kisumisu
Viktor.J Viktor.J skrev:
Antagligen så drar väl förbrukningen nästan lika mycket för att hålla 17 som 19 grader inne. Självklart påverkar utetemperaturen också. Ett år grader kallare när vi är iväg påverkar nog mer än att ni drar ner tempen några grader inne.

Fimpa huvudräkningen en hel dag och kolla. Slå sedan på grupp för grupp och notera förbrukningen under en dag.

Bensäkert sätt att ta reda på det.
mattias.lanzen mattias.lanzen skrev:
Hej, har en stor villa i Hälsingland så vi har vinter nu. Vi har två nya luftvärmepumpar + 7st nya eldrivna element som är lågt inställde på 17° placerade under fönster(var ett tips från de som installerade de nya luftvärmepumparna) samt i badrummen. Vi har ca 18-19° i källaren, 20° på nedervåningen och 21° på övervåningen. Familj med två barn så tvättmaskin och dusch osv går ju varje dag och varmvatten värms av varmvattenberedare.
Vi har ca 140-160 kWh per dag nu i december, en å annan peak upp mot 180 å någon dag som lägst 120. (Kommentarer gärna om ni tycker det är orimligt högt, men vad ja kollat så är det ganska ok, och jag är inställd på de talen)

Vi åkte iväg över jul 6 dagar, vi ryckte ur alla sladdar, sänkte värmen på luftvärmepumparna och elementen osv osv. Vi hade bara kyl/frys, varmvattenberedare, utebelysning och några lampor inne igång.
Dagen vi åkte hade vi 137kWh
Dag1: 132kWh
Dag2: 103kWh
Dag3: 119kWh
Dag4: 120kWh
Dag5: 144kWh
Dag6: 134kWh
Dagen vi kom hem å slog på allt samt höjde värmen, duschade och körde ett par tvättar och då hade vi 189 kWh

Nu till min fråga, är det rimligt att det ska dra så mycket el när man inte är hemma och inget används?

Det märktes ju knappt på elförbrukningen att vi var iväg samt satt ner värmen 😠

Själv misstänker jag något är fel eller tjuvdrar el, så gärna tipps på hur man skulle kunna felsöka och mäta det på något sätt?
Skaffa även en sparsnäs.
Om man råkar hitta det någonstans. Såldes av Ikea förut, visar förbrukning i realtid och kräver inga abbonemang och online tjänster! Inga appar och annat, den har egen sändare och mottagare.

IKEA energimätar-display, broschyrer, erbjudande, grå vägg, inomhus miljö, energisparmått beskrivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hos mig var det fel i varmvattenberedaren! Hade en konstant förbrukning på 4kw, innan jag konverterade till bergvärme...mitt på sommsren när alla element var helt avstängda.
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ni har väl i princip direktverkande el nu i vintertid.

Skulle kanske skippat de nya direktverkande elementen och luftvärmepumparna och gått på bergvärme direkt
 
  • Gilla
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
Många förslag på att kolla temperaturen ute så jag kollade elförbrukningen och temperaturen per dag. Stämmer väldigt bra att dagar då det är kallare så är elförbrukningen också högre.
Så nästan all el går åt till uppvärmning, trode som barnfamilj att det var större andel som gick åt till annat...
 
Ni kanske har fel förväntan på vad sänkt temperatur gör för skillnad.

Om det är -10 ute och ni sänker från 20 till 17 grader så är det en minskning med ca 10 procent. Merparten av er normalförbrukning är nog värme. Så säg att det går 120 kWh till värme. Då ger säkning med 3 grader ca 12 kWh minskning per dag.

Det kommer knappt vara märkbart då till exempel utetempen varierar mer än så.
 
  • Gilla
Peter_Ker och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Ni har väl i princip direktverkande el nu i vintertid.

Skulle kanske skippat de nya direktverkande elementen och luftvärmepumparna och gått på bergvärme direkt
Vi kollade om vi kunde få bergvärme, men det var inte möjlighet till det då vi ligger nära skyddad mark, så då köpte vi nya luftvärmepumpar
 
  • Gilla
GladanS
  • Laddar…
Ett grovt nyckeltal är att du sparar runt 5% genom att sänka innertemperatur 1 grad. Analogt så påverkar utetemp lika mycket ex 5 grader kallare ute gör drygt 20% på energin för uppvärmningen. Sänka innertemperatur enbart för några dagar lär alltså inte göra nån avgörande skillnad, allt annat lika.
 
  • Gilla
Hank_Ö och 1 till
  • Laddar…
mattias.lanzen mattias.lanzen skrev:
Så nästan all el går åt till uppvärmning, trode som barnfamilj att det var större andel som gick åt till annat.
Ju större och ju sämre isolerat hus desto större blir andelen värme. All el man använder blir ju värme någonstans. Och en del av den värmen kommer huset tillgodo. Reser man bort och därmed gör av med mindre el till belysning och apparater så kan i stället värmesystemet dra mer. Ökningen behöver inte bli lika stor som den minskade hushållselen. Men man sparar inte alltid så mycket som man tror. Hur som helst låter det som att ni har en hög elförbrukning.
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
mattias.lanzen mattias.lanzen skrev:
Vi kollade om vi kunde få bergvärme, men det var inte möjlighet till det då vi ligger nära skyddad mark, så då köpte vi nya luftvärmepumpar
Det var synd att ni inte kunde få bergvärme... men då har nog dom flesta kollat upp luftvatten vp.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
mattias.lanzen mattias.lanzen skrev:
Ja, beräknat i december 4334kWh.
Huset är ca 210m² och från tidigt 70-tal
Huset är 210 kvadrat men behöver du verkligen 5 element och 2 pumpar till det?
I min värld så räcker 2 pumpar och 1-2 element med fisvärme på i källaren. Sätt pumparna på 21 grader och så hög fläkt hastighet som du pallar.
 
