Walle85
MathiasS MathiasS skrev:
Ni pratar bara om arbetstid och pengar här. Det viktigaste att fundera på är nog NÄR man vill att renoveringen ska vara klar….
Precis, samt att vissa saker är svårt att göra själv, inte alla som har vänner och familj som kan hjälpa närsom.
 
  • Gilla
TuXy och 1 till
  • Laddar…
O
Walle85 Walle85 skrev:
Precis, samt att vissa saker är svårt att göra själv, inte alla som har vänner och familj som kan hjälpa närsom.
Sen får man ju absolut inte underskatta kunskapen som krävs för att göra något. Något som tar en hempulare 1 timma kan ta en snickare 10 minuter.
 
  • Gilla
TuXy
  • Laddar…
T TuXy skrev:
Något av det du i efterhand ångrade att du inte gjorde själv? Eller är du till freds att pengarna för hantverkare var värt det?
Om du ska välja något att inte göra själv så låt nån annan göra taket.
 
R
Ska han byta tak🤔
 
hsd
När det gäller fönsterbyte så är ju sommaren bästa tiden 😉
Det går att byta själv men det är lättare om man är två, mest beroende på vikten
 
  • Gilla
TuXy
  • Laddar…
Det som är svårt är ju att bedömningen för ens framtid sker på ett antal halvtimmes långa visningar, varpå de flesta är utanför samtliga branschers samlade expertis och på ett ögonblick kan bedöma skadeläge, tidsåtgång och kostnader.

Så då står man där, med in och utvända fickor - kanske till bristningsgränsen av förhoppningar om vad det nya livet i det nya huset kan ge - och tänker att de sista hundratusentals kronorna kommer nog täcka allt oförutsett. Kanske räcker den slanten. Kanske inte. Visst mått av lotto kanske..

Så antingen köper man med rejäl marginal uppåt, så den pölen pengar är rejält stor och man har så det går att leja bort, eller så kanske man ligger på gränsen och då finns inte det valet på samma sätt. Eller mellantinget..

Ett bra ställe att vara kanske är att ha kvar en del av den där bufferten till dagen då det verkligen krisar, och anta delar av renoveringen med god tillgång till tid utan tidspressen och slarvet och den dåliga stämningen som följer med, och våga justera ens aspirationer med. Långt ifrån alla kök som slits ut är tekniskt utslitna. Vissa badrum behöver bara städas ordentligt..

Och just det, eftersom jag är elektriker så måste jag ju säga att alla eljobb måste lejas bort.😆😆
 
  • Gilla
TuXy
  • Laddar…
Farstatjej90 Farstatjej90 skrev:
Om du ska välja något att inte göra själv så låt nån annan göra taket.
Det är ju å andra sidan ett typiskt gördetsjälvprojekt som de flesta klarar utmärkt själva. Badrum, vvs och el ser jag i större utsträckning som något den mindre händige borde släppa iväg.
 
  • Gilla
TuXy
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Men kollar genom tråden...

Genomgående handlar det om:
- Spara pengar
Alternativt
- Spara tid

Då kommer bedömningen vilket har du råd med?

Jag har gott om tid, men inga miljoner till övers. Så för mig var valet lätt.

Vet Ni vad...
Dagens bristvara är tid, inte alls pengar. Man räds inte för att köpa sig tid.
Exakt! Det är den avvägningen som är svår. Här finns inte heller ett par miljoner över för att anlita någon till allt. Däremot om det är något som tar kål på mig längs vägen skulle det ju vara mer förmånligt att ta in hantverkare för att få avlastning och ändå känna att projektet kommer vidare. För svackor lär ju komma under bygget gång.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
T TuXy skrev:
Problemet är inte att jag inte kan eller vågar själv, utan för att på samtliga punkter (inte bara fönster) försöka spara tid för att få igenom en total renovering snabbare än att göra allt på egen hand.

Håller absolut med, de offerter jag fått är inte seriösa så jag har inte ens bryr mig om att svara. Tror det är en chansning från snickaren att går det så går det 🙂
Grannen fogade om tegelhuset från 50-talet och bytte samtliga fönster för samma pengar. Huset är 1.5 plans med källare, ca 160 kvm boyta o 100 kvm i källaren. Allt gjordes av hantverkare, dock ej fönstertillverkarens…Så det låter dyrt.
 
