000 kwh per år?
Som andra redan svarat.
Solceller har ingenting med uppvärmningen att göra.
Dom har inget nytt hus utan dom använder det befintliga systemet så länge det är lönt.
Fram till i fjol har dom köpt billig pellets via kontakter och nu byter dom då det blivit för dyrt.
Vi bor i Skåne och har svårt att räkna hem bergvärme, byggde själv nytt hus för tre år sen och satte in en frånluftsvärmepump då jag inte kunde räkna hem merkostnaden på bergvärme.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Nissens Nissens skrev:
Det är väl många som har bolån och samtidigt investerat på börsen… de flesta skulle jag tro…
Du läser ju uppenbarligen inte vad jag skriver. Jag ger upp.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Solceller har ingenting med uppvärmningen att göra.
I praktiken har du ju rätt men det finns ju solcellssystem man kopplar till vattenvärmen. Då har det betydelse.
 
R
Vattenburna solceller ja, men inte dom som monteras idag som är elproducerande..

Edit: vattenburna solfångare..
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vattenburna solceller ja, men inte dom som monteras idag som är elproducerande..
Här mellan Norge och Finland brukar vi kalla dem solfångare som lokalt uttryck.
 
  • Gilla
fribygg och 4 till
  • Laddar…
A Argastesnickaren skrev:
Vi bor i Skåne och har svårt att räkna hem bergvärme, byggde själv nytt hus för tre år sen och satte in en frånluftsvärmepump då jag inte kunde räkna hem merkostnaden på bergvärme.
I Skåne har man långt till berget. Det gör att BV blir väldigt dyrt.

Där jag bor och det är 0 cm till berg så blir energibrunnarna inte lika djupa och därmed blir BV billigare.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
I praktiken har du ju rätt men det finns ju solcellssystem man kopplar till vattenvärmen. Då har det betydelse.
Andra har redan svarat så jag svarar samma.
Solceller och solfångare är två olika system.
Solfångare är billiga och bra om du ska köra till varmvatten och värme.
Fördel om du har pool där du kan dumpa överskottet på sommaren.
Solceller producerar ren el att använda eller sälja beroende på hur mycket du förbrukar just då.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
Jag har för mig (!) att en bekant hade solceller som var kopplade till en doppvärmare i VVB. Men det är lite av en kuf, så det kan vara en hemmasnickrad lösning.

Eller så har jag helt enkelt fel. Det har hänt förut, någon enstaka gång på 1900-talet.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Nissens
Nyfniken Nyfniken skrev:
Du läser ju uppenbarligen inte vad jag skriver. Jag ger upp.
Ok, vad är det du påstår att ingen gör??
 
När jag skriver "ingen" så menar jag inte "inte en enda person på hela jordklotet".

Jag menar att om du sätter dig vid fikabordet på jobbet och säger "jag tänkte belåna huset och köpa fonder" så kommer de flesta (!) kanske inte 100%, tycka att du är helt från vettet.

Skulle du säga "Har ni tänkt på att ni som både har bolån och aktier i praktiken har belånat huset för att köpa aktier?" så kommer nästan ingen ha tänkt på det. Många kommer säga emot.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Solceller är ingen har ingett med uppvärmningen av hus att göra, utan producerar el…
Vet inte riktigt hur jag ska tolka detta, men hos oss använder vi en del av elen från solcellerna till att driva värmepumpen under dygnets ljusa timmar vilket ger ett betydande tillskott under vår och höst i synnerhet. Hur stort bidraget är varierar naturligtvis med värmebehov vs soleffekt men är absolut inte obetydligt.
 
Nissens
Nyfniken Nyfniken skrev:
När jag skriver "ingen" så menar jag inte "inte en enda person på hela jordklotet".

Jag menar att om du sätter dig vid fikabordet på jobbet och säger "jag tänkte belåna huset och köpa fonder" så kommer de flesta (!) kanske inte 100%, tycka att du är helt från vettet.

Skulle du säga "Har ni tänkt på att ni som både har bolån och aktier i praktiken har belånat huset för att köpa aktier?" så kommer nästan ingen ha tänkt på det. Många kommer säga emot.
Ok, så är det kanske. Många ser inte det perspektivet, men rent ekonomiskt är ju alla pengar man hanterar lånade pengar tills man är skuldfri.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
R
H Harald Blåtumme skrev:
Vet inte riktigt hur jag ska tolka detta, men hos oss använder vi en del av elen från solcellerna till att driva värmepumpen under dygnets ljusa timmar vilket ger ett betydande tillskott under vår och höst i synnerhet. Hur stort bidraget är varierar naturligtvis med värmebehov vs soleffekt men är absolut inte obetydligt.
Det är elen som driver eran värmepump, alltså oavsett om ni har solceller eller inte så ni värme..solceller är ingen värmekälla i sig utan producerar elenergi…
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G
R Rejäl skrev:
Det är elen som driver eran värmepump, alltså oavsett om ni har solceller eller inte så ni värme..solceller är ingen värmekälla i sig utan producerar elenergi…
Mja min värmepump går inte så många timmar per dygn när solen visar sig, nu går den dygnet runt. Solcellerna ger?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Vattenburna solceller ja, men inte dom som monteras idag som är elproducerande..

Edit: vattenburna solfångare..
Det benämner man termisk solenergi, 60-70% verkningsgrad och kostar ungefär 20% vad solcellsanläggning kostar. Har ett sådant system, bästa investering jag gjort. Värmer min pool på sommaren också.
 
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.