G OMathson skrev:
Har inte riktigt fått svar men det det spelar väl roll på totalen? Just nu är ex min kostnad per kWh högre på nätfakturan än på elfakturan. Historiskt har vi i Sverige haft låga elpriser men inte nät skatt osv, så totalen har inte varit så mycket längre än i andra länder, ibland dyrare. Sen kan det skilja väldigt mycke inom Sverige, lokala nät, elområde osv. 1970 va ca 90% av totalkostnaden i snitt själva "el råvaran". Nu 2024 25% för mej och jag tillhör ett relativt billigt nät.
CfD reglerar bara vad elproducenten får. Dvs eventuella ökade elnätskostnader kanske tas ut av den som bygger nätet (National Grid i det här fallet).

Sen är CfD, som de flesta andra avtal, en avräkning gentemot spotpriset. Dvs producenten säljer elen på marknaden som vanligt och diffen mot det avtalade strike price justeras separat med staten. Den eventuella diffen hamnar således inte på din elräkning, utan på skattsedeln.

Eftersom CfD:n leder till att kraftproduktion som inte skulle byggts annars faktiskt byggs, så blir spotpriset något mindre. Däremot kan nätkostnaden gå upp. Båda dessa är egentligen till största delen oberoende av vilken sorts kraftproduktion som byggs, utan det är effekter av att något byggs alls. Sedan kan då skattsedeln belastas om strike price är högt i förhållande till spotpriset.
 
Attitudeswe
Z Zodde skrev:
Finns nog ett antal sådana prognoser bland de större spelarna. Dock noll incitament att offentliggöra dessa.

Det är INTE som bankerna…
Som gör aktie/valuta/ränte prognoser åt sina kunder, detta för att öka kund omsättning å intäkter till banken.
SVK vill ju platta till kurvan, så dom skulle ju kunna tänkas skapa en offentlig prognos?

Dom publicerar 7dagars prognos för vindkraftproduktion, men uppdaterar den bara på måndagar...
 
K krfsm skrev:
CfD reglerar bara vad elproducenten får. Dvs eventuella ökade elnätskostnader kanske tas ut av den som bygger nätet (National Grid i det här fallet).
Nu tror jag det är ett mycket litet problem för Hinkley Pointprojektet jämfört med finansieringen som nu uppstått när kinesiska CGN inte tillför mer pengar.
En till toppartikel om detta
https://www.bloomberg.com/news/arti...-in-uk-stops-getting-funding-from-china-s-cgn

Hursomhelst så beskrivs då elanslutningen här och det är ju ingen längre sträcka.
https://www.nationalgrid.com/electr...structure/hinkley-connection/project-overview
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
SVK vill ju platta till kurvan, så dom skulle ju kunna tänkas skapa en offentlig prognos?

Dom publicerar 7dagars prognos för vindkraftproduktion, men uppdaterar den bara på måndagar...
Var hittar man den prognosen? Jag har för mig att jag sett den någon gång, men hittar den inte igen.
 
  • Gilla
Attitudeswe
  • Laddar…
Attitudeswe
Imorgon em kostar elen 6:50 i hela landet...
 
  • Skärmdump av elmarknadsdata; visar timpriser över dygn i olika regioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
  • Ledsen
Oskick och 1 till
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Imorgon em kostar elen 6:50 i hela landet...
Skön peak....
 
TRJBerg
Oskick Oskick skrev:
Skön peak....
Då kommer jag stänga av min vp ett par timmar på fm och på kvällen.
 
Oskick Oskick skrev:
Skön peak....
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Imorgon em kostar elen 6:50 i hela landet...
En skärmbild av elpriser med tim-, dag- och veckoindikatorer för framåtblickande kostnader i euro per megawattimme.

Kunde vara värre. Finland får smaka på norr om 20 kronor per kWh.
 
  • Gilla
  • Wow
klaskarlsson och 4 till
  • Laddar…
G
TRJBerg TRJBerg skrev:
Då kommer jag stänga av min vp ett par timmar på fm och på kvällen.
Stänger jag av nu saknar jag 8000W hela tiden, BV pumpen har inte stannat på några dygn, 18C inne. Är det värt att stänga av COP 3,5 för att senare köra 10 000W parton för att komma ikapp? Ja kanske för vissa som har stora "överdimensionerade pumpar med bra hål men troligen inte de som kör luft eller mindre pumpar.
 
  • Gilla
David Wallin och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
G OMathson skrev:
Stänger jag av nu saknar jag 8000W hela tiden, BV pumpen har inte stannat på några dygn, 18C inne. Är det värt att stänga av COP 3,5 för att senare köra 10 000W parton för att komma ikapp? Ja kanske för vissa som har stora "överdimensionerade pumpar med bra hål men troligen inte de som kör luft eller mindre pumpar.
Mina förhållanden:
Min bvp drar ca 9kW under normal kyla på vintern (kontinuerligt).
Har ingen elpatron eller motsvarande.
Under ca minus 10 måste jag stödelda i kakelugnar och vedspis för att hålla temperaturen på minst 15 grader.
Under kalla vinterperioder, typiskt december till mitten på mars kör jag bvp kontinuerligt. Vid varmare väder och tiden innan (sep till nov) och efter (slutet på mars till början på maj) kör jag bvp med timer. Då stänger jag av bvp mellan kl 6 och ca kl 10 samt mellan kl 16 och kl 23. Dvs typiska högpristider.
Sommartid har jag värmen i bvp avstängd. Och oftast vv cirkulationen avstängd (lever ensam). Vintertid har jag jag timer på vv cirkulationen, 15 minuter varannan timme då jag inbillar mig att ledningen kan frysa (har bvp i annan byggnad).
Huset är byggt 1995 men i gammal stil. Ganska speciellt bygge.
 
  • Gilla
erik_83
  • Laddar…
G
Drar den verkligen så mycket? Jo, ganska speciella förhållanden.
Min on-off pump drar under 2kW och ger troligen knappt 8000 vid bra förhållanden, mindre när vb är varmare och hålet kallare.
Räcker till att hålla 19C till -10C om det inte blåser, igår blåste det (ca -8) så under 18C inne, nu kommit ikapp men nu -10C ute, stänga av pump, nej tack!
 
F
Trots kall väderlek så stannar min pump ganska ofta. Tror den är ganska så överdimensionerad.
 
G OMathson skrev:
Min on-off pump drar under 2kW och ger troligen knappt 8000 vid bra förhållanden, mindre när vb är varmare och hålet kallare.
Imorgon jävlar blir det att åka av igen! Kanske över hela helgen men kan räddas av att det är just helg och industrier har stängt. trotts att morgondagens snittpris är på 217 öre, eller timpris peak på runt 7kr, så känner jag psykisk lättnat att återgått till rörligt just för att inte bry mig om dessa peaks. Ja såklart att det driver upp snittet för månaden i helhet men usch vad jag höll på förr när jag hade timpris.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.