H Hybro skrev:
Minns att jag var arbetslös hösten 1985 då jag stegade in på banken och ville låna 243 000 kr till mitt första hus.
Ok, sa bankiren, men låna 100 000 till så du har något att renovera för, nu när Du ändå är utan jobb.

Tänk vad rätt han hade😇
Att du inte passade på att köpa fler hus för de summorna så kunde du sålt av nu 😉
 
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
T TuXy skrev:
Något av det du i efterhand ångrade att du inte gjorde själv? Eller är du till freds att pengarna för hantverkare var värt det?
Har bytt taket själv ca 50kvm (allt från råsponten upp). Totalkostnad för material under 20k
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Har alltid varit lite försiktig av mig.

Bytte upp mig 95 med ungefär samma strategi.
Nu, nästan skuldfri, vilket känns bra ut på ålderns höst.

Men visst, har lagt ned en hel del eget jobb på kåken. Typ pö om pö.
Helt säker på att det varit värt allt jobb.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Har alltid varit lite försiktig av mig.

Bytte upp mig 95 med ungefär samma strategi.
Nu, nästan skuldfri, vilket känns bra ut på ålderns höst.

Men visst, har lagt ned en hel del eget jobb på kåken. Typ pö om pö.
Helt säker på att det varit värt allt jobb.
Det är garanterat en bra insats! Jag tänker också så att det jag lägger i huset blir min pension när jag blir äldre och inte vill pyssla med hus och trädgård längre.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Komplement till pensionen.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
E Etrompa skrev:
Grannen fogade om tegelhuset från 50-talet och bytte samtliga fönster för samma pengar. Huset är 1.5 plans med källare, ca 160 kvm boyta o 100 kvm i källaren. Allt gjordes av hantverkare, dock ej fönstertillverkarens…Så det låter dyrt.
T TuXy skrev:
Ni som lagt tid eller pengar på renovering av i princip ett helt hus, vilka delar skulle ni säga är de som är lämpligast att ta in hantverkare för?

Ett exempel är fönster. Fått offert för installerat och klart från en av de större leverantörerna på nästan 500 000 gör 20 enheter i hela huset. Exakt samma fönster, fast från bygghandel går loss på ca 180 000.
Det skulle innebära att det rent konkret kostar 320 000 för att täcka demontering och demontering inkl plåtar.
Lås oss säga att jag spenderar 1000 kr per enhet i spackel, skruv och någon plåt. Då har jag sparat ca 300 000 på att montera själv.

Kalkylen innebär således att utslaget på ett år kostar arbetet mig 25 000 efter skatt, eller ca 33 000 innan skatt per månad under ett år. Det är ganska mycket pengar och då uppstår frågan om det är värt det..

Samma gäller övriga delar såsom badrum, golvspån, måla, byta fasad (trä), spackla osv.

Hur har ni resonerat och vad ångrar ni mest i valet mellan egen styrka eller att ta in hjälpen?
Har lite policyn att leja bort det ”lätta” och göra så mycket av det ”svåra” själv.
Mest för att veta hur det är gjort, själv sätta kvalitetsnivån och slippa halvtidsjobbet med att styra entrprenaden. Ska man kontrollera någon entreprenör måste man ändå sätta sig in i utförandet..

Jag lejde bort renoveringen av samtliga fönster. (Tilläggsplats +omkittning och det är typ det jobb jag är mest nöjd med.
Sedan är ju viktig en viktig aspekt om man tycker arbetet är hyfsat kul…
Är helt faktaresistent mot att lära mig el har jag märkt, så det lejer jag bort direkt.
Det jag tjänat mest pengar (per nerlagd timme)på att göra själv är helt klart glidgjutning av alla kanaler i skorstenen.//
 
  • Gilla
TuXy
  • Laddar…
T TuXy skrev:
Har du något tips på billigare fönster? Tänker aluminiumklädda 3-glas, ganska standard sidohängda med spröjs. Elitfönster hamnade enligt min undersökning relativt bra i pris.

