F
G Ganescha skrev:
Det där håller inte. En EL-bil med någorlunda krav:räckvidd, dragkrok och lastutrymme går lös på ca: 4-500 000:-? En 10 år gammal diesel med dom enkla spec kraven kan man köpa för under 100k och lätt underhålla den själv minst 10 år till för billiga pengar. Det går ju inte med en EL-bil, eller? En motor är ju inga problem att byta delar på så den håller 10-20 år och vara säker på sin sak. Det går alltså inte med en EL-bil för 500k? Den är kanske förbrukad redan vid 10 år eller så köper du en begagnad som havererar året efter och du måste skrota?
Det måste ju vara totalt värdelöst.
Motorn håller nog väldigt väldigt länge. Men slitdelar, kaross osv går givetvis sönder precis som på alla bilar. Batteriet tappar ca 2% kapacitet per år. Så efter 10 år har man ca 80% batteri kvar. Vet man bara om det och räckvidden passar ens behov så är det ju inget problem.

Model 3 kommer 560km
https://alltomelbil.se/20-elbilar-i-stort-test-sa-lang-rackvidd-har-elbilarna/

560*0.8= 448km kvar efter 10 år.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dowser4711 och 3 till
  • Laddar…
F
G Ganescha skrev:
Det där håller inte. En EL-bil med någorlunda krav:räckvidd, dragkrok och lastutrymme går lös på ca: 4-500 000:-? En 10 år gammal diesel med dom enkla spec kraven kan man köpa för under 100k och lätt underhålla den själv minst 10 år till för billiga pengar. Det går ju inte med en EL-bil, eller? En motor är ju inga problem att byta delar på så den håller 10-20 år och vara säker på sin sak. Det går alltså inte med en EL-bil för 500k? Den är kanske förbrukad redan vid 10 år eller så köper du en begagnad som havererar året efter och du måste skrota?
Det måste ju vara totalt värdelöst.
Det som är totalt värdelöst till att börja med är din förmåga att verkligen förstå vad han skrev…
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
H HenrikHuslöse skrev:
Det finns inga nya batterier till tio år gamla elbilar. Man kan använda samma argument om bensinbilar. Man vill ha en ny motor efter tio år eftersom den är trött. I verkligheten kommer man att köra bilen tills dess att batteriet eller motorn går sönder. Antagligen skrotas bilen sedan, annars får man plocka en motor eller ett batteri på skroten och hoppas på det bästa.

En bil för 15000 kr kanske håller i fem år. Då är värdeminskningen 3000 kr/år eller 250 kr/månad. Av dina 700 kr återstår 450 kr. Trafikförsäkring och vägtrafikregisteravgiften (jag antar att bilen är över 30 år) kostar väl 2000 kr/år även i glesbygd och besiktningen 400 kr/år så där rök 200 kr/månad till (En avställd bil räknas inte). Så då är du nere på 250 kr/månad i bränsle, spolarvätska och reparationer. Det räcker till 15 mil. Kör man bara 100-200 mil om året är elbil inget alternativ.
Motorer brukar hålla hela bilens livslängd om den är någorlunda vettigt byggd och om man tar hand om den.
batterier degraderas på ett annat sätt och är dyrare än en beggad motor som jag kan få på närmaste skrot till min lilla bil för runt 10 tusen.
Inköpet på 15 tusen betalade jag direkt så ingen avbetalning.
360kr skatt per år.
1104kr försäkring per år
587kr rep och service per år.
500 kr besiktning.
360+1104+587+500=2551/12 månader = 212kr månad.
ca 500 kr bränsle ca 18kr liter = 27 liter ger mig ca 60 mil räckvidd i månaden eller 720 mil om året.
Haft bilen i 8 år och motorn tar jag hand om så den är i fint skick och dricker nästan ingen olja.
Den är från -05.
har även 2 andra bilar från -89 och -91 och där är motorerna i förvånande bra skick(dom kunde fan göra hållbara bilar förr i tiden).
Dessa 2 är veteranare och mer lek och projekt bilar så de går inte mycket längre. Dessa är även så billiga i försäkring att jag inte ens ställer av dom på vintern.
 
