Puuust... Jobbade som lärare och nu sen 6 år tillbaks helt arbetsbefriad.
Hinner ändå inte med allt jag vill infria.
Ni har det bra som jobbar.
 
  • Gilla
leifherlin
  • Laddar…
T TuXy skrev:
Ett exempel är fönster. Fått offert för installerat och klart från en av de större leverantörerna på nästan 500 000 gör 20 enheter i hela huset. Exakt samma fönster, fast från bygghandel går loss på ca 180 000.
Det skulle innebära att det rent konkret kostar 320 000 för att täcka demontering och demontering inkl plåtar.
Lås oss säga att jag spenderar 1000 kr per enhet i spackel, skruv och någon plåt. Då har jag sparat ca 300 000 på att montera själv.

Kalkylen innebär således att utslaget på ett år kostar arbetet mig 25 000 efter skatt, eller ca 33 000 innan skatt per månad under ett år. Det är ganska mycket pengar och då uppstår frågan om det är värt det..
Har du en halvmille över eller lånar du penningarna?
Jag tänker att du bör fixa att byta åtminstånde ett fönster per dag och borde kunna göra hela fönsterbytet själv under maj om du tar tjänstledigt. 300 000kr skattefritt under en månad tänker jag är en lysande förtjänst av eget arbete.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
O
T TuXy skrev:
Ni som lagt tid eller pengar på renovering av i princip ett helt hus, vilka delar skulle ni säga är de som är lämpligast att ta in hantverkare för?

Ett exempel är fönster. Fått offert för installerat och klart från en av de större leverantörerna på nästan 500 000 gör 20 enheter i hela huset. Exakt samma fönster, fast från bygghandel går loss på ca 180 000.
Det skulle innebära att det rent konkret kostar 320 000 för att täcka demontering och demontering inkl plåtar.
Lås oss säga att jag spenderar 1000 kr per enhet i spackel, skruv och någon plåt. Då har jag sparat ca 300 000 på att montera själv.

Kalkylen innebär således att utslaget på ett år kostar arbetet mig 25 000 efter skatt, eller ca 33 000 innan skatt per månad under ett år. Det är ganska mycket pengar och då uppstår frågan om det är värt det..

Samma gäller övriga delar såsom badrum, golvspån, måla, byta fasad (trä), spackla osv.

Hur har ni resonerat och vad ångrar ni mest i valet mellan egen styrka eller att ta in hjälpen?
Det jag har lärt mig den hårda vägen av renoveringar är att ”nämen det är ju en månadslön det kan jag göra själv” MEN sen har jag inte tagit ledigt för att göra det utan både jobbat och renoverat. Det har gjort att jag var otroligt nära att gå in i väggen (men jag sparade en vecka semester).

I ditt fall med fönsterrenoveringen så finns det ju ett antal faktorer som spelar in. Tex kan du vara tjänsteledig? För kan du det kan du ju vara tjänsteledig 0,5-1 år och ändå gått plus minus noll i princip. Sen säger jag inte att byta fönster är lätt. Du kan fortfarande behöva hjälp, ställning, verktyg osv.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
namnbyte
Just att byta fönster är Mycket enklare än vad man kan tro, fick jag erfara när vi bytte farsans fönster för några år sedan. Förvisso var det 50 år gamla fönster i en skånelänga från 1890, nu har jag själv en villa från 1950 där jag ämnar att göra samma arbete själv på åtminstone entreplan. Mao om något år lär jag få reda på ifall det skiljer sig i svårighet från hus till hus 😅
 
  • Gilla
växelventil och 1 till
  • Laddar…
Typ 12 fönster här.
2 dagar max per fönster inkl lunch och två kafferaster. Ledigt lördag och söndag.
1 månads lugnt jobb.

Va sa Du, 300 000 kr?

Skulle kunna ta det jobbet, samtidigt som Du gnetar på.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
T TuXy skrev:
Har fått offerter med Elitfönster som leverantör av fönster där jag då kollat paket samt att köpa lösa fönster själv via bygghandel. Att montera majoriteten är enkelt eftersom det är trästomme på ovanvåningen. Så att betala någon annan för att sätta 4 skruv känns orimligt i mina öron..
Jag förstår att du frågar när du inte förstår arbetsinsatsen. Jag var till grannen igår med en eklist jag fräst, han har dessutom en kamin jag vill handla. Mockfjärdsfönster hade bytt alla hans fönster, dyrt ja...... men fönsterfoder på utsidan foder på insidan plus fönsterbräda. Allt ser jättebra ut, han bor som jag på berg så det blev en del bära, plus att de tog hand om de gamla fönstren. Vill eller kan man inte själv och har råd så är det ett alternativ. Själv byter och nyinstallerar jag alla fönster själv då jag tycker det är för dyrt att ta in hantverkare för en sån enkel sak.
/Workingclasshero
 
  • Gilla
TuXy
  • Laddar…
Krilleman
namnbyte namnbyte skrev:
Just att byta fönster är Mycket enklare än vad man kan tro, fick jag erfara när vi bytte farsans fönster för några år sedan.
Jag håller med, att byta fönster är både roligt och relativt enkelt om man är "händig".

