Danfro Danfro skrev:
Bra tanke!
"Injektering" är ordet du ska googla.
 
Kan företag som gör "relining" ha en lösning? Antingen spruta in ett nytt "rör" eller fylla svackan med något nytt material som stelnar?
 
  • Gilla
Danfro
  • Laddar…
J jostsweden skrev:
fylla svackan med något nytt material som stelnar?
Inte helt omöjligt att dom kan få till det, men den frågan ska nog ställas till dom företagen. Det är bara vatten som ska rinna där, så om röret blir lite mindre på mitten men fallet finns, kommer det nog att rinna bra ändå.
 
Claes Sörmland
Ja en sån partiell uppfyllning (via relining) måste ju vara den oslagbart enklaste och billigaste lösningen. Om den tekniskt nu är möjligt. Men detta måste väl vara ett standardproblem med gamla betongrör där det har läckt vatten och rört sig med åren?
 
Tomture61
Men om det idag måste rensas i avloppsrör, blir det bättre av att röret blir trängre med en relining !
 
Tomture61 Tomture61 skrev:
Men om det idag måste rensas i avloppsrör, blir det bättre av att röret blir trängre med en relining !
Tomture61 Tomture61 skrev:
Men om det idag måste rensas i avloppsrör, blir det bättre av att röret blir trängre med en relining !
Jag tror inte heller att det är en lämplig åtgärd på sikt. Jag tror att det blir till att fixa nya avloppsrör som går på utsidan av huset.

Någon som vet om det går att borra ner avloppsröret som skall upp genom plattan? Typ som man borrar ner ett foderrör till brunnen. Vore smidigt att slippa bila upp men framförallt gräva sig ner. Borra ner ett foderrör till rätt djup och sen gräva sig in 50-70 cm från utsidan.
 
Jag tror att ni underskattar min förmåga att hitta listiga lösningar på detta problem....
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag tror att ni underskattar min förmåga att hitta listiga lösningar på detta problem....
Näää. :)

Men injektering av något för att lyfta avloppsröret förutsätter att det finns utrymme ovanför för att kunna lyfta.

Vet du om det går att kontrollera med typ ultraljud för att avgöra om det finns utrymme mellan cellplast och grus?
 
Redigerat:
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Danfro Danfro skrev:
Vet du om det går att kontrollera med typ ultraljud för att avgöra om det finns utrymme mellan cellplast och grus?
Ja det går antagligen, frågan är vad det kostar att få någon att göra det.... har ingen direkt insikt i det området.
 
  • Gilla
Danfro
  • Laddar…
Danfro Danfro skrev:
Hej,
Har en svacka på avloppet som ligger ca 4-5 in från fasad. Vet någon ett företag som kan åta sig att gräva sig in under plattan och rätta till detta? Gärna ett företag runt Stockholm med omnejd.

Eller vågar man sig på detta själv förutsatt att man inte har klaustrofobi? :D Problemet blir att återfylla gruset och få det mot plattan igen. Tips?
Även om tråden är lite äldre blir jag nyfiken på hur du löste det hela ?
 
K Karriärmamman skrev:
Även om tråden är lite äldre blir jag nyfiken på hur du löste det hela ?
Jag drog nytt avlopp på utsidan längs fasaden. Gjorde om badrum och tvättstuga... 😁 enklaste sättet...
 
Danfro Danfro skrev:
Jag drog nytt avlopp på utsidan längs fasaden. Gjorde om badrum och tvättstuga... 😁 enklaste sättet...
Gjorde du det själv? eller den som byggt huset?

Kostnaduppskattning?
 
K Karriärmamman skrev:
Gjorde du det själv? eller den som byggt huset?

Kostnaduppskattning?
Jag gjorde det själv.
 
  • Gilla
Karriärmamman
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.