F fribygg skrev:
Alltid något, inte den lösning jag skulle valt men din är förmodligen fullt tillräcklig för dig.
Självklart! Frugan har råkat bunkra tvättmedel men vi köpte aldrig en massa matvaror och dasspapper när covid kom, gjorde du? Vi har även en usel öppen spis och 2-3m3 gammal skitved, men jag stannar ändå inte i huset om jag vet att det blir ett strömavbrott på flera dagar
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
TRJBerg
E Emanuel01 skrev:
[länk]
Ok, det är inte lagen men tydligen finns den av texten att döma. Hade inte väntat mig en så specifik lag. Men ideologer...
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Självklart! Frugan har råkat bunkra tvättmedel men vi köpte aldrig en massa matvaror och dasspapper när covid kom, gjorde du? Vi har även en usel öppen spis och 2-3m3 gammal skitved, men jag stannar ändå inte i huset om jag vet att det blir ett strömavbrott på flera dagar
Jag stannade hemma efter Gudrunstormen, någon måste ju se till att vägen hålls öppen, värme och matlagning i permanentboendet är ju inga problem utan el, men inte förmår jag att ta reda på allt i frysarna om det blir ett långvarigt strömavbrott och det är jobbigt och besvärligt att bära vatten i hink från den gamla grävda brunnen när djupbrunspumpen inte går.
Räcker inte ordinarie vedeldade uppvärmningen till, eller om den fallerar får jag antingen bo i ett rum och elda med en extra kamin( med onödigt kort vedlängd) eller flytta mig hundra meter och bo i min vedeldade gäststuga med utedass.

Efter ett par veckors strömavbrott saknar åtminstånde jag frächa grönsaker, färskt bröd, mejerivaror och frukt om jag inte lyckats skaffa vad jag önskar, men om jag får använda hushållspapper,pappersnäsdukar eller torkyrullarna i garaget för att dasspappret tagit slut spelar mig inte så stor roll.

Nu när jag inte längre åker dieselbil privat har jag inte längre eget bränsle lager till personbilen, vilket gör att jag skulle kunna behöva ta traktor till stan eller nått närliggande samhälle om strömavbrott innebär svårigheter att få tag i bensin på vanliga mackar.
 
F fribygg skrev:
Jag stannade hemma efter Gudrunstormen, någon måste ju se till att vägen hålls öppen, värme och matlagning i permanentboendet är ju inga problem utan el, men inte förmår jag att ta reda på allt i frysarna om det blir ett långvarigt strömavbrott och det är jobbigt och besvärligt att bära vatten i hink från den gamla grävda brunnen när djupbrunspumpen inte går.
Räcker inte ordinarie vedeldade uppvärmningen till, eller om den fallerar får jag antingen bo i ett rum och elda med en extra kamin( med onödigt kort vedlängd) eller flytta mig hundra meter och bo i min vedeldade gäststuga med utedass.

Efter ett par veckors strömavbrott saknar åtminstånde jag frächa grönsaker, färskt bröd, mejerivaror och frukt om jag inte lyckats skaffa vad jag önskar, men om jag får använda hushållspapper,pappersnäsdukar eller torkyrullarna i garaget för att dasspappret tagit slut spelar mig inte så stor roll.

Nu när jag inte längre åker dieselbil privat har jag inte längre eget bränsle lager till personbilen, vilket gör att jag skulle kunna behöva ta traktor till stan eller nått närliggande samhälle om strömavbrott innebär svårigheter att få tag i bensin på vanliga mackar.
Vi gör våra egna val och jag dömer inte andra efter deras specifika val. Jag tror heller inte att majoriteten av strömavbrott vara längre än max 1-2 dagar innan de repareras.

När jag var tonåring och bodde vid Höga kusten hade vi strömavbrott i ca 1 1/2-2 dagar, då fick man duscha kallt och grilla korv i tullikivvikaminen, allt går om man vill. Det har bara hänt en gång på ca 50 år.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du gjort dig helt beroende av el för bostadens uppvärmning?
Vid sånna tillfällen hämtar man lämpligen in en extra korg ved, att lita på att infrastrukturen ska fungera felfritt 24/7/ 365 tycker jag är lite naivt.
Exakt var i mitt inlägg står det att jag är totalt elberoende?