F Fideliox skrev:
Motorn håller nog väldigt väldigt länge. Men slitdelar, kaross osv går givetvis sönder precis som på alla bilar. Batteriet tappar ca 2% kapacitet per år. Så efter 10 år har man ca 80% batteri kvar. Vet man bara om det och räckvidden passar ens behov så är det ju inget problem.

Model 3 kommer 560km
[länk]

560*0.8= 448km kvar efter 10 år.
Okej, står det någonstans hur batteriet mår? Hur mycket kapacitet batteriet har kvar? Tänker det måste vara skillnad på var bilen har gått, ett batteri tappar snabbare kapacitet om den går i Norra Sverige än mot Södra Sverige pga. Kyla?
 
F fsn skrev:
Å jäklar….. kan det bli mer självömkan och ”tyck synd om mig”?
Tro mig, jag är den sista att klaga.
Bor i rätt elområde, billiga avgifter och väldigt billiga boendekostnader. Bilen betald och betalar skatt,försäkring och drivmedel för 13.000kr om året.

Kan betala in det sista på enda lånet som är på nybyggda huset och ha sjusiffrigt kvar på kontot och en siffra till i tillgångar.

Bygg 4-6 kärnkraftverk och dela upp summan på varje medborgare och skicka fakturan på engångsbelopp så betalar jag min andel mer än gärna.
Avrunda uppåt och ge varje bilägare i Skåne en kvalitetsspade också 😉
 
F
För den som är intresserad kommer min TOC när vi sålde vår 20 år gamla bensinare. Jag gjorde all service själv då jag hade tid och fri tillgång till verktyg och verkstad med billyft. Hade också tillgång till att låna bil så jag behövde inte stressa med att laga grejer. Rolig hobby men funkar inte nu då jag flyttat och har barn och helt annat behov av bil.

Bränsle:
Maj 2021 3400Kr
April 2021: 2200Kr
Mars 2021: 3640Kr
Feb 2021 2300Kr
3400+2200+3640+2300 = 11540/4 = 2885Kr

Försäkring 1571Kr, 1571/12 = 130.9167Kr/mån
Skatt, 2264Kr, 2264/12=188.6667 Kr/mån
Besiktning, 400Kr/12= 33K4

Reservdelar, 3000Kr per år, 3000/12=250
Månadskostnad ca:
3000Kr bränsle
131Kr skatt
189Kr försäkring
250Kr reservdelar
33Kr besiktning
Värdeminskning: 0kr.(köpte den för 5000kr cash)

3000+131+189+250+33=3603 Kr Månadskostnad.
+Rätt många timmar på att researcha och fixa grejer.

Leasingkostanden:
Bil/Utrustning Mil Månadskostnad
S70 Obegränsat 3600Kr
Eniro advanced 1500 4380Kr
Eniro advanced 2000 4780Kr
Eniro advanced + 1500 4735Kr
Eniro advanced + 2000 5133Kr
*Leasing inkluderar skatt på 360kr/år, försäkring 400kr/mån och ca 300kr för elen.


Blev en eniro advanced och varit mycket nöjd med denna. S70 är skrotad sist jag kollade. Läckte ändå olja från växellåda samt kylarvätska så det var väl dags så att säga. (torkade bara av det innan besiktning och fick alltid godkänt på det iaf)




Köpt 2017 då den gått 21 000mil. Sålde den 2021 för samma peng men med 34 000 mil på mätaren. Kört ganska billigt men den hade ju inte de roligaste köregenskaperna.Hade en 850 tidigare och då dessa byggts på samma plattform så kände jag igen mig med det mesta

Här är allt jag servat och lagat på den:

Skärmklipp av textdokument som listar fordonsunderhåll och reparationer över flera år.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
F fsn skrev:
Det som är totalt värdelöst till att börja med är din förmåga att verkligen förstå vad han skrev…
Jäkla tur att det då finns vettiga användare som kan förklara för en 5 åring.
 
F Fideliox skrev:
Motorn håller nog väldigt väldigt länge. Men slitdelar, kaross osv går givetvis sönder precis som på alla bilar. Batteriet tappar ca 2% kapacitet per år. Så efter 10 år har man ca 80% batteri kvar. Vet man bara om det och räckvidden passar ens behov så är det ju inget problem.