Sen kan jag göra allt själv, men det är inte det frågan handlar om ursprungligen utan egentligen vad som ger mest värde för pengar som läggs på hantverkare. För jag har trots allt beräknat att det tar minst ett år att renovera ett helt hus. För att inte haverera på vägen är avvägningen vilken punktinsats ni som varit i ett projekt tyckt varit skönt att slippa plågas med på egen hand. För vissa är det såklart el, fönster, tak och för andra måla, spackla. Är ju vad ni som deltagare i trådens input som är intressant ur er syn.
Det beror lite på vad det är för hus du bor i. Jag som bor i en trä-villa på landsbygden köpte SP 2-glas fönster. Undrar om de inte heter just "Villa". Isolervärde skiljer bara marginellt mot 3-glas. 0,8 elker 0,95 gör oerhört liten skillnad.

I övrigt så bör du sjäkvklart leja bort El, och VVS om du inte är behörig.
Lej även bort så nycket som möjligt av det som behövs för att göra huset fullt fungerande och bobart. Här kan du förvisso spara en del pengar. Men det är även i dessa skeden man riskerar att förlora sin familj. Att bo på en byggarbetsplats med en gubbe som bara jobbar och bygger, är det få som står ut med.
Se framförallt till att involvera din fru och barn i bygget. Se till att alla hjälps åt. Kom överens om vad ni ska bygga själva och vad som ska lejas bort sen.
Ni kan även spara in enorma summor om ni hela tiden städar åt byggarna, samt servar dem med allt tänkbart. Se bara till att de jobbar på löpande räkning.
Annars är det just badrum, kök och tvättstuga som ni sparar mest pengar på, om ni kan göra det själva.
 
  • Gilla
TuXy
  • Laddar…
A AG A skrev:
I övrigt så bör du sjäkvklart leja bort El, och VVS om du inte är behörig.
Behörig för VVS? Det finns inga sådana krav eller behörigheter liknande de inom el.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
I somras bytte vi tre stora fönster och jag är glad att vi tog in hjälp. Tre starka killar fick kämpa hårt med att baxa upp fönstren på plats. Kolla vikten innan du bestämmer dig för att göra jobbet själv!

Golvslipning är jag också glad att vi hyrde in folk för. Det tog två dagar och blev bra, sannolikt betydligt bättre än om vi hade gett oss på det själva som nybörjare.

Annars är vi snarast inne på att ta in folk för tidskrävande tråkiga uppgifter. Jag kan komma på betydligt roligare saker att ägna semestern åt än att renovera 14 kopplade fönsterbågar med spröjs, så vi lät en firma fixa även det. De satte en hel flock med ”gubbar” på det, och jobbet var klart på en dryg vecka inklusive ommålng av fönsterkarmar. Riktigt bra resultat dessutom!

Måla, tapetsera och lägga klickgolv skulle däremot aldrig falla mig in att leja ut, annat än i samband med ett större jobb. Det hade tex varit otympligt att skicka hem snickaren en dag mitt i köksrenoveringen så att vi kan lägga parketten, så han fick fixa det själv. I efterhand kan jag säga att vi skulle ha gjort bättre själva. Det blev tillräckligt bra, men vi är noggrannare. Det är också anledningen till att vi gärna gör ytskikten själva.

Nästa gång målar jag nog fasaden själv också. Vi lejde folk för det pga tidsbrist, men ”målarna” som målarfirman skickade var sådana amatörer att jag fick god lust att ta ifrån dem penseln och måla själv.

Vi tog in snickare för köksrenoveringen för att vi inte ville vara utan kök i flera månader. Jag kan inte ta 5-6 veckor ledigt från mitt jobb för att totalrenovera kök på heltid, så det hade blivit kvällar och helger. Badrum tog vi också in snickare för, helt enkelt för att det är så många moment som kräver mer kompetens än vad vi har. Samma med vår lite komplexare skorstensrenovering även om det var svindyrt. Murarna hade koll, det har inte vi. Men det gäller att hitta rätt folk!
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Jag kan även tillägga att jag var helt slut mentalt efter köksrenoveringen i augusti bara pga allt roddande med val, beställningar och leveranser av grejer, samt ner- och uppackning av innehållet i skåpen. Så det hade inte funkat att dessutom renovera själv. Nu är klockan tre på natten och jag skriver på forum istället för att sova, för jag har fortfarande sömnproblem efter stressen 🙄
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Behörig för VVS? Det finns inga sådana krav eller behörigheter liknande de inom el.
Det må så vara hänt. Men å andra sidan så finns det inga El-poliser heller, som sätter dit de som gjort elarbeten själv.
Så det jag vill säga, handlar inte om vad som är lagligt, utan snarast lämpligt. Att totalrenovera, eller bygga nytt värmesystem i ett hus är inte lätt, om man inte är utbildad och jobbar med det. Särskilt inte om det ska vara snyggt och funktionellt i många år framöver.

