kisumisu
Nyfniken Nyfniken skrev:
Sen är ju elbilar en katastrof i minusgrader, så det beror ju på vad du avsåg.
Beror ju på. Min fossilbil gick inte ens igång vid -34 när motorvärmaren sönder i den.
 
  • Haha
yonna och 1 till
  • Laddar…
Det finns ju i princip inget att serva på en elbil. 90% av servicen på en förbränningsbil är att kolla att gångjärn inte gnisslar och att det finns bromsvätska. Det enda som är viktigt på riktigt är att byta olja och oljefilter (som inte existerar på en elbil).
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Beror ju på. Min fossilbil gick inte ens igång vid -34 när motorvärmaren sönder i den.
Man behöver ju inte ha -34° som måttstock tänker jag. Jag tänkte mest på hur räckvidden påverkas vid -5°, -10°, -15° osv.
 
kisumisu
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det finns ju i princip inget att serva på en elbil. 90% av servicen på en förbränningsbil är att kolla att gångjärn inte gnisslar och att det finns bromsvätska. Det enda som är viktigt på riktigt är att byta olja och oljefilter (som inte existerar på en elbil).
Precis och bromsvätskan byts inte som i vissa serviceböcker hävdas att det görs.
 
kisumisu
Nyfniken Nyfniken skrev:
Man behöver ju inte ha -34° som måttstock tänker jag. Jag tänkte mest på hur räckvidden påverkas vid -5°, -10°, -15° osv.
Det är sant att det lär nog gå mer el.

Jag ser elbilen lite som en ledlampa.

Ironiskt nog gillar jag ineffektiva glödlampor 😉
Men principen diesel och bensin går mycket energin just till värme som i en glödlampa. Dvs sommartid i spillo i vintertid till nytta.
Kan kanske även jämföras med hållbarhet då glödlampsarmaturer kräver mer service än led.

Men vissa kanske gillar värmen och avgaserna som inte blir på elbil 😂
 
Jag får skamset erkänna att jag gillar brummet. Men det kommer nya generationer med nya referensramar.
 
  • Gilla
Argastesnickaren och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det finns ju i princip inget att serva på en elbil. 90% av servicen på en förbränningsbil är att kolla att gångjärn inte gnisslar och att det finns bromsvätska. Det enda som är viktigt på riktigt är att byta olja och oljefilter (som inte existerar på en elbil).
Frågan är ju då varför bolagen som säljer elbilarna, då tar samma kostnad för en elbil, som en förbränningsbil för "service"?!
 
Krilleman Krilleman skrev:
Frågan är ju då varför bolagen som, säljer elbilarna då tar samma kostnad för en elbil, som en förbränningsbil för "service"?!
För att det går.

Edit: Och gör de ens det? Vad jag har läst (iofs bara asiatiska bilar), så är det betydligt billigare. Visst, om man absolut måste köra en tysk bil så kostar det säkert, men att äga en VAG är ju någon form av masochism.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Krilleman
Nyfniken Nyfniken skrev:
För att det går.
Ah
Ytterligare fler bolag som gör allt för den gröna omställningen.

#RYMDKRAM

Mitt åt
 
Krilleman Krilleman skrev:
Ytterligare fler bolag som gör allt för den gröna omställningen.
Det kostar ju pengar. Varför inte bara fråga dem vad de har gjort? Det är ju det minsta man kan begära att de redovisar.
 
Krilleman
Nyfniken Nyfniken skrev:
Det kostar ju pengar. Varför inte bara fråga dem vad de har gjort? Det är ju det minsta man kan begära att de redovisar.
Ja fast det var ju du som ifrågasatte varför det ens kostade pengar, inte jag.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Ja fast det var ju du som ifrågasatte varför det ens kostade pengar, inte jag.
Haha, va? Det var ju du som frågade varför det kostade pengar?
 
kisumisu
Krilleman Krilleman skrev:
Ah
Ytterligare fler bolag som gör allt för den gröna omställningen.

#RYMDKRAM

Mitt åt
Tyvärr är det så!
Men ju mer konkurrens det blir ju mindre blir det såhär.

Jag var till Scandic hotell som har riktigt dyra laddstolpar, blev ingen laddning där! Men sen har vi dem som inte bryr sig vad allt kostar.

Tom elbolagen vill typ låsa laddboxar och göra så att det man laddar till bilen specas separat så man kan ju undra varför 🤔 var själv väldigt noga att min laddbox inte är låst all el går till vanliga hushållsel räkningen.

Sen försöker man nog behålla kunder i samma vana men själv försöka göra än mer vinst. T ex det här med tidningar. E-tidning kostar nära vad en papperstidning gör som ju är mycket dyrare att producera. Så det elektroniska varianten skulle kunna vara princip gratis men det är det ju inte.
 
Redigerat:
Krilleman
Nyfniken Nyfniken skrev:
Haha, va? Det var ju du som frågade varför det kostade pengar?
Nja. 🤔🤔🤔

Jag har aldrig påtalat att en en elbil behöver service. Således ingen kostnad...
 
I så fall missförstod jag dig i #19792
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.