Model 3 kommer 560km
[länk]

560*0.8= 448km kvar efter 10 år.
Hmm 🤔2% per år. Är det 2% på nya batteriets kapacitet eller är det 2% på kvarvarande kapacitet?
 
F
G Ganescha skrev:
Jäkla tur att det då finns vettiga användare som kan förklara för en 5 åring.
Be en vuxen i din närmiljö
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
F
G Ganescha skrev:
Okej, står det någonstans hur batteriet mår? Hur mycket kapacitet batteriet har kvar? Tänker det måste vara skillnad på var bilen har gått, ett batteri tappar snabbare kapacitet om den går i Norra Sverige än mot Södra Sverige pga. Kyla?
Jag kan se om jag hittar källan till det. 2% var igenomsnitt. Tar man hand om bilen/batteriet,t ex håller det mellan 20-80%, laddar långsamt inomhus,inte kör för hårt så håller det antagligen betydligt längre än den som alltid står ute och använder snabbladdare. Litium gillar rumstemp. Kyla och framförallt värme sliter.

Så det blir lite lotteri att köpa begagnat sen (precis som det alltid är 😅) för man vet inte om batteriet varit misshandlat eller ej.
 
Som vanligt lite komiskt att läsa om för och emot elbil vs fossilbil 🙃

Skulle tro att de flesta motståndare till elbil beror på:
- Inköpspriset, många fossilbilsägare idag är inte riktigt målgruppen för en bil från 400k och uppåt...
- Räckviddsångest, de fokuserar på de få gånger per år de kör mer än 50 mil i ett sträck...
- Vinterskräck (väldigt aktuellt just nu), att bli stående längs vägen i -30 grader i flera timmar som ju händer ofta...
- Att elbilen de facto är mindre miljövänlig än fossilbilen (om det nu är så) - men nej detta är ingen anledning för elbilsmotståndet...

Sen finns det såklart en liten klick som faktiskt kör långt ofta och kanske med släp och kanske på kyligare breddgrader där elbilens nackdelar blir alltför stor. Dessa tillhör kategorin som inte är med bland "de flesta" 😉

Skulle tro att det är ganska få som ångrat sig som gått över från fossilbil till elbil, ja såvida man inte valde en av de sämre elbilarna.

Fördelar med elbil som jag ser det som har haft Tesla nu i 5 år:
- Känslan, väldigt trevligt att köra elbil. Att köra fossilbil numera känns ohyggligt trögt och gammalmodigt.
- Ladda hemma, väldigt bekvämt att ladda hemma (bodde jag i lägenhet hade jag nog inte haft elbil än).
- Billigt, åtminstone som förmånsbil samt att ladda hemma.
- Problemfritt, man behöver fylla på spolarvätska ibland och thats it.
- Just Tesla pga deras Superchargers men nu när kreti o pleti kan ladda där så minskar fördelarna med just Tesla.
- Miljön, i min enfald så tror jag ändå att det är bättre för miljön och människan att köra elbil än fossilbil.

Sen finns det ett gäng nackdelar med elbil och även specifikt Tesla men de överväger inte fördelarna på långa vägar 😆
 
  • Gilla
Achren57 och 5 till
  • Laddar…
Storsockret Storsockret skrev:
Jadu, det är väl rätt solklart att elbil inte är för dig om du ställer dom kraven, och det har du ju själv insett. Så det är ju kanon, du behöver inte ens fundera än mindre leta :)

Om jag inte kör långkörning behöver jag inte lägga tid på att tanka öht, bilen är behagligt varm på 5-10 minuter även i kallt väder, den går från 0-100 på under 5 sekunder (rödljusrace är allt) och slutligen (framför allt?) så är det inte en tvåhjulsdriven golf diesel. Dessa saker är mer värda för mig än att kunna köra 120 mil i sträck och jag tar uppoffringen att stanna 10-15 minuter lite då och då under längre resor. Min längsta resa var när jag hämtade hem bilen, ca 130 mil. Jag spenderade 2h på att ladda på den resan, och hade jag varit lite mer varm i kläderna hade jag kunnat köra ner batteriprocenten mer och laddat snabbare, men ingen paus (utom matpaus) var längre än 15 min. Oftast bara ett toabesök och nåt att stoppa i kakhålet :)

Föresten, Cirkle K knivsta (tror jag det var) har en väldigt spexig toalett med fågelkvitter och en våg där man säkert kan väga hur mycket du bajsat. Ett tips om nån har vägarna för bi, helt klart!
Ja du kommer snabbare ifrån rödljusen än mig då, vilket du verkar tycka är det viktigaste, och det är ok att ha olika krav.

