29 404 läst · 569 svar
29k läst
569 svar
Fossilbilen överlägsen elbilen. Fakta.
Jo just VW är det som mest diskuteras i Tyskland plus alla problem med mjukvara för ID modellerna.Krilleman skrev:
Sen hur det går för BMW i Munchen och hur de ska klara sig. Isar2 kkv las ned.
Die Grune med Robert Habeck i spetsen har en en utmaning!
Krilleman
Husspekulant Plumber
· Södermanland
· 16 282 inlägg
Krilleman
Husspekulant Plumber
- Södermanland
- 16 282 inlägg
Fast nu är det ju så att Sverige exporterar el året runt till Tyskland utom när vi har elbrist eller de har för mycket el. När vi exporterar så görs det med exportkabelns maximala kapacitet. Således den el du sparar genom att inte ladda en elbil leder inte till att det eldas mindre brunkol, det finns inte plats över att exportera mer. Snarare leder det till att lite vatten sparas i de svenska vattenkraftverken.Krilleman skrev:
Vi får väl se. Blir spännande tider nu när fossilbilar ska sluta säljas och tillverkas.Krilleman skrev:
https://cornucopia.se/2023/09/volvo-car-slutar-med-dieselbilar-sista-dieseln-byggs-2024/
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 047 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 047 inlägg
Jag tycker priserna på elbilar är för höga. På de begagnade som är runt 10 år vill man gärna ha nytt batteri och då är vi direkt uppe i flera hundra tusen. Kör vidare i min lilla 15000kr bil som kostar mig ca 700kr i månaden med ALLA kostnader inräknat.
Medlem
· Uppland
· 1 638 inlägg
Bensinbilar kommer aldrig att slå.
Ångbilen är helt enkelt överlägsen på alla punkter. Bränsle och vatten finns var som helst. Alla har sitt bränsleförråd hemma i vedbon. Bränslet är lokalproducerat och tar aldrig slut.
Nej, bensinbilar är tokerier. Ska Sverige importera olja från länder långt bort och bygga stora fabriker för att omvandla den till bensin? Vanvett när det finns ved. Sen ska handlarna bygga tankar och pumpar. Det kommer aldrig att fungera! Handlarn kan ju inte ens se till att ha socker hemma, hur ska det då gå med bensin?
Nej, när bensinbilisterna står där med lång näsa och väntar på sitt konstiga bränsle är jag redan framme med ångbilen. Den kommer alltid vara en vinnare!
Ångbilen är helt enkelt överlägsen på alla punkter. Bränsle och vatten finns var som helst. Alla har sitt bränsleförråd hemma i vedbon. Bränslet är lokalproducerat och tar aldrig slut.
Nej, bensinbilar är tokerier. Ska Sverige importera olja från länder långt bort och bygga stora fabriker för att omvandla den till bensin? Vanvett när det finns ved. Sen ska handlarna bygga tankar och pumpar. Det kommer aldrig att fungera! Handlarn kan ju inte ens se till att ha socker hemma, hur ska det då gå med bensin?
Nej, när bensinbilisterna står där med lång näsa och väntar på sitt konstiga bränsle är jag redan framme med ångbilen. Den kommer alltid vara en vinnare!
Medlem
· Uppland
· 1 638 inlägg
Det finns inga nya batterier till tio år gamla elbilar. Man kan använda samma argument om bensinbilar. Man vill ha en ny motor efter tio år eftersom den är trött. I verkligheten kommer man att köra bilen tills dess att batteriet eller motorn går sönder. Antagligen skrotas bilen sedan, annars får man plocka en motor eller ett batteri på skroten och hoppas på det bästa.A aka_the_barf skrev:
En bil för 15000 kr kanske håller i fem år. Då är värdeminskningen 3000 kr/år eller 250 kr/månad. Av dina 700 kr återstår 450 kr. Trafikförsäkring och vägtrafikregisteravgiften (jag antar att bilen är över 30 år) kostar väl 2000 kr/år även i glesbygd och besiktningen 400 kr/år så där rök 200 kr/månad till (En avställd bil räknas inte). Så då är du nere på 250 kr/månad i bränsle, spolarvätska och reparationer. Det räcker till 15 mil. Kör man bara 100-200 mil om året är elbil inget alternativ.
Redigerat:
Medlem
· Västra Götaland
· 3 968 inlägg
Helt rätt, och vad gör man i Sverige med de som inte kan försörja sig? Jo, man ger dem socialbidrag!!! Så, kära norrlänningar, dags att fälla lite mer träd så ni kan betala för nya reaktorer i Ringhals. Bra, va?P Pligg85 skrev:
Det kommer aldrig bli så att alla kör elfordon någonsin. Vi skulle iof redan idag kunna försörja en mycket stor andel elfordon med en elproduktion som finns.boihus123 skrev:
De pengarna kommer in på från raden på elnätsfakturan så det är lugnt.A Anders_Nilsson skrev:
Som skogsägare så kommer man ändå betala in någon miljon i form av skatter och moms under tiden man vandrar här på jorden. Så jag betalar redan delar av din vardag med min skog så jag sätter check på det också.
Å jäklar….. kan det bli mer självömkan och ”tyck synd om mig”?P Pligg85 skrev:
Det där håller inte. En EL-bil med någorlunda krav:räckvidd, dragkrok och lastutrymme går lös på ca: 4-500 000:-? En 10 år gammal diesel med dom enkla spec kraven kan man köpa för under 100k och lätt underhålla den själv minst 10 år till för billiga pengar. Det går ju inte med en EL-bil, eller? En motor är ju inga problem att byta delar på så den håller 10-20 år och vara säker på sin sak. Det går alltså inte med en EL-bil för 500k? Den är kanske förbrukad redan vid 10 år eller så köper du en begagnad som havererar året efter och du måste skrota?H HenrikHuslöse skrev:Det finns inga nya batterier till tio år gamla elbilar. Man kan använda samma argument om bensinbilar. Man vill ha en ny motor efter tio år eftersom den är trött. I verkligheten kommer man att köra bilen tills dess att batteriet eller motorn går sönder. Antagligen skrotas bilen sedan, annars får man plocka en motor eller ett batteri på skroten och hoppas på det bästa.
En bil för 15000 kr kanske håller i fem år. Då är värdeminskningen 3000 kr/år eller 250 kr/månad. Av dina 700 kr återstår 450 kr. Trafikförsäkring och vägtrafikregisteravgiften (jag antar att bilen är över 30 år) kostar väl 2000 kr/år även i glesbygd och besiktningen 400 kr/år så där rök 200 kr/månad till (En avställd bil räknas inte). Så då är du nere på 250 kr/månad i bränsle, spolarvätska och reparationer. Det räcker till 15 mil. Kör man bara 100-200 mil om året är elbil inget alternativ.
Det måste ju vara totalt värdelöst.