  • Gilla
Bauman
  • Laddar…
mattias.lanzen mattias.lanzen skrev:
Många förslag på att kolla temperaturen ute så jag kollade elförbrukningen och temperaturen per dag. Stämmer väldigt bra att dagar då det är kallare så är elförbrukningen också högre.
Så nästan all el går åt till uppvärmning, trode som barnfamilj att det var större andel som gick åt till annat...
Undrar vad du trodde drog mer el än uppvärmning?
Tänk även på att ni själva även avger värme som hjälper. Hur mycket drog du ned värmen på pumparna? En grad hit eller dit gör liten skillnad. När jag inte tänkt mecka bil i garaget på ett tag sätter jag pumpen på 10 grader från 18 grader. Då märks det en del. Men ändrar jag bara någon grad märks det knappt.
Är huset bra isolerat, var det kallare då? Ja mycket kan påverka.
 
Jag tror att det är bra att gå tillbaks till ruta 1 för att spara energi för uppvärmningen.
Direktverkande elradiatorer ger i princip 1 kWh värme per 1 kWh förbrukad el, oavsett om radiatorerna är 50 år gamla och luktar bränt damm, eller sprillans nya. De nya kanske har mer exakta termostater, men de är inte mer energieffektiva. Alltså vill ni inte använda dem mer än nödvändigt.
Vad luft/luftvärmepumparna har för COP beror på utomhustemperaturen. Men nya LLVP har bra COP även långt neråt kallgraderna. Hälsingland tillhör inte Arktis, liksom.

Börja med ett snack med barnen om att värme kommer från LLVP, och vill de ha varmt på sina rum är det öppen dörr som gäller. Är de små får ni vuxna sköta dörrarna. Håll badrummen fräscha, så kan ni ha dörrarna öppna för att få in värme (när badrummen inte används förstås). Sen stänger ni av alla elradiatorer. Dra upp temperaturen och sätt fläktarna på maximala uthärdliga luftflöde på era LLVP.
Vänta några dagar och observera.
Skulle några platser inte bli ordentligt varma av LLVP, sätt igång elradiatorer lite försiktigt. Vi har två rum i det här huset som vår LLVP inte når, så där stödvärmer vi med direkt-el.
 
  • Gilla
mikethebik och 4 till
  • Laddar…
Även rengöra filtrena gärna varje eller varannan månad på innedelen gör stor skillnad. Tro att det räcker en gång vartannat år är bara att glömma.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Cheesen
mattias.lanzen mattias.lanzen skrev:
Många förslag på att kolla temperaturen ute så jag kollade elförbrukningen och temperaturen per dag. Stämmer väldigt bra att dagar då det är kallare så är elförbrukningen också högre.
Så nästan all el går åt till uppvärmning, trode som barnfamilj att det var större andel som gick åt till annat...
Alltså i det närmaste all energi som du förbrukar värmer upp huset om du bortser från varmvatten när du duschar. Det är ju inget passivhus direkt så att du är hemma eller borta kommer inte att märkas av speciellt mycket. Din förbrukning som inte värmer upp huset är kanske i storleksordningen 5-7%.
Om du använder spisen, en lampa på dass eller liknande värmer upp huset lika bra som ditt element som sitter på väggen. Och är det kallt så ger dina luftvärmepumpar knappt någon energivinst alls.
 
Förbrukningen låter relativt normal för ett hus fr tidigt -70-tal med den storleken, och bebodd av 2-barnsfamilj.

Med två välfungerande LLVP bör förbrukningen sjunka märkbart, dvs någonstans mellan 10-50%. Hur mkt beror på hur stor del av huset de värmer upp helt själva.
Som nämnts innan så är det "öppna dörrarnas hus" som gäller.

Är pumparna nyinstallerade i år?
Är det märkespumpar eller "no name"?

Edit: Besparing med LLVP räknas alltid på årsförbrukningen. Precis som nämnts så sparar en LLVP inte så mkt mitt i smällkalla vintern, utan dess stora besparingspotential ligger mer på vår och höst.
 
I mitt gamla 20-talshus fick barnen sitta med läxorna i den uppvärmda "matsalen" invid köket under den kalla årstiden. Övervåningens sovrum hölls svala. På den tiden hade vi oljeeldning och även då gällde det att spara. Det var dessutom mysigt. Varma tofflor och sköna tröjor är inte att förakta.

Jag har elektrisk golvvärme som numera är alldeles för dyr att använda. @SågspånPappspikEternit 's inlägg är väldigt vettigt.

Jag märkte inte heller någon större skillnad på elförbrukningen under julen då huset var tomt. Och då var endast badrumsgolvet igång.
 
Redigerat:
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.