Bytte själv alla fönster och fönsterdörrar i förra huset.

Köpte plåtarbetet kan tilläggas, så en bra kontakt för plåt är ett måste enligt mig!
Invändigt klarar man av det ganska bra med en bättre dyckertpistol + bra kap & gersåg.

Jag klarade mig superbra på Paslode FN1850.2 och en Bosch GSM 8 SLJ.
https://www.proffsmagasinet.se/mask...istoler/paslode-fn18502-dyckertpistol-qa18410
https://www.proffsmagasinet.se/mask...rsagar/bosch-gcm-8-sjl-kap-och-gersag-if17024

https://www.byggahus.se/forum/threads/dagens-verktygsinkoep.272214/post-2704828

Jag körde uteslutande på Elitfönster AFH, inhandlades hos lokal XL-bygg, billigare än bygghemma.se för exakt samma fönster.

👍👍👍

https://www.elitfonster.se/vara-produkter/elitfonster/elitfonster-original-alu/afh/

Vitt takfönster i plast, öppet, med synligt handtag och svarta tätningslister.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Kan tilläggas att köpa dessa två av denna 8" artikeln, (eller liknande), ovärderliga vid fönsterbyte!

https://www.amazon.se/vakuumlyftare-glassugare-kraftfull-fönsterbyte-verktygslåda/dp/B097GZTQ5F/ref=pd_day0_d_sccl_2_2/260-3598260-4464341?pd_rd_w=0lPwq&content-id=amzn1.sym.a01c85cd-0639-40f4-b278-27b3703c20fa&pf_rd_p=a01c85cd-0639-40f4-b278-27b3703c20fa&pf_rd_r=3JZ937JZR7KEGWHN33A8&pd_rd_wg=Gv5fX&pd_rd_r=08a85b96-e0c0-41b6-829a-00e020d2fbf7&pd_rd_i=B097GZTQ5F&psc=1

Två sugkoppslyftare med handtag för tunga föremål, förvaringsväska, säkerhetsetiketter, tilläggsaccessoarer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
Jag å andra sidan, tycker det är att lyckas, och ger mig ren tillfredsställelse att göra i stort sett allt själv med bilar, bostad sommarstuga, mm.

De moment jag inte kan, senast i att lägga nytt undertak, tar jag hjälp med. Mycket lite googlande.

Ger så otroligt mycket mer än nåt lönearbete.
Jobbar ju åt mig och mina kära.
Inte åt nåt företag, kommun e t c.

Visst, jag tar hjälp när det är något jag inte kan.

Hmmmn, senast 20 åren har varit en lejd montör av min stora Tulikivi, vilket hade med garanti att göra. Vid läggning av nytt yttertak, hjälpte mig en polare typ 30 timmar, för att få läkten på optimal plats.
Behörig elektriker för nyinstallation.
Rörmokare för inkoppling av beg VVB.

Men jag har gjort så mycket mer.
Huga, om jag lejt folk för detta!
Säkert 1.0- 1,5 mille i rena arbetskostnader.

Sammanfattningsvis så har jag skrapat ihop lite inför framtida försäljning.

Är inte farligt att jobba lite själv.

.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Jag å andra sidan, tycker det är att lyckas, och ger mig ren tillfredsställelse att göra i stort sett allt själv med bilar, bostad sommarstuga, mm.

De moment jag inte kan, senast i att lägga nytt undertak, tar jag hjälp med. Mycket lite googlande.

Ger så otroligt mycket mer än nåt lönearbete.
Jobbar ju åt mig och mina kära.
Inte åt nåt företag, kommun e t c.

Visst, jag tar hjälp när det är något jag inte kan.

Hmmmn, senast 20 åren har varit en lejd montör av min stora Tulikivi, vilket hade med garanti att göra. Vid läggning av nytt yttertak, hjälpte mig en polare typ 30 timmar, för att få läkten på optimal plats.
Behörig elektriker för nyinstallation.
Rörmokare för inkoppling av beg VVB.

Men jag har gjort så mycket mer.
Huga, om jag lejt folk för detta!
Säkert 1.0- 1,5 mille i rena arbetskostnader.

Sammanfattningsvis så har jag skrapat ihop lite inför framtida försäljning.

