F
Finns det någon tejp som fäster bra på målad/lackad plåt? Rengjorde med sprit och använde 3m tejp men fäster inte ett dugg. Är en dörr/fönster sensor som jag vill sätta på brevlådan.
 
En liten dutt smältlim kanske?
 
F Fideliox skrev:
Finns det någon tejp som fäster bra på målad/lackad plåt? Rengjorde med sprit och använde 3m tejp men fäster inte ett dugg. Är en dörr/fönster sensor som jag vill sätta på brevlådan.
Skulle tro temperaturen är boven i dramat...?
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Nån som vet hur man får in mätvärdena från Shelly Plus Add-on i HA? Jag har en med fyra temp.sensorer och kan se värdena från temp.sensorerna i Shellys app. "Moderenheten" Shelly Plus1PM dyker upp i HA men inte de temp.sensorer som är kopplade på add-on. Har försökt hitta info på nätet men lyckas inte hitta att man behöver göra nåt särskilt, de ska bara dyka upp, men inte hos mig.... Idéer någon?
 
D Dublin skrev:
Nån som vet hur man får in mätvärdena från Shelly Plus Add-on i HA? Jag har en med fyra temp.sensorer och kan se värdena från temp.sensorerna i Shellys app. "Moderenheten" Shelly Plus1PM dyker upp i HA men inte de temp.sensorer som är kopplade på add-on. Har försökt hitta info på nätet men lyckas inte hitta att man behöver göra nåt särskilt, de ska bara dyka upp, men inte hos mig.... Idéer någon?
Svarar mig själv. Hade överambitiöst nog installerat ShellyForHass för integrationen av Shelly enheter, vid lite närmare sökande visar det sig att ShellyForHass inte underhålls längre då standardintegrationen för Shelly i HA ska stödja alla funktioner. Så efter avinstallation av ShellyForHass fick jag det att funka (som tur är har jag inte så många Shelly enheter konfigurerade i HA ännu).
 
  • Gilla
Joty och 2 till
  • Laddar…
D
F Fideliox skrev:
Finns det någon tejp som fäster bra på målad/lackad plåt? Rengjorde med sprit och använde 3m tejp men fäster inte ett dugg. Är en dörr/fönster sensor som jag vill sätta på brevlådan.
Finns ju många sorters tejp, har du testat värstingarna för utomhusbruk, tycker de brukar hålla?

Annars får du kanske ta montagelim, det lär hålla.
 
F
Kanske det är tempen? Varken den inkluderade 3M tejpen eller en pattex som påstås klara 150kg fäste inte alls. Har byggfolie tejp, funkar säkert men vill ju kunna byta batteri något sånär enkelt i framtiden. 😂
 
  • Haha
djac
  • Laddar…
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Om man bortser från bristen på kunskap i kodning, så löser en Bluetooth Proxy på en ESP32 ditt räckviddsproblem. Kan vara bra att känna till om du har en standard-ESP32 liggande. Det finns ”kodfri” installation här:
[länk]

Bluetooth Proxy
[länk]
Jag har faktiskt lyckats mecka ihop en Nodemcu 8266 och fyra sensorer och till råga på allt fått in det hela i HA.

Vilken Esp32 kör du till BLE proxy? Länk? Tänkte det får bli nästa projekt
 
D Derbyboy skrev:
…Vilken Esp32 kör du till BLE proxy? Länk? Tänkte det får bli nästa projekt
Wireless Tag WT32-ETH01 över Ethernet för att kunna stänga av WiFi helt och hållet (sker med automatik i ESPhome när Ethernet aktiveras). Blir betydligt bättre räckvidd än om man har både WiFi och Bt i samma antenn. Olimex har några varianter med PoE också, men dyrare.

https://amzn.eu/d/fAOvv9T

Detta projektet:
https://github.com/esphome/bluetooth-proxies/blob/main/wt32-eth01.yaml
 
Kanon tack!