MEN, om rätt ska vara rätt, så finns det inget behörighetskrav för VVS.
 
  • Gilla
TuXy och 2 till
  • Laddar…
Har man inte nån deadline, så jobbar man i den mån man har tid.
Vilket givetvis då är tvetydigt.
Inkomst jobb eller jobb med huset.

Så finns det givetvis folk som inte har tid för något av dessa. Typ all ledig tid bokad, med gud vet vad.


Planera i god tid för varje eget jobb, är guld värt..
Info finns både här och via Google.

Spelar det ofta någon roll om t ex kaklingen i köket 5meter långt tog typ tre dagar i stället för en?
För vem då, kan man ställa frågan.
Kostnaden blev bara material och extra kaffe.


Inlägg 40. Skifferklädnad av skorstenen ovan yttertak.
Visste att detta skulle ta tid, att få det bra, tätt och så som JAG ville att det skulle se ut.
Väl medveten om att det krävdes plåtbeslag och allt detta.
Dessutom behövde infästningen av skifferskivorna torka ordentligt mellan varven.
Inlejd stensättare över flera dagar...
Skulle säkert kostat mig långt mer än 5000 kr.
Skivorna kostade 2 kr/st.

Om nån vill veta hur jag gick till väga, så finns det bilder. Skicka ett meddelande i s f.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
RoTe
M mrsnhp skrev:
I somras bytte vi tre stora fönster och jag är glad att vi tog in hjälp. Tre starka killar fick kämpa hårt med att baxa upp fönstren på plats. Kolla vikten innan du bestämmer dig för att göra jobbet själv!
Finns väl inget som säger att man måste lyfta fönstren själv? För flera hundra tusen kronor kan man hyra lite verktyg...
 
  • Gilla
TuXy
  • Laddar…
A AG A skrev:
Så det jag vill säga, handlar inte om vad som är lagligt, utan snarast lämpligt. Att totalrenovera, eller bygga nytt värmesystem i ett hus är inte lätt, om man inte är utbildad och jobbar med det. Särskilt inte om det ska vara snyggt och funktionellt i många år framöver.

MEN, om rätt ska vara rätt, så finns det inget behörighetskrav för VVS.
Just vattenburen värme är väl mycket lämpligt att göra själv, det är ju frågan om begränsade mängder vatten och låga tryck, väljer man gängade stålrör med lin och locher kan man i princip inte misslyckas och det lär väl vara detsamma om man förlägger pex som golvvärme och följer tillverkarens anvisning till punkt och pricka.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Fulkemisten
T TuXy skrev:
Det lutar absolut åt att göra allt själv utom kanske tätskikt i badrum för att få det på papper. Men resten, alltså vanligt slit lutar det absolut att göra på egen hand eftersom man annars lätt dubblar sin budget.
Du femdubblar din budget... Jag har gjort allt själv utom ytskikt och viss vvs där det gäller kopplingar mot gammal rördragning. Orkar inte med att åka fem gånger till bygghandeln för att få fatt på rätt gänga.

Där du kan spara mycket tid och pengar och få ett prydligt resultat är om du själv gjort underarbetet. Då pratar jag inte om "vi rev allting själva". Där skulle man möjligen också kunna spara pengar men ingen vill ta i det.

Ta in en firma för att t ex tapetsera väggarna eller måla om eller sätta kakel. Det blir så mycket bättre än om du själv gör det och kostar några tusenlappar för jobbet.
 
Redigerat:
  • Gilla
TuXy
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.