Den där skadan kan knappast värderas till 19kkr. Det låter på tok för högt.
 
  • Gilla
Anna_H och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
L Liljeros skrev:
Kommuner ingår i princip aldrig förlikning eller försöker undvika rättegångar. Dvs det är ingen vits att försöka hota/skrämma utan dom kommer driva den till ända.
Detta är värdefull info om det stämmer. Finns det nån rekommendation från SKR som ger detta eller är det bara en gammal tradition? I större tvister som inkluderar kommuner - den som berör saker som media skriver om - så tycker jag om och om igen att vi aldrig får ett svar eftersom det löses med förlikning och därmed begravs.

L Liljeros skrev:
Utan bilder på hjulspår eller bil som står i staketet så är ert enda hopp vittnesmål från dom grannar som såg det. Troligtvis kommer föraren inte under ed vara jättesugen på att förneka att han körde på staketet.
Han kanske inte ens märkte att att orsakade detta. Lätt att inta en kontrafaktisk position när man inte behöver ljuga.
 
Redigerat:
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
H
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ta det i tingrätten som småmål. Kan vara stimulerande för mamma att ha ett projekt. Men visst åldersavdrag får ni nog räkna med, staketet är ju jättegammalt. Testa att begära 9 000 kr d v s 50% avdrag för åldern. Kommunen kommer kanske att förlikas för att slippa ägna tid åt detta.
För att vara ett småmål måste det upp till ett halvt basbelopp. Tror inte detta belopp är ändrat.
 
Oavsett vem som har gjort vad - jag tycker själv det är svårt att från bilderna förstå hur skadan har uppkommit eftersom avståndet mellan hjluspåren och staketet är stort och trottoaren oplogad, så på något sätt behöver bladet nått dit, bättre beskrivning av det är ju bra för att övertyga att det skett nu och inte vid ett tidigare tillfälle. Utöver det är det inte osannolikt att föraren av maskinen inte märkt något. Det bullrar, skakar, hackar, lite plank märks inte.

Men, för att inte bli avfärdad direkt är nog rimliga krav bättre. 18000 är 3 dagar snickare, för mig känns det som nästintill ett nytt staket som ersättning för ett som nog redan var lite risigt.
Spontant skulle jag säga en dag för att skruva /spika tillbaka plank och byta lite, dvs 6000 kr ink material.(600 kr /tim ink moms, ca)
Man får också tänka på att tex olja efter avslutat arbete är något som man visserligen skulle göra, men inget som snöröjaren ska betala.

Dom är nog rätt vana vid att få massor av krav där många nog är rätt kryddade. Då är det enklare att i första hand avfärda än att ge sig in i någon diskussion.
 
  • Gilla
andersm och 8 till
  • Laddar…
L Liljeros skrev:
Kommuner ingår i princip aldrig förlikning eller försöker undvika rättegångar.
Jag är också nyfiken på vad du bygger det här på. Inom arbetsrätten har ju exempelvis kommuner rykte om att köpa ut sig från problem även när många tycker att det vore för det allmännas bokstav att den anställde snarare avskedades.

Det är möjligt att det finns annan kultur på andra områden, men jag skulle inte sätta några stora pengar på det.
 
  • Gilla
funkislägenhet och 6 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Den där skadan kan knappast värderas till 19kkr. Det låter på tok för högt.
Då vet du inte vad en snickare tar i timmen. 😂
 
  • Gilla
Fixarlasse Dalarna och 2 till
  • Laddar…
F
H HEM2121 skrev:
För att vara ett småmål måste det upp till ett halvt basbelopp. Tror inte detta belopp är ändrat.
Nej, det måste vara under ett halvt basbelopp.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 10 till
  • Laddar…
F
L Liljeros skrev:
Kommuner ingår i princip aldrig förlikning eller försöker undvika rättegångar. Dvs det är ingen vits att försöka hota/skrämma utan dom kommer driva den till ända.

Utan bilder på hjulspår eller bil som står i staketet så är ert enda hopp vittnesmål från dom grannar som såg det. Troligtvis kommer föraren inte under ed vara jättesugen på att förneka att han körde på staketet.
Så du menar på allvar att du tror kommunen kommer att driva en underentreprenörs sak i tingsrätten? Det ör bara att slänga in en stämning och se vad som händer.
 
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Vem ska man rikta skadeståndskravet mot? Kommunen som beställare eller entreprenören som utförare?

Jag har aldrig begripit detta i skadeståndsrätt.
 
  • Gilla
gretas123 och 2 till
  • Laddar…
Hej
Trist när det blir sådär.
När det väl händer måste man göra något direkt, att vänta lär motparten att vänta är bra.
Att vänta gör ochså att man själv, vittnen, chauffören glömmer bort och framförallt inte lider längre, man måste agera direkt och se till att såret inte läker.

Med det sagt, så ska ni dra detta vidare börja nu och ge inte upp.
Kommunen har knappast med detta att göra, utan snarare den kommunen upphandlat med, gå på dem istället. Jag förstår varför kommunen svarar som dom gör.
Så, prata med alla vittnen igen för att få en klar bild om vad som hände, när det hände, vilket fordon som var inblandat och gärna få tag på chauffören.

