Krilleman
R Rkarlsson skrev:
Nej nu jobbar jag inte det är helg.
Och alkohol dricker jag ej heller.
Du har dock tappat det totalt.
Vill du anse det så kör! 👍
 
Krilleman Krilleman skrev:
Aboslut inte, men när man kommer med VW som grund.

Vem har tappat det?
Jo just VW är det som mest diskuteras i Tyskland plus alla problem med mjukvara för ID modellerna.
Sen hur det går för BMW i Munchen och hur de ska klara sig. Isar2 kkv las ned.
Die Grune med Robert Habeck i spetsen har en en utmaning!
 
Krilleman
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Men herregud, varför uppför ni er som dagisbarn som inte fått mellis på länge? Höj nivån för helvete!
Det kan man så tycka.
Men jag finner det lite underhållande när ölen har tagit över hos vissa.
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
Krilleman Krilleman skrev:
Det kan man så tycka.
Men jag finner det lite underhållande när ölen har tagit över hos vissa.
Det kan förvisso vara underhållande.
 
  • Haha
Krilleman
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag håller med dig i att en elbil KAN vara bra.

Men att påstå att laddning sker utan din vetskap VAR elen kommer ifrån är naivt.

Nu är det du som tramsar.

Men det är väldigt vanligt när sakargumenten är slut för allt som är elektrifierat.

[länk]
Fast nu är det ju så att Sverige exporterar el året runt till Tyskland utom när vi har elbrist eller de har för mycket el. När vi exporterar så görs det med exportkabelns maximala kapacitet. Således den el du sparar genom att inte ladda en elbil leder inte till att det eldas mindre brunkol, det finns inte plats över att exportera mer. Snarare leder det till att lite vatten sparas i de svenska vattenkraftverken.
 
F
S
F fsn skrev:
Jag vet precis hur det funkar. Men det viktiga här är att det var fel i sak.
Du kan aldrig veta vart just din producerade el hamnar så visst, du har rätt om man ska vara en tangentbordsriddare. Om vi ska hålla någorlunda nivå på diskussionen så stämmer det jag sa :)
 
Jag tycker priserna på elbilar är för höga. På de begagnade som är runt 10 år vill man gärna ha nytt batteri och då är vi direkt uppe i flera hundra tusen. Kör vidare i min lilla 15000kr bil som kostar mig ca 700kr i månaden med ALLA kostnader inräknat.
 
Bensinbilar kommer aldrig att slå.

Ångbilen är helt enkelt överlägsen på alla punkter. Bränsle och vatten finns var som helst. Alla har sitt bränsleförråd hemma i vedbon. Bränslet är lokalproducerat och tar aldrig slut.

Nej, bensinbilar är tokerier. Ska Sverige importera olja från länder långt bort och bygga stora fabriker för att omvandla den till bensin? Vanvett när det finns ved. Sen ska handlarna bygga tankar och pumpar. Det kommer aldrig att fungera! Handlarn kan ju inte ens se till att ha socker hemma, hur ska det då gå med bensin?

Nej, när bensinbilisterna står där med lång näsa och väntar på sitt konstiga bränsle är jag redan framme med ångbilen. Den kommer alltid vara en vinnare!
 
  • Haha
  • Gilla
peroande och 5 till
  • Laddar…
A aka_the_barf skrev:
Jag tycker priserna på elbilar är för höga. På de begagnade som är runt 10 år vill man gärna ha nytt batteri och då är vi direkt uppe i flera hundra tusen. Kör vidare i min lilla 15000kr bil som kostar mig ca 700kr i månaden med ALLA kostnader inräknat.
Det finns inga nya batterier till tio år gamla elbilar. Man kan använda samma argument om bensinbilar. Man vill ha en ny motor efter tio år eftersom den är trött. I verkligheten kommer man att köra bilen tills dess att batteriet eller motorn går sönder. Antagligen skrotas bilen sedan, annars får man plocka en motor eller ett batteri på skroten och hoppas på det bästa.

