H
Sewen Sewen skrev:
Tisdag den 28 mars kl 8:30 halkade plogbilen baklänges och gled in i staketet till min mammas villa. En sträcka på 12m skadades. Flera grannar såg händelsen och nån gick tom ut och fotade plogbilen i fråga.
Mamma har fått en offert av snickare på drygt 18 000 för reparation. Hon har med offerten som grund och bilder på skadorna ansökt om skadestånd hos Stockholms stad. Jag hjälpte henne att skicka in underlaget.

Idag fick hon besked av trafikkontoret att hon inte får nån ersättning. Så här kommenterar entreprenör och driftingengör:
Efter att gått igenom bildmaterialet kan det konstateras att
gångbanan är för trång för att utföra halkbekämpning med maskin,
således kan plogbilen inte kört in i staketet under
snöröjningsuppdraget.
Bildmaterialet visar inte heller några hjulspår
som tyder på att plogbilen ska ha kunnat halka och backat in i
staketet. Entreprenören anser att skadan inte uppkommit efter
sammanstötning med entreprenörens fordon.


Det går inte att överklaga beslutet utan är man missnöjd med beslutet (jo tack!) är det stämning i domstol som gäller. Mamma är pensionär och nog inte så pigg på att processa i domstol även om minst en granne sagt att han/hon kan vittna. Bifogar de bilder vi skickade in i anmälan. Varken mamma eller grannen är några mästerfotografer men på en av bilderna ser man plogbilen ifråga högst upp i backen.
Finns det nåt jag kan göra för att hjälpa mamma vidare? Förutom att snickra till ett nytt staket så klart! :)
18.000,00 är det för nytt staket runt om? För att rätta till dessa skadorna kostar inte den summan.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Hej
Trist när det blir sådär.
När det väl händer måste man göra något direkt, att vänta lär motparten att vänta är bra.
Att vänta gör ochså att man själv, vittnen, chauffören glömmer bort och framförallt inte lider längre, man måste agera direkt och se till att såret inte läker.

Med det sagt, så ska ni dra detta vidare börja nu och ge inte upp.
Kommunen har knappast med detta att göra, utan snarare den kommunen upphandlat med, gå på dem istället. Jag förstår varför kommunen svarar som dom gör.
Så, prata med alla vittnen igen för att få en klar bild om vad som hände, när det hände, vilket fordon som var inblandat och gärna få tag på chauffören.

Börja så, gör ni inte detta föreslår jag att ni lagar staketet istället så att ni glömmer detta fortare.
Lycka till
/Workingclasshero
💪💪💪
Hade det vart mitt staket och jag som haft kontakt med vittnen, kommun osv hade jag nog fajtats rätt rejält. Iom att det är morsan så känner jag att det blir lite tungrott när hon hela tiden ska vara en mellanhand i kommunikation med andra.
Sen kontaktade vi kommunen direkt och såg till att det fanns ett ärende. Däremot tog det stopp där för man behövde svara på frågor ang polisanmälan och anmälan till försäkringsbolag. Det längsta stoppet i processen var att få in en offert för reparation. Inte lätt att få nån att lämna pris. Utan den visste vi inte vad skadeståndsanspråket skulle vara på.
 
Det går nog snabbare att laga staketet än att tjafsa om det.
 
  • Gilla
Harald Boye och 14 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
18.000,00 är det för nytt staket runt om? För att rätta till dessa skadorna kostar inte den summan.
Nix.
-Riva ut skadad trall ca 12 meter
-inköp av material
-rikta in konstruktion/stolpar
-lägga ny trall
-slutstädning
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det går nog snabbare att laga staketet än att tjafsa om det.
😆 Garanterat!
 
  • Gilla
Harald Boye och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni reg Nr på plogbilen så kanske det går att få ut på trafikskadeförsäkringen? Tff.se
Finns regn
Sewen Sewen skrev:
💪💪💪
Hade det vart mitt staket och jag som haft kontakt med vittnen, kommun osv hade jag nog fajtats rätt rejält. Iom att det är morsan så känner jag att det blir lite tungrott när hon hela tiden ska vara en mellanhand i kommunikation med andra.
Sen kontaktade vi kommunen direkt och såg till att det fanns ett ärende. Däremot tog det stopp där för man behövde svara på frågor ang polisanmälan och anmälan till försäkringsbolag. Det längsta stoppet i processen var att få in en offert för reparation. Inte lätt att få nån att lämna pris. Utan den visste vi inte vad skadeståndsanspråket skulle vara på.
Jag tror inte kommunen har med det hela att göra.
Jag vill inte betala staketet, det får snöröjningsfordonets försäkring göra, men tyvärr är ni nog försent ute, man ska smida medans järnet är varmt.

Fixa staketet i vårsolens sken och involvera andra till en happening :)
/W
 
Sewen Sewen skrev:
Nix.
-Riva ut skadad trall ca 12 meter
-inköp av material
-rikta in konstruktion/stolpar
-lägga ny trall
-slutstädning
Det är ju inte 12m som behöver bytas i sin helhet. Det är enstaka spjälor och någon längsgående.
 
  • Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
H
Sewen Sewen skrev:
Nix.
-Riva ut skadad trall ca 12 meter
-inköp av material
-rikta in konstruktion/stolpar
-lägga ny trall
-slutstädning
Hur kan trallen bli så skadad? Det är väl staketet som är skadat? Alla staketbrädorna är väl inte så skadade utan att de går att återanvända en del dem? 18.000,00 verkar vara ett rent ockerpris. Kan heller inte se att man får ett nytt staket utan att man får ett renoverat staket där skadat trä blir utbytt och stolpar riktade. Kommunen kan väl skicka ut någon som renoverar staketet.
 
  • Gilla
EvertL och 4 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har ni reg Nr på plogbilen så kanske det går att få ut på trafikskadeförsäkringen? Tff.se
Nä inget regnr. Men de har ju erkänt att de snöröjde den aktuella tiden så det borde väl gå att få fram på nåt sätt.
D Daniel 109 skrev:
Det är ju inte 12m som behöver bytas i sin helhet. Det är enstaka spjälor och någon längsgående.
Nä. Är väl en 20-25 spjälor som behöver bytas. Två överliggare, och ett par längsgående som är av. Kan man dra ur skruvarna ur spjälorna ur de längsgående som gått av går ju spjälorna att skruva fast igen så klart.
 
Sewen Sewen skrev:
Tisdag den 28 mars kl 8:30 halkade plogbilen baklänges och gled in i staketet till min mammas villa. En sträcka på 12m skadades. Flera grannar såg händelsen och nån gick tom ut och fotade plogbilen i fråga.
Mamma har fått en offert av snickare på drygt 18 000 för reparation. Hon har med offerten som grund och bilder på skadorna ansökt om skadestånd hos Stockholms stad. Jag hjälpte henne att skicka in underlaget.

Idag fick hon besked av trafikkontoret att hon inte får nån ersättning. Så här kommenterar entreprenör och driftingengör:
Efter att gått igenom bildmaterialet kan det konstateras att
gångbanan är för trång för att utföra halkbekämpning med maskin,
således kan plogbilen inte kört in i staketet under
snöröjningsuppdraget.
Bildmaterialet visar inte heller några hjulspår
som tyder på att plogbilen ska ha kunnat halka och backat in i
staketet. Entreprenören anser att skadan inte uppkommit efter
sammanstötning med entreprenörens fordon.


Det går inte att överklaga beslutet utan är man missnöjd med beslutet (jo tack!) är det stämning i domstol som gäller. Mamma är pensionär och nog inte så pigg på att processa i domstol även om minst en granne sagt att han/hon kan vittna. Bifogar de bilder vi skickade in i anmälan. Varken mamma eller grannen är några mästerfotografer men på en av bilderna ser man plogbilen ifråga högst upp i backen.
Finns det nåt jag kan göra för att hjälpa mamma vidare? Förutom att snickra till ett nytt staket så klart! :)
Staketet runt vårt gamla hus blev nerrivet av snöplogen. Svaret blev ungefär att vi fick skylla oss själva som hade staket i tomtgräns. Det gick inte heller att överklaga.
 
  • Ledsen
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
fubar fubar skrev:
Staketet runt vårt gamla hus blev nerrivet av snöplogen. Svaret blev ungefär att vi fick skylla oss själva som hade staket i tomtgräns. Det gick inte heller att överklaga.
Körde en snabb googling och det är tydligen rätt vanligt att man inte får ersättning. Finns lite artiklar om de.
Inte undra på att folk klagar på plogningen! 🙄
 
  • Haha
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
Claes Sörmland
Sewen Sewen skrev:
Körde en snabb googling och det är tydligen rätt vanligt att man inte får ersättning. Finns lite artiklar om de.
Inte undra på att folk klagar på plogningen! 🙄
Ja, vi har ju den kulturella traditionen att man inte är ansvarig när man klumpar sig på jobbet.
 
  • Gilla
  • Haha
Lusen123 och 2 till
  • Laddar…
Fast det innebär ju inte att den som beställt jobbet är utan ansvar. Att den anställde inte har ett personligt ansvar är inte detsamma som att det inte finns något ansvar hos företaget eller beställaren.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Jag menar inte juridiskt ansvar. Jag menar vår kulturella syn på ansvar.
 
F
L Liljeros skrev:
Du behöver ha nån större organisation i ryggen om du ska få till något gentemot kommuner. DO, fackförbund och liknande får ofta till förlikning. Men det krävs rätt solklara fall, man har inte inom kommunen rätt att ge iväg kommuninvånarnas pengar hur som helst utan då ser man istället till att få en dom så är det aldrig någon reporter som kommer kunna gräva upp något gammalt fall och ifrågasätta hur dom valde att göra i det fallet.

Om ett vittne säger att hen såg traktorn köra in i staketet, om man då frågar traktorföraren om han körde in i staketet och hans svar blir att han inte har märkt detta, han kommer ju inte kunna garantera att det inte skedde utan bara att han inte märkte det. Då har vi ett vittne som säger att en sak hänt och ett som inte säger emot men inte heller stödjer så finns det ju inget som motsäger att det skulle hänt men däremot finns stöd för att så var fallet.
Ge dig. I ett sånt fall är det helt solklart att entreprenören kommer att få ta det på sin fordonsförsäkring. Jag har fö varit med om exakt samma sak med en grannes staket som blev nerkört av min entreprenör. Det var inte mycket att pipa om, entreprenören åkte på det så det visslade om det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.