K karlmb skrev:
Som sagt, sällan det är vindstilla i hela Europa.
När det är riktigt kallt så brukar de va vindstilla eller riktigt varmt och då måste man ju ha en annan energikälla. Man ska bygga dubbelt men ej få betala som producent när de blåser.
Det har ju gått åt helvete i andra länder när vind och sol blivit för stora, kommer bli samma här.
 
D Daniel 109 skrev:
De planerna lades ner efter kärnkraftsomrösningen. Man villi inte bli mer beroende av kärnkraften efter som den skulle bort.
zarkov zarkov skrev:
Kungliga Vattenfallsstyrelsen var inte riktigt så känslostyrda.

Ja, det är mycket energi som går till spillo den vägen men 10 grader är inte tillräckligt för att få ekonomi i fjärrvärmen och för att höja fjärrvärmetemperaturen måste man minska mängden energi som tas ut i turbinerna.
Går alldeles utmärkt att utvinna värme ur en temperaur-diff på 10 grader, det görs idag i nybyggda anläggningar. Exempelvis pytsar man i Lund in ett antal MW i en accelerator som höjer kylvattnet från 25 till 35 grader. Med ett gäng värmepumpar förser man sen omgivande nybyggda område med fjärrvärme. Kan man istället köra vattnet med högre snitt-temperatur är det ännu enklare! Problemet kommer ju när du vill skicka ut 35-gradigt vatten, många vill ju inte duscha i sådant och du får problem med biologin :)

Så visst går det alldeles utmärkt, handlar bara om att ha rätt sorts kunder och skriva långa avtal.
 
Det som Zarkov skrev stämde förut men nu börjar man sikta på lägre returtemp samtidigt som jag tänker att många nya hus nu har golvvärme och inte behöver lika hög framledning.
 
Jäkligt lätt att bli konspiratorisk.
Det slutar blåsa, vi är i vinterns kanske kallaste period... och precis just då måste i Forsmark tas ner för översyn. 🙄
 
M MagHam skrev:
Jäkligt lätt att bli konspiratorisk.
Det slutar blåsa, vi är i vinterns kanske kallaste period... och precis just då måste i Forsmark tas ner för översyn. 🙄
Har du gjort dig helt beroende av el för bostadens uppvärmning?
Vid sånna tillfällen hämtar man lämpligen in en extra korg ved, att lita på att infrastrukturen ska fungera felfritt 24/7/ 365 tycker jag är lite naivt.
 
F fribygg skrev:
Har du gjort dig helt beroende av el för bostadens uppvärmning?
Vid sånna tillfällen hämtar man lämpligen in en extra korg ved, att lita på att infrastrukturen ska fungera felfritt 24/7/ 365 tycker jag är lite naivt.
De flesta innevånare i landet vi kallar långkalsongen Sverige är då naiva i dina ögon.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
De flesta innevånare i landet vi kallar långkalsongen Sverige är då naiva i dina ögon.
Är det så, har du och andra människor ingen färdig backup och otillräcklig förmåga att improvisera då infrastrukturen fallerar?
 
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Är det så, har du och andra människor ingen färdig backup och otillräcklig förmåga att improvisera då infrastrukturen fallerar?
Klart de inte har. De flesta människor kämpar med att sätta upp en hylla på väggen.
 
  • Gilla
mnils och 4 till
  • Laddar…
Har 4 flaskor whiskey , några feta batterier och en fulltankad bil som jag ta med familjen till en plats där det finns ström.
 
  • Gilla
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Klart de inte har. De flesta människor kämpar med att sätta upp en hylla på väggen.
Även forummedlemmarna?
 
Claes Sörmland
F fribygg skrev:
Även forummedlemmarna?
Det är här man hamnar när andra sociala medier inte levererar en lösning på problemet.
 
  • Gilla
  • Haha
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har 4 flaskor whiskey , några feta batterier och en fulltankad bil som jag ta med familjen till en plats där det finns ström.
Alltid något, inte den lösning jag skulle valt men din är förmodligen fullt tillräcklig för dig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.