Jag har haft roliga bilar förr, det är bara det att dem visar skräckfilm i den lilla rutan ovanför liter mätaren på tankstationen när man har en rolig bil. Hade bränslepriserna varit på rimliga nivåer så hade jag kört något roligt.
Ett tips är att inte kolla i skräckfilmsrutan när man nöjseskör.

Värmen kommer fort med en dieselvärmare på 6kw, rutorna börjar tina nästan direkt.
Att värmen kommer fort i en elbil har jag inte varit tveksam till, däremot att det tar på räckvidden.

En del bilar går sämre att starta i klya, känner en som har en fransk skåpbil den går inte att starta under -5 redan vid 0 grader börjar den tveka. Jag hade en fransk bil en gång och alldrig mer! Den blev svårstartad i 3-. Jag startade golfen igår -28 inga problem. Jag andvände inte motorvärmaren.

Seriös fråga finns det någon som kör elbil i -30 och får någorlunda räckvidd? Finns det någon som kör där det är ännu kallare?
 
A aka_the_barf skrev:
Motorer brukar hålla hela bilens livslängd om den är någorlunda vettigt byggd och om man tar hand om den.
batterier degraderas på ett annat sätt och är dyrare än en beggad motor som jag kan få på närmaste skrot till min lilla bil för runt 10 tusen.
Inköpet på 15 tusen betalade jag direkt så ingen avbetalning.
360kr skatt per år.
1104kr försäkring per år
587kr rep och service per år.
500 kr besiktning.
360+1104+587+500=2551/12 månader = 212kr månad.
ca 500 kr bränsle ca 18kr liter = 27 liter ger mig ca 60 mil räckvidd i månaden eller 720 mil om året.
Haft bilen i 8 år och motorn tar jag hand om så den är i fint skick och dricker nästan ingen olja.
Den är från -05.
har även 2 andra bilar från -89 och -91 och där är motorerna i förvånande bra skick(dom kunde fan göra hållbara bilar förr i tiden).
Dessa 2 är veteranare och mer lek och projekt bilar så de går inte mycket längre. Dessa är även så billiga i försäkring att jag inte ens ställer av dom på vintern.
Så billig försäkring har jag aldrig fått oavsett hur billig bil jag haft. Grattis.

Att du betalade den direkt påverkar inte att den har en värdeminskning. Åtta år och 15000 kr blir 2000 kr per per år.
 
H HenrikHuslöse skrev:
Så billig försäkring har jag aldrig fått oavsett hur billig bil jag haft. Grattis.

Att du betalade den direkt påverkar inte att den har en värdeminskning. Åtta år och 15000 kr blir 2000 kr per per år.
Här får man 2000-3500kr för en komplett skrotbil på bilskroten.
Sedan brukar obesiktade reparationsobjekt säljas för 5000kr privat.
Värdet är inte noll även om bilen är "skrot"
 
F Fideliox skrev:
Jag kan se om jag hittar källan till det. 2% var igenomsnitt. Tar man hand om bilen/batteriet,t ex håller det mellan 20-80%, laddar långsamt inomhus,inte kör för hårt så håller det antagligen betydligt längre än den som alltid står ute och använder snabbladdare. Litium gillar rumstemp. Kyla och framförallt värme sliter.

Så det blir lite lotteri att köpa begagnat sen (precis som det alltid är 😅) för man vet inte om batteriet varit misshandlat eller ej.
Ett större problem än degraderingen är att batterierna går sönder helt. Det finns ett par Tesla på Blocket med trasiga batterier och de är bara tio år gamla. Om man tappat 20-30% av kapaciteten är bilen körbar, bara mindre användbar. Är det helt trasigt står bilen still.

Det finns några diesel och bensinbilar med trasig motor till salu också, så både bilar med elmotor och förbränningsmotor kan bli stående med mycket dyra fel.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.