Tveksamt om jag kommer kunna dra kabel där den ska sitta. Får nog köra Wi-Fi men det borde fungera i mitt fall. HA får nästan kontakt med fläkten idag. Det är bara ett bjälklag ivägen.
 
Då funkar ju säkert vanliga NodeMCU ESP32 alldeles utmärkt.
 
Jag har två 433MHz termometrar i frysar som funkar bra, men jag får inga event från dem, det är tomt i loggboken. Går jag in på historiken ser jag en temperaturkurva. Jag skulle vilja kontrollera temperaturen och larma om det blir varmare än -10, är det möjligt? Hur gör jag isåfall?
 
R
P pfb skrev:
Jag har två 433MHz termometrar i frysar som funkar bra, men jag får inga event från dem, det är tomt i loggboken. Går jag in på historiken ser jag en temperaturkurva. Jag skulle vilja kontrollera temperaturen och larma om det blir varmare än -10, är det möjligt? Hur gör jag isåfall?
Det här är min automation för att övervaka temperatur i två frysar och ett kylt rum i källaren. Ett mail skickas om tröskelvärde uppnås längre än en viss tid (förhindrar att larm skickas om man har dörren öppen någon minut).

alias: "Alarm: Temperature out of range" description: "" trigger: - type: temperature platform: device device_id: 38b47cca54985db79698c18766b52c38 entity_id: sensor.garage_fridge_temperature domain: sensor for: hours: 0 minutes: 30 seconds: 0 above: -15 - type: temperature platform: device device_id: 2ab1bfa4a5621f76bbd90af0c87c7b9d entity_id: sensor.kitchen_fridge_temperature domain: sensor for: hours: 0 minutes: 30 seconds: 0 above: -15 - type: temperature platform: device device_id: 790ea09149d1a00a32a6788c3f2062c7 entity_id: sensor.temperature_food_cellar_temperature_2 domain: sensor above: 15 for: hours: 1 minutes: 0 seconds: 0 condition: [] action: - service: notify.notify data: message: Temperature alarm! - service: notify.hamail data: title: Temperature alarm! message: > Temperature out of range: Garage fridge: {{ states('sensor.garage_fridge_temperature') }} Kitchen fridge: {{ states('sensor.kitchen_fridge_temperature') }} Food cellar: {{ states('sensor.temperature_food_cellar_temperature_2') }} target: email@domain.se - service: input_text.set_value data: value: Temperature alarm target: entity_id: input_text.home_alert mode: single
 
  • Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Nej precis:

Eftersom jag har självdrag så är badrumsfläkten en del av husets ventilation.

Jag tänker följande:

1) Stänga av helt när öppna spisen ska tändas

2) 800 RPM i grundventilation varma delen av året annars avstängd

3) 5 sekunde efter närvaro i badrummet så går fläkten upp i boost-läge

4) på natten varma delen av året går fläkten upp på 1500 RPM

Osv….
Hur styr du punkt 1? Med en knapp? Rörelsesensor?
 
Jag får som sagt inga event från mina 433mhz termometrar. Jag får uppenbarligen värden, eftersom det visas kurvor. Och loggen säger

[homeassistant.components.rfxtrx] Receive RFXCOM event: {'packet_type': 80, 'sub_type': 7, 'type_string': 'Viking 02811', 'id_string': '87:00', 'data': '08500701870080df69', 'values': {'Temperature': -22.3, 'Battery numeric': 9, 'Rssi numeric': 6}} [homeassistant.components.rfxtrx] Receive RFXCOM event: {'packet_type': 80, 'sub_type': 7, 'type_string': 'Viking 02811', 'id_string': 'f7:00', 'data': '08500702f700810069', 'values': {'Temperature': -25.6, 'Battery numeric': 9, 'Rssi numeric': 6}}

Så HA kan ju hantera värdena.

Läser dokumentation och blir måttligt klokare. Här står det om att man måste aktivera fire_event på aktuell device, men hur gör man det?
 
  • Gilla
magnusandervin
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.