Börja så, gör ni inte detta föreslår jag att ni lagar staketet istället så att ni glömmer detta fortare.
Lycka till
/Workingclasshero
 
  • Gilla
Bittanbej och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Vem ska man rikta skadeståndskravet mot? Kommunen som beställare eller entreprenören som utförare?

Jag har aldrig begripit detta i skadeståndsrätt.
Ja, det andra jag också funderar över är vad som är tillämpligt i detta fall.

Hjullastaren har en trafikförsäkring. Vanligtvis blir det ju dennes försäkring som står för skador den orsakar.

Men om jag skulle skotta snö med min skyffel och råka putta ned grannens dyra svensk-tenn-blomkruka från grindstolpen så blir jag inte skadeståndsskyldig så länge jag inte varit vårdslös utan iakttagit god aktsamhet utan det har varit "otur" utan det får grannen eller dennes försäkringsbolag ta.

Jag tycker inte att det alltid är helt uppenbart när skadestånd kan falla ut och när inte.
 
  • Gilla
FolkeF och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
N nb. skrev:
Ja, det andra jag också funderar över är vad som är tillämpligt i detta fall.

Hjullastaren har en trafikförsäkring. Vanligtvis blir det ju dennes försäkring som står för skador den orsakar.

Men om jag skulle skotta snö med min skyffel och råka putta ned grannens dyra svensk-tenn-blomkruka från grindstolpen så blir jag inte skadeståndsskyldig så länge jag inte varit vårdslös utan iakttagit god aktsamhet utan det har varit "otur" utan det får grannen eller dennes försäkringsbolag ta.
Den skillnaden har väl mer att göra med att lagstiftningen ger att ribban för vårdslöshet ligger så otroligt mycket lägre när man sitter bakom ratten än när man inte gör det. Jag tror försäkringsfrågan inte hjälper oss att förstå den juridiska ansvarsfrågan (även om den är helt central för kassaflödena).
 
  • Gilla
Urvik och 2 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Detta är värdefull info om det stämmer. Finns det nån rekommendation från SKR som ger detta eller är det bara en gammal tradition? I större tvister som inkluderar kommuner - den som berör saker som media skriver om - så tycker jag om och om igen att vi aldrig får ett svar eftersom det löses med förlikning och därmed begravs.



Han kanske inte ens märkte att att orsakade detta. Lätt att inta en kontrafaktisk position när man inte behöver ljuga.
Du behöver ha nån större organisation i ryggen om du ska få till något gentemot kommuner. DO, fackförbund och liknande får ofta till förlikning. Men det krävs rätt solklara fall, man har inte inom kommunen rätt att ge iväg kommuninvånarnas pengar hur som helst utan då ser man istället till att få en dom så är det aldrig någon reporter som kommer kunna gräva upp något gammalt fall och ifrågasätta hur dom valde att göra i det fallet.

Om ett vittne säger att hen såg traktorn köra in i staketet, om man då frågar traktorföraren om han körde in i staketet och hans svar blir att han inte har märkt detta, han kommer ju inte kunna garantera att det inte skedde utan bara att han inte märkte det. Då har vi ett vittne som säger att en sak hänt och ett som inte säger emot men inte heller stödjer så finns det ju inget som motsäger att det skulle hänt men däremot finns stöd för att så var fallet.
 
Redigerat:
Ang olyckan. Var hos mamma igår och tog lite fler bilder på staketet. Man ser fortfarande tydliga skrapmärken från plogbladet, även lite på grannens staket faktiskt. Grannens dotter är jurist men "oturligt nog" är skadan så liten på deras staket att endast lite färg behövs. Inget juristen orkar processa för med andra ord. :)
Enligt de två grannar som såg förloppet (varav ena var den som tog bilderna, den andra självmant erbjudit sig att vittna) så tappade plogbilen fästet och gled baklänges ned för backen. Det är den info jag fått. Hade gärna pratat med dom själv för att få en tydligare bild vad som hänt.

Ang återställning. Det är ju tryckat trä så kanske lite dyrare men visst, offerten är kanske lite väl saftig. Det va fast pris om det har betydelse. Och snickaren tog höjd för att ev behöva rikta om vissa av de ingjutna galvade T-järnen. Materialkostnad tot 3300, arbete 12 000.
 
  • Vintertid, snöig gångväg, trästaket, träd, reparationsbehov, utomhus, kallt landskap, doldt hus, kvällsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trästaket täckt av snö med grenar i bakgrunden; vintermiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett slitet trästaket täckt med snö framför vinterlandskap och nakna träd.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett gammalt, skadat trästaket täckt av snö med buskar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålat, vertikalt plankstaket i snö, med ojämn överkant och synliga skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Snötäckt landskap med lutande trästaket och rött stolpe till höger. Träd och byggnad syns i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har ni reg Nr på plogbilen så kanske det går att få ut på trafikskadeförsäkringen? Tff.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.