Inte för att det hör hit men jag har jordvärmepump och möjlighet att elda med ved i gamla pannan som står dockningbar via ventiler till det vattenburna systemet. Har elverk och bränsle att köra cirkulationspump ett bra tag. Frågor på det?

Saken gällde nåt helt annat: Att kärnkraftverk alltid verkar gå sönder vid för prisdrivande optimala tillfällen.
 
P per s skrev:
Förutom alla tillståndsprocesser sägs det att vi tappat kompetensen i Sverige. Det var ju ett tag sedan. Samma på många håll i världen. Kina byggen en stor del av pågående reaktorer. Ryssland med RusAtom är väl inte heller så kul att sitta i knät på.
Ja kompetens är ett stort problem, vet en 80+ som fortfarande konsultar inom svensk kärnkraft för att det helt enkelt personer med rätt utbildning. Kärnkraftsforskning har inte direkt varit hett senaste 30 åren.
 
M MagHam skrev:
Exakt var i mitt inlägg står det att jag är totalt elberoende?

Inte för att det hör hit men jag har jordvärmepump och möjlighet att elda med ved i gamla pannan som står dockningbar via ventiler till det vattenburna systemet. Har elverk och bränsle att köra cirkulationspump ett bra tag. Frågor på det?

Saken gällde nåt helt annat. Att kärnkraftverk alltid verkar gå sönder vid för prisdrivande optimala tillfällen.
Det tror jag inte står, utryckte mig klumpigt om jag skrev att du ÄR totalt elberoende, ville nog fråga om du är elberoende och har ju nu fått ett utmärkt svar på din beredskap med den gamla vedpannan.
 
F fribygg skrev:
Har du gjort dig helt beroende av el för bostadens uppvärmning?
Tyckte jag ställde en artig fråga, men det feluppfattades tydligen och jag ber om ursäkt till den som känner sig påhoppad av en sån här fråga.
 
M MagHam skrev:
Saken gällde nåt helt annat: Att kärnkraftverk alltid verkar gå sönder vid för prisdrivande optimala tillfällen.
Eller är det så att det inte uppmärksammas på samma sätt i juni?

Jag säger det igen, alternativet till ett planerat stopp är ett oplanerat stopp. Det handlar inte om saker som kan vänta till sommarens revision, då hade man gjort det. På Ringhals 3 är det ett reläskydd som har strulat och skulle man kört vidare riskerade man att allvarligt skada generatorn om ytterligare fel uppstått. Enligt Nordpool UMM så är man på väg upp igen sedan ett par timmar.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
zarkov: Jo, det kan vara så att man uppmärsammar stopp mer nu 👍
 
C curzondax skrev:
Båda Ringhals 4 och Finska Olkiluoto 3 ligger nere på grund av några små fel.
Ja, det är lite småskumt det där. Kärnkraftsanhängarna är väldigt snabba med att säga att vindkraften inte producerar när det inte blåser.

Men varför ser vi dom aldrig föra fram att när kärnreaktorerna är trasiga så producerar som ingen el. Är det månne så att dom inte förstår det?

För vad skulle annars skälet vara?
 
TRJBerg
D daVinci skrev:
Ja, det är lite småskumt det där. Kärnkraftsanhängarna är väldigt snabba med att säga att vindkraften inte producerar när det inte blåser.

Men varför ser vi dom aldrig föra fram att när kärnreaktorerna är trasiga så producerar som ingen el. Är det månne så att dom inte förstår det?

För vad skulle annars skälet vara?
Diagram över kärnkraft, vattenkraft, värmekraft, vindkrafts produktion över ett år i Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
D daVinci skrev:
Men varför ser vi dom aldrig föra fram att när kärnreaktorerna är trasiga så producerar som ingen el. Är det månne så att dom inte förstår det?

För vad skulle annars skälet vara?
Det står ju redan i Aftonbladet när en kärnreaktor inte producerar el, så det behöver knappast påpekas mer.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
M MagHam skrev:
äkligt lätt att bli konspiratorisk.
Det slutar blåsa, vi är i vinterns kanske kallaste period... och precis just då måste i Forsmark tas ner för översyn. 🙄
Det är också den tid när vi importerar och konsumerar apelsiner i mängder samtidigt som den årliga influensan härjar bland oss...

Apelsinernas fel?
 
  • Haha
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.