Är inte farligt att jobba lite själv.

.
Förvånas varje gång någon skriker efter hjälp att kratta grusgången, byta ytterdörren o så vidare.
Finns tydligen folk med god kassa...
 
  • Gilla
TuXy och 1 till
  • Laddar…
Krilleman Krilleman skrev:
Jag håller med, att byta fönster är både roligt och relativt enkelt om man är "händig".

Bytte själv alla fönster och fönsterdörrar i förra huset.

Köpte plåtarbetet kan tilläggas, så en bra kontakt för plåt är ett måste enligt mig!
Invändigt klarar man av det ganska bra med en bättre dyckertpistol + bra kap & gersåg.

Jag klarade mig superbra på Paslode FN1850.2 och en Bosch GSM 8 SLJ.
[länk]
[länk]

Jag körde uteslutande på Elitfönster AFH, inhandlades hos lokal XL-bygg, billigare än bygghemma.se för exakt samma fönster.

👍👍👍

[länk]

[bild]


Kan tilläggas att köpa dessa två av denna 8" artikeln, (eller liknande), ovärderliga vid fönsterbyte!

[länk]

[bild]
- Plåtarbete utom på bilar är inget för mig.
Lejde bort. Blev både dyrt och mycket bra.

Vitt fyrkantigt föremål med öppning ligger på grön gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skorsten med skydd, under konstruktion med takstolar, takpapp, metallplåtar, träd i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Stenkantad skorsten på tak, träd i bakgrunden, mulet väder, konstruktion synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Denna plåt mellan två mötande tak kallas "skopa. Byggdes på plats.
Två personer arbetar på ett hus tak, installerar svart plåt, höst, verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Person tar av plastskydd på svart plåttak, verktyg och skog syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Takbyte t ex tog jag in hantverkare till. Total renovering med spont byte osv. Ett jobb jag absolut skulle kunna gjort själv men det skulle ta väldigt lång tid, 280kvm tak. Taket läckte och skulle inte hinna göra det under semestern t ex själv. Firman bytte ALLT på under 2 veckor med regniga dagar och mörka morgnar.
Ska byta panel osv. Nästa år men det är något jag kan ta lite pö om pö så att säga.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Stackars hantverkare. Av erfarenhet vet jag att de höll på att jobba ihjäl sig på den tiden.
Å andra sidan, de kanske var fler än två.
 
  • Gilla
perolito och 1 till
  • Laddar…
T TuXy skrev:
Ni som lagt tid eller pengar på renovering av i princip ett helt hus, vilka delar skulle ni säga är de som är lämpligast att ta in hantverkare för?

Ett exempel är fönster. Fått offert för installerat och klart från en av de större leverantörerna på nästan 500 000 gör 20 enheter i hela huset. Exakt samma fönster, fast från bygghandel går loss på ca 180 000.
Det skulle innebära att det rent konkret kostar 320 000 för att täcka demontering och demontering inkl plåtar.
Lås oss säga att jag spenderar 1000 kr per enhet i spackel, skruv och någon plåt. Då har jag sparat ca 300 000 på att montera själv.

Kalkylen innebär således att utslaget på ett år kostar arbetet mig 25 000 efter skatt, eller ca 33 000 innan skatt per månad under ett år. Det är ganska mycket pengar och då uppstår frågan om det är värt det..

Samma gäller övriga delar såsom badrum, golvspån, måla, byta fasad (trä), spackla osv.

Hur har ni resonerat och vad ångrar ni mest i valet mellan egen styrka eller att ta in hjälpen?
Jag tycker det är lättare att göra snickeriarbeten själv, sätta in fönster lägga tak och liknande. Jämfört med att börja lära sig allt om rörmokeri t.ex. Men måste nått gå väldigt snabbt kan det vara bra att ta in proffs. T.ex. ett takbyte, iaf om man är nervöst lagd. När taket är av så är det av så att säga 😀. Breddspackling lämnar jag gärna bort, har tyvärr för dåligt tålamod för det
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
H Hybro skrev:
Pensionär. Ångrar inget..

Behövde lägga nytt yttertak på huset för två år sedan.
Detta beroende på att Shingeltaket var 38 år gammalt.
Frågade två firmor. Färdigt 250 - 300 000 kr.

Köpte allt material, gick på 100 000 kr och eget arbete.
Aldrig någonsin tjänat så bra netto på två månader.
Ungefär så jag tänker också att den egna lönen på det egna arbetet blir väldigt bra.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ni pratar bara om arbetstid och pengar här. Det viktigaste att fundera på är nog NÄR man vill att renoveringen ska vara klar….
 
  • Gilla
Maria T och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.