Det verkar finnas en uppsjö av modeller med liknande design... Så håller med om man får ta det försiktigt för man vet aldrig :) lycka till!
 
A
J JN72 skrev:
Hej
Har nu fått luckan, men när jag skar upp plasten visade det sig att där innanför tyvärr inte var så mycket smuts. [bild]

Dammsög försiktigt och spolade lite med vatten, skruvade på luckan och lät maskinen tömma med p07. Tog sedan ut vattenbehållaren och hällde 0,5 liter vatten i röret, precis som i en av filmerna ovan. Röret blev precis fullt, men vattnet rinner inte ner. Skruvade av luckan igen och såg att vattnet kommer ner droppe för droppe Stoppet måste vara i rörets nedre del eller precis där det ansluts. Jobbigt värre. Min rengöring gav alltså ingenting. Har tidigare haft en hel del nere på maskinen och sett att man måste ta av trumman för att kunna lossa röret helt och rengöra. Gissar att det hjälper, men önskemål om en fungerande torktumlare hänger tunga i hemmet...kan bli så att denna åker ut i helgen och en ny införskaffas
den där kondensorn ser inte bra ut inte undran på att du inte får tvätten torr
 
A
J JN72 skrev:
Skummade texten, de skriver 1,5 liter lösning, men mitt rör rymmer ca 33 cl, sen rinner det över. Det tar sedan hela natten för dessa 33 cl att rinna ner :( Så testa inte med för mycket, det blir bara översvämning.
Återkommer när jag testat. Förresten har jag repat mod under natten och funderar på att montera ner och av trumman för att kunna plocka av röret helt och kika ner i kondensorn. Får se om det finns tid i helgen.
Nu har du ju en lucka,
eg är det bara att göra som på alla andra maskiner, dvs göra rent kondensorn lite då och då med fördel direkt efter en tork då avlagringarna är lättare att få bort.
att självrengöringen funkar så där är ju tråkigt men....

om man vill göra rent självrengöringen skulle jag blöta upp insidan som det står högre upp och blåsa med tryckluft från båda hållen och/eller köra med vatten slang från inloppssidan med tryck.
 
Var uppe med tuppen och åtgärdade tumlaren. Problemet var inte att den inte torkade tvätten, men visst passade jag på att rengöra kondensor från framsidan (det som tagit sig förbi filtret).

Problemet var att när den skulle själrengöra sig så svämmade vatten ut på framsidan av maskinen. Den använder vatten den torkat från tvätten och öppnar ett stort hål på undersidan av kondensbehållaren så det ska rinna ner genom ett rör och skölja igenom kondensorn. Efter att ha tagit bort trumman var det enkelt att montera av detta rör (som smalnar av längst ner) och rengöra både röret och där vattnet skulle in i kondensorn. Det hade bildats en 2mm tjock kompakt matta av ludd som effektivt stoppade i princip allt vatten från att rinna ner. Var det mer än som fick plats i röret (ca 33cl) blev det översvämning. Nu funkar maskinen som om den vore ny igen! (Före och efter)
Före och efter rengöring av en torktumlarkondensor täckt med ludd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Öppen torktumlare visar ren kondensor och rören inuti, efter rengöring för att åtgärda vattenläckage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kanske kan man med en hård pensel dra smutslagret mot sig och ner genom serviceluckan på framsidan, sen hälla i vatten i röret och få ut det sista luddet. Har man luckan av kan detta vara värt ett försök.
Rengöring av torktumlarens kondensor med en pensel, visar ansamlat ludd före rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Passade på att klippa av hälften av klämmorna i frontlocket framför kondensorn för att lättare rengöra nästa gång.

Tips: vill någon göra detta och demontera trumman så sikta på att montera ner bakifrån. Jag monterade av front mm framifrån då röret sitter bakom fronten, men det är nog inte bästa tillvägagångssättet.

Lycka till! Snart är tvätten torr och då ska det tumlas :)
 
Magiskt - tack för tipset. Hur pass komplicerat var det (och hur lång tid) att montera bort och tillbaka hela trumman?
 
3h kanske med hopmontering och test via P07, men jag har plockat ner ganska mycket en gång tidigare när jag inte visste hur den såg ut inuti, men då vågade jag inte ge mig på trumman. Dock var det ganska enkelt nu, men jag har ju då tränat 3h för någon vecka sedan.

