pacman42 pacman42 skrev:
Nej, börsen stiger alltid över tid, men den kan ibland temporärt falla mycket.
Frågan var med underlag på en kalkyl under en 30 årsperiod och då utgår jag från det.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Men står det verkligen mellan en börsinvestering och solceller. Rent rationellt håller jag med dig men i praktiken så handlar det väl allt som oftast om ett banklån?

Fölk kan tänka sig att låna på huset för att investera i solceller, men ingen lånar på huset för att investera på börsen.

Och fram till inte så länge sen var den gängse uppfattningen att låneräntan var 1,5% för all överskådlig framtid.
Jo det är väl ganska många som både har huslån och pengar investerade i börsen?

Dessa människor skulle ju kunna sälja av alla fonder och aktier för att betala av lite bolån, men det gör de inte. Alltså, de har lånade pengar investerade i börsen.
 
  • Gilla
Smeafan och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Frågan var med underlag på en kalkyl under en 30 årsperiod och då utgår jag från det.
Och på 30 år vinner börsen alltid!
 
  • Gilla
jannebmw
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Och på 30 år vinner börsen alltid!
Ja förmodligen, mest sannolikt. Och ändå satsar folk på solceller, människan är konstig.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ja förmodligen, mest sannolikt. Och ändå satsar folk på solceller, människan är konstig.
Ja, folk fattar inte rationella beslut.
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
S slugger75 skrev:
Dessa människor skulle ju kunna sälja av alla fonder och aktier för att betala av lite bolån, men det gör de inte. Alltså, de har lånade pengar investerade i börsen.
Jag är helt med dig. Det är en paradox.

Ingen skulle belåna huset för att köpa fonder, man tycker det är hål i huvudet. Samtidigt har fölk både huslån och fonder. Ingen logik någonstans.
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag är helt med dig. Det är en paradox.

Ingen skulle belåna huset för att köpa fonder, man tycker det är hål i huvudet. Samtidigt har fölk både huslån och fonder. Ingen logik någonstans.
Så länge som huset är färt mer än baslånet på detsamma så har man ju pengar ut vid en försäljning ändå.
 
Vad är ett baslån?
 
Nyfniken Nyfniken skrev:
Vad är ett baslån?
Inte topplån.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Inte topplån.
Bottenlån med ett mer känt ord.

Även jag har aktier och bolån. Så länge avkastningen från portföljen överstiger bolånets räntekostnad lönar det sig och för mig har det gjort det sedan 2003.
 
  • Gilla
Nissens och 1 till
  • Laddar…
Logad Logad skrev:
Bottenlån med ett mer känt ord.

Även jag har aktier och bolån. Så länge avkastningen från portföljen överstiger bolånets räntekostnad lönar det sig och för mig har det gjort det sedan 2003.
Varför lånar du inte mer?
 
R
pacman42 pacman42 skrev:
Och på 30 år vinner börsen alltid!
Satsar du på allt på börsen, enskilda aktier kan absolut vara värda noll och ingenting på 30år..

Medans solceller kommer du garanterat ha avkastning på 30år..
 
SAS. Säkert som riksgälden. 😎
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Clarken37 skrev:
Skulle vara väldigt intressant att få en kalkyl som räknar på utfallet vid 5% ränta och med alternativintäkten om 7% avkastning på börsen årligen.

200k på börsen idag är 1,5 msek om 30 år givet snittavkastning på 7%.

Om en solcellsanläggning som kostar lika mycket ska trumfa det ska den dra in cirka 44k per år. Låter väldigt mycket? Då har jag inte ens tagit in underhåll i beräkningen eller att hela anläggningen kommer kosta flera 100k att byta ut efter 30 år.

Någon annan i tråden som har solcellsanläggning som tjänar/sparar 44k per år?

Förstår verkligen inte detta?
Både jag och min syster har satt upp solceller för 3 respektive 2 år sen.
Min syster betalade 110 000 kr och dom har stenkoll på varenda kr då dom bott länge i huset.
Deras besparing år ett som var bra var 30000kr och förra året som var lite mer normalt fick dom in 17000 kr.
Rätt okej på billig anläggning och värdet finns ju kvar i form av låga driftskostnader länge än eller vid en försäljning.
 
  • Gilla
Mickebus och 2 till
  • Laddar…
Vaf skulle din systers anläggning kosta idag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.