En bil för 15000 kr kanske håller i fem år. Då är värdeminskningen 3000 kr/år eller 250 kr/månad. Av dina 700 kr återstår 450 kr. Trafikförsäkring och vägtrafikregisteravgiften (jag antar att bilen är över 30 år) kostar väl 2000 kr/år även i glesbygd och besiktningen 400 kr/år så där rök 200 kr/månad till (En avställd bil räknas inte). Så då är du nere på 250 kr/månad i bränsle, spolarvätska och reparationer. Det räcker till 15 mil. Kör man bara 100-200 mil om året är elbil inget alternativ.
 
Redigerat:
P Pligg85 skrev:
Som land ja. Jag har bilen parkerad i SE2 med överskott.

Södra Sverige är ju parasiter på elen nu och inte kan försörja sig själv

Hela Svealand går på elektrisk soc
Helt rätt, och vad gör man i Sverige med de som inte kan försörja sig? Jo, man ger dem socialbidrag!!! Så, kära norrlänningar, dags att fälla lite mer träd så ni kan betala för nya reaktorer i Ringhals. Bra, va?
 
boihus123 boihus123 skrev:
Som pendlarbil och dritelbil, korta sträckor låg hastighet och mycket start/stop är det oslagbart om man kan ladda hemma. Men om alla ställer om skuleld de inte hålla, tänk inne i stan hur mycket laddstolpar skulle behövas? Priset på elen skulle skjuta i höjden...
Det kommer aldrig bli så att alla kör elfordon någonsin. Vi skulle iof redan idag kunna försörja en mycket stor andel elfordon med en elproduktion som finns.
 
A Anders_Nilsson skrev:
Helt rätt, och vad gör man i Sverige med de som inte kan försörja sig? Jo, man ger dem socialbidrag!!! Så, kära norrlänningar, dags att fälla lite mer träd så ni kan betala för nya reaktorer i Ringhals. Bra, va?
De pengarna kommer in på från raden på elnätsfakturan så det är lugnt.

Som skogsägare så kommer man ändå betala in någon miljon i form av skatter och moms under tiden man vandrar här på jorden. Så jag betalar redan delar av din vardag med min skog så jag sätter check på det också.
 
F
P Pligg85 skrev:
De pengarna kommer in på från raden på elnätsfakturan så det är lugnt.

Som skogsägare så kommer man ändå betala in någon miljon i form av skatter och moms under tiden man vandrar här på jorden. Så jag betalar redan delar av din vardag med min skog så jag sätter check på det också.
Å jäklar….. kan det bli mer självömkan och ”tyck synd om mig”?
 
H HenrikHuslöse skrev:
Det finns inga nya batterier till tio år gamla elbilar. Man kan använda samma argument om bensinbilar. Man vill ha en ny motor efter tio år eftersom den är trött. I verkligheten kommer man att köra bilen tills dess att batteriet eller motorn går sönder. Antagligen skrotas bilen sedan, annars får man plocka en motor eller ett batteri på skroten och hoppas på det bästa.

En bil för 15000 kr kanske håller i fem år. Då är värdeminskningen 3000 kr/år eller 250 kr/månad. Av dina 700 kr återstår 450 kr. Trafikförsäkring och vägtrafikregisteravgiften (jag antar att bilen är över 30 år) kostar väl 2000 kr/år även i glesbygd och besiktningen 400 kr/år så där rök 200 kr/månad till (En avställd bil räknas inte). Så då är du nere på 250 kr/månad i bränsle, spolarvätska och reparationer. Det räcker till 15 mil. Kör man bara 100-200 mil om året är elbil inget alternativ.
Det där håller inte. En EL-bil med någorlunda krav:räckvidd, dragkrok och lastutrymme går lös på ca: 4-500 000:-? En 10 år gammal diesel med dom enkla spec kraven kan man köpa för under 100k och lätt underhålla den själv minst 10 år till för billiga pengar. Det går ju inte med en EL-bil, eller? En motor är ju inga problem att byta delar på så den håller 10-20 år och vara säker på sin sak. Det går alltså inte med en EL-bil för 500k? Den är kanske förbrukad redan vid 10 år eller så köper du en begagnad som havererar året efter och du måste skrota?
Det måste ju vara totalt värdelöst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.