Sikta på trumman och börja med toppskivan, sen plåten som är rundad på baksidan. Därefter det lilla locket i mitten med 2 skruvar som blottar axeln till trumman. Sen får du lossa plåten på baksidan för att kunna luta den bakåt så du får ut axeln. Under tiden upptäcker du vad du mer behöver plocka av; sidorna, lossa remmen till trumman, frontpanelen med knapparna, kondensbehållaren, sen går nog trumman att lyfta ut (den är lätt). Sen hjulet trumman vilar på som sitter vid röret och plastbiten med fuktsensorerna som sitter på insidan av hålet man stoppar in tvätt genom. Sen skruvar du loss röret! (om du har likadan maskin som jag)
Jag skrev upp alla saker och skruvar jag tog av så jag kunde skruva ihop allt i omvänd ordning och utan att få delar över. Att ta foton är också bra. Det fixar du!
 
Superbra tråd! Har exakt samma fel och symptom. Provar en lite enklare ”lösning” så kan jag skjuta på att plocka isär maskinen ett tag till…

Förövrigt så måste man inte köra hela P07-programmet för att se vad som händer. Funkar bra att bara trycka upp cylindern med en skruvmejsel för att få vattnet att forsa ut.

Hand håller skruvmejsel för att lyfta cylinder i maskin med vatten som forsar ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Drisse och 1 till
  • Laddar…
Jag tackar alla här i tråden för att ni hjälpte mig att rengöra torktumlaren. Har en WTW86360SN/13 som har strulat många år men nu blev det stopp i kondensorn så vattnet sprutade vid automatisk rengöring. Jag plockade sönder skräpet i smådelar för att kunna rengöra. Helt klart en dålig konstruktion.
Nu torkar den tvätten och nu är det bara låset på luckan som krånglar. Jag håller på med att dokumentera min rengöring med bilder men jag vet inte varför. Aldrig mer en Bosch självrengörande.
För mig är reklamen "like a Bosch" ingen positiv upplevelse. Demonterad tvättmaskin i hall, verktyg och trasa på golvet, reparation eller underhåll pågår.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smutsig kondensator i en enhet, behöver rengöring, damm och skräp synliga, underhåll av vitvara.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inuti en apparat, kablar, mekaniska delar, smuts, komponenter, ingen synlig märkning, tekniskt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
JN72 och 1 till
  • Laddar…
J JanneJoh56 skrev:
Jag tackar alla här i tråden för att ni hjälpte mig att rengöra torktumlaren. Har en WTW86360SN/13 som har strulat många år men nu blev det stopp i kondensorn så vattnet sprutade vid automatisk rengöring. Jag plockade sönder skräpet i smådelar för att kunna rengöra. Helt klart en dålig konstruktion.
Nu torkar den tvätten och nu är det bara låset på luckan som krånglar. Jag håller på med att dokumentera min rengöring med bilder men jag vet inte varför. Aldrig mer en Bosch självrengörande.
För mig är reklamen "like a Bosch" ingen positiv upplevelse.[bild] [bild] [bild]
Ny design nu ;)
 
J JN72 skrev:
Var uppe med tuppen och åtgärdade tumlaren. Problemet var inte att den inte torkade tvätten, men visst passade jag på att rengöra kondensor från framsidan (det som tagit sig förbi filtret).

Problemet var att när den skulle själrengöra sig så svämmade vatten ut på framsidan av maskinen. Den använder vatten den torkat från tvätten och öppnar ett stort hål på undersidan av kondensbehållaren så det ska rinna ner genom ett rör och skölja igenom kondensorn. Efter att ha tagit bort trumman var det enkelt att montera av detta rör (som smalnar av längst ner) och rengöra både röret och där vattnet skulle in i kondensorn. Det hade bildats en 2mm tjock kompakt matta av ludd som effektivt stoppade i princip allt vatten från att rinna ner. Var det mer än som fick plats i röret (ca 33cl) blev det översvämning. Nu funkar maskinen som om den vore ny igen! (Före och efter)
[bild]
[bild]

Kanske kan man med en hård pensel dra smutslagret mot sig och ner genom serviceluckan på framsidan, sen hälla i vatten i röret och få ut det sista luddet. Har man luckan av kan detta vara värt ett försök.
[bild]

Passade på att klippa av hälften av klämmorna i frontlocket framför kondensorn för att lättare rengöra nästa gång.

Tips: vill någon göra detta och demontera trumman så sikta på att montera ner bakifrån. Jag monterade av front mm framifrån då röret sitter bakom fronten, men det är nog inte bästa tillvägagångssättet.

