Krilleman
F fribygg skrev:
Även 'gröna' kan ju inse vilket som är det bästa sättet att bygga ny baskraft...
Baskraft för en miljöpartist är vindkraft och solel.

Glöm aldrig det.
 
  • Haha
blackarrow
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Oavsett elbil eller vätgasbil måste det ju till mer elproduktion.
Även 'gröna' kan ju inse vilket som är det bästa sättet att bygga ny baskraft...
Jo ett mycket enkelt faktum men de röd/gröna saboterade ju det här i sin iver att lägga ner kärnkraft.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
P paralun skrev:
Jo de röd/gröna såg ju till att det blev brist på el.....
Så här ser USA's energiplan ut. Det samma kommer i EU's energiplan angående vätgas.
[länk]
Så vi kanske har satsat på fel häst?
Men om nu de tror på vätgas och bilar och bussar har funnits med tekniken hur många år som helst, varför har de inte slagit till?
Jag tror själv det är samma flopp som gasbilar. Vätgasen verkar ju dessutom värre än att tanka med kofisar.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
Krilleman
R Rkarlsson skrev:
om helst, varför har de inte slagit till?
Jag tror själv det är samma flopp som gasbilar. Vätgasen verkar ju dessutom värre än att tanka med kofisar.
Alltså med denna retoriken även elbilar...
Om ett decennium har vi svaret.

Vilket bränsle kör vi med då?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Baskraft för en miljöpartist är vindkraft och solel.

Glöm aldrig det.
Du har fel, för partiet i stort är det säkert som du skriver men det finns vettiga tänkande miljöpartister också även om de sannolikt är ovanligare än vita älgar eller vargar här i Östergötland.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Alltså med denna retoriken även elbilar...
Om ett decennium har vi svaret.

Vilket bränsle kör vi med då?
Jag kör med el då.

Frågan var rätt seriös. Om man vurmar för vätgasen som aldrig slår till trots det finns bilar sen många år tillbaka.

Jag hoppas givetvis jag kan åka tåg eller buss till jobbet, men då får jag byta arbete för att här tog högersidan bort möjlighet att åka kollektivt.
 
R Rkarlsson skrev:
Men om nu de tror på vätgas och bilar och bussar har funnits med tekniken hur många år som helst, varför har de inte slagit till?
Jag tror själv det är samma flopp som gasbilar. Vätgasen verkar ju dessutom värre än att tanka med kofisar.
Nej det är ju först på senare tid som USA fått ta sig en rejäl funderare på hur framtidens energi ska set ut.
Precis samma funderingar i EU-Bryssel med skillnaden att det finns länder som Tyskland som inte accepterar kärnkraft. Men i USA är då kärnkraft med i formeln.

Många sidor om USA och deras energiplan och jag köper nog en Toyota Mirai inkl bränsleceller.
https://www.hydrogen.energy.gov/doc...-national-clean-hydrogen-strategy-roadmap.pdf
 
P paralun skrev:
Jo ett mycket enkelt faktum men de röd/gröna saboterade ju det här i sin iver att lägga ner kärnkraft.
Tyvärr gjorde de det, nu får vi rösta för regeringar som vill ha ny baskraft i åtminstånde 25 år framöver så man hinner bygga och skriva av investeringen på rimlig tid.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Krilleman
R Rkarlsson skrev:
Jag hoppas givetvis jag kan åka tåg eller buss till jobbet, men då får jag byta arbete för att här tog högersidan bort möjlighet att åka kollektivt.
Fast med din retorik så skulle ju tåget kunna drivas med tysk brunkol när allt annat blivit mycket dyrare...

Glömde du det?

Eller som du påtalar:
"För att vara seriös..." så skulle jag kunna åka kollektivt.
 
P paralun skrev:
Nej det är ju först på senare tid som USA fått ta sig en rejäl funderare på hur framtidens energi ska set ut.
Precis samma funderingar i EU-Bryssel med skillnaden att det finns länder som Tyskland som inte accepterar kärnkraft. Men i USA är då kärnkraft med i formeln.

Många sidor om USA och deras energiplan och jag köper nog en Toyota Mirai inkl bränsleceller.
[länk]
Mirai lär inte finnas om det slår till. Det handlar ju säkert om 20 år till med den utvecklingen. Den börjare ju säljas 2021? Och verkar kosta runt 700.
Men de är väl trevligt om de börjar sälja och funka. Men billigt känns det inte och med mer saker som tuber som strular och besiktningen lär du inte tycka blir så rolig och billig heller :)
 
Krilleman Krilleman skrev:
Fast med din retorik så skulle ju tåget kunna drivas med brunkol när allt annat är dyrare...

Glömde du det?

Eller som du påtalar: "För att vara seriös..."
Tåget drivs med el. De som styr över hur elen tillverkas är inget jag kan påverka. Din retorik är lite halvt trångsynt och motsträvande.
 
Krilleman
R Rkarlsson skrev:
Tåget drivs med el. De som styr över hur elen tillverkas är inget jag kan påverka. Din retorik är lite halvt trångsynt och motsträvande.
Så det är inte "ditt" problem hur elen tillverkas.

Spännande tanke om man inte vill veta sanningen.

Naivt är ett annat ord.
 
Krilleman Krilleman skrev:
Så det är inte "ditt" problem hur elen tillverkas.

Spännande tanke om man inte vill veta sanningen.

Naivt är ett annat ord.
Men det är ju du som tramsar nu, hur menar du att JAG ska kunna påverka hur elen tillverkas? Är du ett rejält troll?
Påverkar du hur de suger upp din olja till din oljeförbrukare?
 
Krilleman
R Rkarlsson skrev:
Men det är ju du som tramsar nu, hur menar du att JAG ska kunna påverka hur elen tillverkas? Är du ett rejält troll?
Påverkar du hur de suger upp din olja till din oljeförbrukare?
Jag håller med dig i att en elbil KAN vara bra.

Men att påstå att laddning sker utan din vetskap VAR elen kommer ifrån är naivt.

Nu är det du som tramsar.

Men det är väldigt vanligt när sakargumenten är slut för allt som är elektrifierat.

https://www.tn.se/naringsliv/27765/tyskland-stanger-sina-sista-karnkraftverk-ersatter-med-brunkol/
 
F
S SueCia skrev:
Vilka i sin tur kan köpa mindre från de längre bort, lite så det fungerar.
Jag vet precis hur det funkar. Men det viktiga här är att det var fel i sak.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.