Standarden för laddning går ner till 6A. Om någon bil kan ladda under 6A så är det utanför standarden.
 
Okay, en följdfråga, är det standard att när laddningen avbryts pga för låg ström (6A) att de helt avbryter laddningen då den inte återupptas när mer finns tillgängligt?

Bilen meddelar att laddning avbrutits och man behöver då lossa och ansluta kontakten för att den ska börja ladda igen vilket är omständigt.
 
J Jeppson skrev:
Okay, en följdfråga, är det standard att när laddningen avbryts pga för låg ström (6A) att de helt avbryter laddningen då den inte återupptas när mer finns tillgängligt?

Bilen meddelar att laddning avbrutits och man behöver då lossa och ansluta kontakten för att den ska börja ladda igen vilket är omständigt.
Nej, detta är inte standard och svaret jag fick av min installatör var att Zaptec tillsammans med Enegic jobbar på en lösning.
 
  • Gilla
Jeppson
  • Laddar…
RoTe
Corpes Corpes skrev:
Det är just det som är vårat problem, att den avbryter laddning istället för att fortsätta efter för hög belastning i huset.
Ok för mig är det ganska obegripligt att det inte kontinuerligt justeras.
 
RoTe
D Daniel 109 skrev:
Standarden för laddning går ner till 6A. Om någon bil kan ladda under 6A så är det utanför standarden.
Ok och vad spelar det för roll? Pausa då och ta upp laddningen igen senare när det går bättre?
 
Troligtvis är problemet att man tolkat standarden olika, alternativt att någon har en bugg.
 
Ja, det borde den ju göra. Men det är väl bilen som av någon anledning inte återstartar när boxen säger att det finns kraft igen.
 
RoTe
13th Marine 13th Marine skrev:
Troligtvis är problemet att man tolkat standarden olika, alternativt att någon har en bugg.
Min bensinbil har inga buggar som tur är
 
RoTe RoTe skrev:
Min bensinbil har inga buggar som tur är
Kul för dig!
 
  • Gilla
RoTe
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Min bensinbil har inga buggar som tur är
Ovanligt! Om jag förstått det rätt finns det på sådana 1000-tals rörliga delar som förslits och går sönder. Många sådana bilar är rent av så dåliga att tillverkarna anser att de årligen måste lämnas in på kontroll för stt se om något nytt har gått/håller på att gå sönder.

Men som @13th Marine skrev: kul för dig!
 
  • Haha
  • Gilla
deetee och 5 till
  • Laddar…
Uppenbarligen fortfarande oklart om det är bilen eller laddkombinationen av Zaptec och Enegic.

Iom att det verkar vara ett flertal olika bilar både Teslas och från VW (Skoda, VW, Audi etc) koncernen så kanske det pekar mot Zaptec/Enegic.

Eller kan det vara så att OBC på bilarna är korkade och slutar lyssna efter spänning efter ett visst antal försök? Tex. om jag låser upp / startar värmaren så börjar den ladda igen - Som om det blir väckt ur sin törnrosasöman.

Problematiken uppstår när det är totalt hög belasting på systemet.
 
Fick svar från Zaptec support i dag via telefon. Dom vet om problemet och det ska komma en uppdatering nu i januari som förhoppningsvis tar bort detta problem med att laddning avbryts.

I mitt fall verkar det som att min dåliga wifi uppkoppling ställde till det, fortfarande nu efter att jag bytte till 4g så har det fungerat. Supporten kollade även han i loggar och jämförde då jag hade wifi kontra 4g uppkoppling och han såg där att min laddning avbrutits då den tappat uppkoppling.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
Vet ni vad det kan vara för uppdatering? jag 2.1.1.2 installerad sedan någon dag men fick samma fel idag igen....
Dock så verkar det som att 2.1.1.2 är ca 4 månader gammal, så märkligt att jag fick den först nu.
 
Är problemet kvarstående för er? Ingen ny uppdatering av mjukvara vad jag kan se.
Har Zaptec verkligen öppet meddelat att deras mjukvara är defekt?
 
Dom har inte pushat ut någon ny fw än men meddelat att den ska komma i januari, den infon har dom delgivit mig personligen och även via min installatör.

Personligen känns det som att dom har problem med detta annars borde ny fw vara tillgänglig för länge sedan då dom har vetat om detta problem en tid.....
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.