  • Gilla
TuXy
  • Laddar…
Jag har bytt samtliga fönster (36st) i vår hus själv med hjälp av farsan . Tycker det är ganska roligt att byta fönster jämfört med andra renoveringar, men då har vi bytt fönsterna över fem års tid.

Vi har lejt bort el, VVS och visst spackel och sliparbete. Hade gärna sluppit spackling och slipning då jag smått avskyr det.
 
  • Gilla
TuXy
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är ju å andra sidan ett typiskt gördetsjälvprojekt som de flesta klarar utmärkt själva. Badrum, vvs och el ser jag i större utsträckning som något den mindre händige borde släppa iväg.
Jobbigt att få plåtarbeten rätt och jobbigt att vara ute på tak. Jag föredrar vvs iaf.
 
Första frågan jag tycker man bör ställa sig är hur man faktist vill ha det och vad man faktist behöver renovera över huvudtaget. För att säkert veta det behöver man i många fall bo in sig ett tag först.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Jag tog in egen besiktningsman som jag kände när jag köpte huset. Han var mycket kunnig och berättade mycket saker om huset jag haft nytta av. En sak han påpekade var att det varit fuktgenomslag i väggen i pannrummet. Jag tog också in en fuktexpert med mögelhund på rekommendation från en rekommendation. Hon knackade på flera väggar i källaren och sa att det var bomljud, vilket kunde tyda på fuktproblem. Jag frågade om det inte snarare berodde på att väggarna isolerats med träullsplattor invändigt, med bara ett tunt lager puts på. Hon svarade då att hon tyvärr inte kunde så mycket byggnadsteknik…. Men lärde mig faktiskt en del av henne också om huset.
Totalt så tänkte jag i början att jag snart behövde dränera om pga dessa bådas uttalanden, men ännu så länge efter några år i huset så har vi inte haft några problem med fukt i källaren. Tänker att det möjligen kan bero på sprängningar som gjorts på granntomten som kanske lett om vattenflödena. Samtidigt sa en granne som känner till huset väl, att där har ni väl knappast några problem med fukt i källaren. I vilket fall har vi ännu inte dränerat om. Men har också källaren som riktig källare och inte inredd med massa organiska material mot väggarna.
 
B
Enkla men tidskrävande jobb kan man förstås gärna göra själv.

Svåra och behörighetskrävande jobb kan vara bra att ta in hantverkare men med dagens standard absolut ingen garanti för korrekt utfört arbete.

Om vi för övrigt tar dina fönster som exempel, har du specat hur de ska monteras? Hur drevning ska gå till? Om inte lär du finna sprayskum runt alla fönster på kortast möjliga tid medan det mer korrekta är mineralull, bottningslist och slutning med silikon. Och så vidare och så vidare. Väljer du fast pris kommer hantverkaren i fråga alltid ta kortaste vägen och du kommer stå där och känna att du hade kunnat göra ett bättre jobb själv.

Som någon annan skrev, dela upp projekten och utför dem en och en med olika hantverkare. Hittar du en som är jättebra vid något projekt, fortsätt med den firman. I min uppfattning är de bästa hantverkarna oftast de som saknar hemsida och endast får jobb via rekommendationer från nöjda kunder.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
T TuXy skrev:
Problemet är inte att jag inte kan eller vågar själv, utan för att på samtliga punkter (inte bara fönster) försöka spara tid för att få igenom en total renovering snabbare än att göra allt på egen hand.

Håller absolut med, de offerter jag fått är inte seriösa så jag har inte ens bryr mig om att svara. Tror det är en chansning från snickaren att går det så går det 🙂
Utan att vilja vara elak eller dryg. Så undrar jag varför du frågar om att leja bort, kontra göra själv om du inte vågar/kan. Att byta fönster får man ändå betrakta som ett relativt enkelt arbete, såvida det inte rör sig om jättestora fönster. Men samtidigt undrar jag vad det är för typ av fönster du siktat in dig på? 9000kr/enhet är mycket pengar. Kolla om det verkligen är ekonomiskt försvarbart med de fönstrena gentemot enklare 2-glasfönster.
Sen, 320.000kr för arbetet är ju som sagt inte seriöst.

Men, som sagt, att svara på din ursprungsfråga, om vad på huset man kan göra själv. Så handlar det först och främst om vilka kunskaper du besitter. Nummer två, är hur mycket tid du kan avsätta. Sen är det givetvis en pengafråga också.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.