O
P paralun skrev:
Jo och som det brukar när det blir svinkallt ser det ut att bli svaga vindar och de snurrande skrällena står still.
Sen är din siffra för kärnkraft absolut fel, ref Frankrikes elpris.
Och vilket garantipris får de nya kärnkraftverken i Storbritannien nu då?
 
O Ossian K Olsson skrev:
Och vilket garantipris får de nya kärnkraftverken i Storbritannien nu då?
Hinkley Point C får £92.50/MWh i 2012 års priser (vilket är standardåret för alla CfD i Storbritannien). Med nuvarande inflationsuppskrivning (September 2023) på 1,3736 och en växelkurs på 12,83 ger ca 163 öre/kWh.

Det här låter, och är, förstås väldigt dyrt. Undras vad de är beredda att betala för andra former av kraftproduktion?

Jag kollad på nästkommande CfD-auktion och vilka maxpriser de satt där. Notera att priset alltså troligen blir lägre, men det här är vad de är beredda att betala:

Solkraft: £61/MWh ( ~ 107 öre/kWh )
Vanlig vindkraft på land: £64/MWh ( ~113 öre/kWh )
Havsbaserad vindkraft: £73/MWh ( ~129 öre/kWh )
Flytande havsbaserad vindkraft - sån som en park utanför Smögen förväntas byggas på: £176/MWh ( ~310 öre/kWh )

I förra omgången så fick solkraftansökningarna priset £47/MWh ( ~ 83 öre/kWh ) och landbaserad vindkraft £52,29/MWh ( ~ 92 öre/kWh ). Däremot fick de ingen som ville bjuda alls på varken flytande eller konventionell havsvind. Konventionell havsvind hade ett maxpris på £44/MWh ( ~ 78 öre/kWh ), vilket var rätt lågt satt. För flytande vindkraft var maxpriset £116/MWh ( ~ 204 öre/kWh )!

Sen kan man notera att CfD är mycket bättre för framför allt vindkraft än kärnkraft. Kärnkraften producerar jämnt över året, såväl när det är billigt som dyrt. Produktionen i ett vindkraftverk däremot skalar mot kubiken på vindhastigheten, så en stor andel av elen produceras när alla vindkraftverk i närheten ligger nära max och priset därmed är nära noll - om man inte har ett CfD som garanterar att man får rejält betalt...

Återigen - Hinkley Point C är fan inte billigt på något sätt alls, men det är knappast en massa annat de satsar på heller. Det är populärt att håna HPC för dyra priser, men ingen bryr sig om att havsbaserad vindkraft fick £119,89/MWh ( ~ 211 öre/kWh ) så sent som 2015. Eller för den delen landbaserad vindkraft för £82,50/MWh ( ~ 145 öre/kWh ) i samma auktion.
 
  • Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Och vilket garantipris får de nya kärnkraftverken i Storbritannien nu då?
Det är ju kombinationen av det som produceras som ger elpriset.
Blåser det inte så så blir det givetvist dyrt om inte annan planerbar kraft finns.
Eller ska vi göra som korkade Tyskland och köra alla kolkraftverk?
 
G
Ang priserna för Hinkley point, visst ingår vissa överföringskostnader/nät?
 
G OMathson skrev:
Ang priserna för Hinkley point, visst ingår vissa överföringskostnader/nät?
Jo men Hinkley Point, finska OL3 och franska Flamanville är ju det som driver fram utvecklingen av SMR reaktorer. De gröna använder mer än gärna dessa för sin propaganda och jag håller i sak med om detta.

HP problematiken ligger nu i en mycket komplicerad fas när kinesiska CGN inte längre vill betala för sin del av kalaset.
https://www.ft.com/content/2bccd67f-a3c6-48d1-baa5-8ef9d54cdf67

Eftersom vi nu i väst inte klarar av kostnaderna så är det mycket naturligt att man nu utvecklar en serietillverkning av mindre SMR reaktorer. Sen får man till CfD avtal för kärnkraft i ett reviderat elhandelsavtal så blir det nog "kosläpp" av SMR reaktorer.
 
G OMathson skrev:
Ang priserna för Hinkley point, visst ingår vissa överföringskostnader/nät?
Vad menar du med "ingår" i det här fallet? Som jag förstår det så står inte EDF för kostnaden för att uppgradera elnätet till anläggningen, utan att det hanteras av National Grid som en del av ett större arbete.
 
O Ossian K Olsson skrev:
[bild]

Nu kommer elprischocken!!