Lycka till! Snart är tvätten torr och då ska det tumlas :)
Halloj! Jag har samma problem och måste ge mig på en rengöring. Trodde först jag hade kommit på en lösning för att nå de inre skruven. Borra ett hål under en av "paddlarna" inuti trumman och skruva ut skruven därifrån. Men på din bild ser det ut som att det gjutna nerfallsröret är fäst med 5st skruvar. Kan det stämma? Verkar ju iof logiskt att det sitter skruvar närmst fronten också. Men man vet ju aldrig. Tänkte att där kanske bara är en kant inuti det formgjutna röret som går ner en bit i nerfallet så det räckte med de tre skuvarna man ser ? Är det 5 skruvar så fungerar det inte med mitt borrhål, utan då måste trumman väck.
 
Drisse Drisse skrev:
Halloj! Jag har samma problem och måste ge mig på en rengöring. Trodde först jag hade kommit på en lösning för att nå de inre skruven. Borra ett hål under en av "paddlarna" inuti trumman och skruva ut skruven därifrån. Men på din bild ser det ut som att det gjutna nerfallsröret är fäst med 5st skruvar. Kan det stämma? Verkar ju iof logiskt att det sitter skruvar närmst fronten också. Men man vet ju aldrig. Tänkte att där kanske bara är en kant inuti det formgjutna röret som går ner en bit i nerfallet så det räckte med de tre skuvarna man ser ? Är det 5 skruvar så fungerar det inte med mitt borrhål, utan då måste trumman väck.
Kan meddela att min tillfälliga lösning med skruven (ett par inlägg upp) fortfarande fungerar. Torr tvätt och inget vatten på golvet. Men att göra rent maskinen/kondensfiltret är rätt lösning har bara inte kommit mig för att göra det än 😎
 
  • Gilla
Drisse
  • Laddar…
Drisse Drisse skrev:
Halloj! Jag har samma problem och måste ge mig på en rengöring. Trodde först jag hade kommit på en lösning för att nå de inre skruven. Borra ett hål under en av "paddlarna" inuti trumman och skruva ut skruven därifrån. Men på din bild ser det ut som att det gjutna nerfallsröret är fäst med 5st skruvar. Kan det stämma? Verkar ju iof logiskt att det sitter skruvar närmst fronten också. Men man vet ju aldrig. Tänkte att där kanske bara är en kant inuti det formgjutna röret som går ner en bit i nerfallet så det räckte med de tre skuvarna man ser ? Är det 5 skruvar så fungerar det inte med mitt borrhål, utan då måste trumman väck.
Hej
Minns inte, fick själv titta på bilderna, men det ser ut att stämma att det är 5 skruvar på ena sidan och några på andra. Du kan ju alltid kolla på sprängskissen från Bosch. Vad jag minns är däremot att jag på alla möjliga och omöjliga sätt, med vanliga och egengjorda verktyg, försökte lossa röret från framsidan, men att enda möjligheten var om man demonterar bakifrån, då var det enkelt att lossa trumman, sen röret och komma åt smutslagret. Reservera några timmar och pröva!

Edit: Jag fick också loss luckan på framsidan utan att ta sönder den (kan nog annars köpas på Amazon) och rensade med en borste mellan flänsarna, men huvudproblemet var där nerfallsröret sitter fast.

Mvh Jonas
 
  • Gilla
Drisse
  • Laddar…
Det var 5st skruvar till röret och jag fick lossa trumman. Försökte hitta en genväg under demonteringen för eventuellt framtida bruk, men hittade ingen. Riktigt idiotisk konstruktion..... Inget roligt jobb, men nu är kondensorn rengjord och maskinen städad invändigt. Ska nog blåsa till kondensorn med ångtvätten då och då nu när man monterat nya täcklocket och se om det kan hjälpa ? Tackar för råd och tips i tråden. Jag hittade en bra video på Youtube som visar demonteringen. Rubriken säger Siemens, men är samma som Bosch. Jag har själv en Bosch Serie 4 Self Cleaning Condenser ( WTW86298SN/07 )


 
Redigerat:
  • Gilla
JN72
  • Laddar…
Bra jobbat!
Var tvungen att kolla när jag skrev att jag fixat vår maskin, men det är snart 2,5 år sedan och den är fortfarande som ny 😊 Vi fick vår i samband med husköp så vi hade inte kunnat påverka, men har iaf lärt oss att det är viktigt att tömma och skölja ur vattentank och att skölja av filtret.
 
  • Gilla
Drisse
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.