1-1,5 kr/kWh i helgen lovas! Alltså samma pris som kärnkraften behöver för att gå runt..
oh nej en reaktor har halvt pajjat igen precis lagom till köldsmockan! https://www.di.se/nyheter/reaktorfel-vid-forsmark-varre-an-befarat/
Först lagom till den vi hade i november/december och nu är det dags igen i princip hela månaden.

Det slår fan aldrig fel
 
  • Gilla
  • Ledsen
karlmb och 2 till
  • Laddar…
G
K krfsm skrev:
Vad menar du med "ingår" i det här fallet? Som jag förstår det så står inte EDF för kostnaden för att uppgradera elnätet till anläggningen, utan att det hanteras av National Grid som en del av ett större arbete.
Jag menar ingenting då jag inte vet men har läst att det va något som ingick i priset? Ibland jämför vi elpriser som päron och äpplen.
Alla länder har ju inte samma upplägg mot konsument med nätkostnad, fast och rörlig, energiskatt, moms osv som i Sverige.
 
G OMathson skrev:
Jag menar ingenting då jag inte vet men har läst att det va något som ingick i priset? Ibland jämför vi elpriser som päron och äpplen.
Alla länder har ju inte samma upplägg mot konsument med nätkostnad, fast och rörlig, energiskatt, moms osv som i Sverige.
Eftersom det är ett CfD så spelar det ju egentligen ingen roll för kundens elpris, utan landar på skattsedeln om det skulle visa sig att det blir dyrare än det vanliga elpriset.

Dock har jag för mig att priset sänks något om Sizewell C byggs/får byggas också. Men det är en ganska liten del, typ 5% billigare eller så.
 
G
K krfsm skrev:
Eftersom det är ett CfD så spelar det ju egentligen ingen roll för kundens elpris, utan landar på skattsedeln om det skulle visa sig att det blir dyrare än det vanliga elpriset.

Dock har jag för mig att priset sänks något om Sizewell C byggs/får byggas också. Men det är en ganska liten del, typ 5% billigare eller så.
Har inte riktigt fått svar men det det spelar väl roll på totalen? Just nu är ex min kostnad per kWh högre på nätfakturan än på elfakturan. Historiskt har vi i Sverige haft låga elpriser men inte nät skatt osv, så totalen har inte varit så mycket längre än i andra länder, ibland dyrare. Sen kan det skilja väldigt mycke inom Sverige, lokala nät, elområde osv. 1970 va ca 90% av totalkostnaden i snitt själva "el råvaran". Nu 2024 25% för mej och jag tillhör ett relativt billigt nät.
 
Attitudeswe
Varför finns det ingen myndighet som ger ut en 3 dygns prognos för vad elpriset kommer att vara i snitt mellan klockan 00-06. Med den informationen kan man ju planera sin elanvändning bättre...
 
TRJBerg
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Varför finns det ingen myndighet som ger ut en 3 dygns prognos för vad elpriset kommer att vara i snitt mellan klockan 00-06. Med den informationen kan man ju planera sin elanvändning bättre...
Tydligen är det inte möjligt då priset sätts kl 13 dagen innan på Nordpool.
 
  • Gilla
gone_fishing
  • Laddar…
Attitudeswe
TRJBerg TRJBerg skrev:
Tydligen är det inte möjligt då priset sätts kl 13 dagen innan på Nordpool.
Pratar om prognoser för vad auktionen kan tänkas landa på. 25% nära skulle duga bra.

Borde ju hå att göra mha väderdata (vind/temp) och inrapporterad data till nordpol om otillgänglig överföring/produktion, gaspris och lagernivå m.m.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Pratar om prognoser för vad auktionen kan tänkas landa på. 25% nära skulle duga bra.

Borde ju hå att göra mha väderdata (vind/temp) och inrapporterad data till nordpol om otillgänglig överföring/produktion, gaspris och lagernivå m.m.
Finns nog ett antal sådana prognoser bland de större spelarna. Dock noll incitament att offentliggöra dessa.

Det är INTE som bankerna…
Som gör aktie/valuta/ränte prognoser åt sina kunder, detta för att öka kund omsättning å intäkter till banken.
 
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
Pratar om prognoser för vad auktionen kan tänkas landa på. 25% nära skulle duga bra.

Borde ju hå att göra mha väderdata (vind/temp) och inrapporterad data till nordpol om otillgänglig överföring/produktion, gaspris och lagernivå m.m.
Tibber har en elprisprognos per vecka, men den kanske inte är tillräckligt specifik för din del.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.