Kloka inspel.

Har en avfuktare och en byggfläkt hemma. Utrymmet är även ventilerat. Bör källarfönster öppnas för att snabba på?

Är det värt pengarna att köpa en sådan här eller bör jag gå på större modeller?

https://www.bauhaus.se/luftavfuktare-proklima-10l-vit
 
K krippe91 skrev:
Källaren stod som högst i några centimeters vatten men har stått under hög fuktbelastning i 30-40 dagar med vatten på golvet flera i perioder. Just nu är vattnet borta och inget nytt verkar tränga in. Pumpen OCAB satte på tomten har gjort bra skillnad. 👍
Jo utifrån vad jag vet från grannar så bör du ändå dels skaffa en fuktmätare för att mäta i källaren sen då att det körs en avfuktare utifrån hur mycket fukt i luften det är i källaren.
 
R
K krippe91 skrev:
Kloka inspel.

Har en avfuktare och en byggfläkt hemma. Utrymmet är även ventilerat. Bör källarfönster öppnas för att snabba på?

Är det värt pengarna att köpa en sådan här eller bör jag gå på större modeller?

[länk]
Ventilerat hjälper inte tillräckligt..
Jag hade inte köpt en enkelmodell, utan det är bättre o hyra en riktig som är byggd att hantera blöta miljöer..
Öppna fönster i detta läget kommer inte o torka ur din källare..
 
  • Gilla
pmd och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Ventilerat hjälper inte tillräckligt..
Jag hade inte köpt en enkelmodell, utan det är bättre o hyra en riktig som är byggd att hantera blöta miljöer..
Öppna fönster i detta läget kommer inte o torka ur din källare..
Hyra kan jag göra först på tisdag.

Jag har en fuktmätare i källaren och just nu är luftfuktigheten 70%.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
K krippe91 skrev:
Kloka inspel.

Har en avfuktare och en byggfläkt hemma. Utrymmet är även ventilerat. Bör källarfönster öppnas för att snabba på?

Är det värt pengarna att köpa en sådan här eller bör jag gå på större modeller?

[länk]
Jo det är alltså den relativa fuktigheten i källaren som är främsta parametern.
Sen att ventilera mer är ingen vits och man riskerar att det blir kallt för det är avfuktaren som ska jobba.
Sen temp/fuktmätare finns det ett flertal av för "smarta hem".
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Riktigt tråkig sits, det är ju riktigt blött just ju.
Hoppas det rinner undan lite innan nästa regn.

Vi har en Woods av en inte allt för liten konsumentmodell, funkar bra till att torka upp golv med, och kan sedan användas till att torka tvätt.

Edit: DS15 verkar vara modellen, men är utgången.
 
Redigerat:
  • Gilla
L55 och 1 till
  • Laddar…
R
  • Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Kan du tänka dig en sådan här så kan det räcka..

[länk]
Ser ut att ha väldigt lika specar den vi har, har inte gjort oss missnöjda.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Claes Sörmland
K krippe91 skrev:
Kloka inspel.

Har en avfuktare och en byggfläkt hemma. Utrymmet är även ventilerat. Bör källarfönster öppnas för att snabba på?

Är det värt pengarna att köpa en sådan här eller bör jag gå på större modeller?

[länk]
Ställ källarfönstret på glänt. Brassa på med värme och alla fläktar du kan hitta som rör luften. Kanske har grannarna några hushållsavfuktare som du kan låna tills på tisdag? Nöden har ingen lag tänker jag.

Att ventilera och värma luften hjälper men det krävs mycket luftomsättning och därmed stor uppvärmning för att få bort några mängder med vatten.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ställ källarfönstret på glänt. Brassa på med värme och alla fläktar du kan hitta som rör luften. Kanske har grannarna några hushållsavfuktare som du kan låna tills på tisdag? Nöden har ingen lag tänker jag.

Att ventilera och värma luften hjälper men det krävs mycket luftomsättning och därmed stor uppvärmning för att få bort några mängder med vatten.
Nej det är nog ingen bra ide eftersom luftfuktigheten utomhus just nu är hög i Skåne och en källare brukar vara svårvärmd. Eftersträvar själv att hålla 50% rel fuktighet i källaren och det fixar ett litet ClasOhlson aggregat.
https://www.clasohlson.com/se/Luftavfuktare-10-liter,-31-m²/p/Pr368321000

Woods om detta:
https://woods.se/sv/kunskapsbanken/fukt-ar-inte-farligt-om-du-hanterar-den-pa-ratt-satt/
 
Nu har jag

- Blivit av med allt stående vatten i källaren.
- Satt igång golvvärme och alla annan värme på max.
- Satt källarens ventilation på max med stängda fönster.
- Satt in en byggfläkt.
- Satt in en vanlig fläkt.
- Satt vår luftavfuktare på max.
- Behandlat väggarna med klorin.

Jag ska nu även sticka och köpa medan luftavfuktare. Det blir en bra investering. Jag ska förhoppningsvis bo i hus många år till. 😊

https://www.netonnet.se/art/hem-fritid/klimat-varme/luftavfuktare/woods-sw38fw/1003342.9403/
 
  • Gilla
GlennB och 12 till
  • Laddar…
K krippe91 skrev:
Nu har jag

- Blivit av med allt stående vatten i källaren.
- Satt igång golvvärme och alla annan värme på max.
- Satt källarens ventilation på max med stängda fönster.
- Satt in en byggfläkt.
- Satt in en vanlig fläkt.
- Satt vår luftavfuktare på max.
- Behandlat väggarna med klorin.

Jag ska nu även sticka och köpa medan luftavfuktare. Det blir en bra investering. Jag ska förhoppningsvis bo i hus många år till. 😊

[länk]
Jo nu tror jag inte det är så allvarligt eftersom du nu har 70% rel fuktighet. Woods avfuktaren är en bra investering och håll koll på vad som händer med fuktigheten du bör ner till minst 50% och ligga där en längre tid.

Som stor smartahem vän så loggar jag hela tiden.😉
 
  • Två grafer som visar temperatur och luftfuktighet över tid i december.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Dublin och 1 till
  • Laddar…
Jag skulle nog hyra en maskin.
Men efter som det är flera rum. hur kommer luften cirkulera? Det kanske är smartare med flera mindre.
Ta bort golvsocklarna. Dels är det stor risk att de kommer bli fula pga fukten. Sen tänker jag att det underlättar för fukten att krypa upp.
Vad är det för material i innerväggarna? ta bort så mycket som varit blött. Det blir ganska enkelt att återställa. men mycket värme kan inte vara negativt tänker jag...
 
P paralun skrev:
Jo nu tror jag inte det är så allvarligt eftersom du nu har 70% rel fuktighet. Woods avfuktaren är en bra investering och håll koll på vad som händer med fuktigheten du bör ner till minst 50% och ligga där en längre tid.

Som stor smartahem vän så loggar jag hela tiden.😉
Jag tror man ska rel. fuktighet med en nypa salt. Eftersom vi vet att det varit stått vatten i källaren så är risken att delar av golvet är mättade på fukt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Jag har inget att bidra med i sakfrågan, men vår lilla kommun finns en person som är ansvarig för vattendrag och att - främst långsiktigt förebyggande - se till att de inte svämmar över, prata med markägare och ordna bidrag för att vidta åtgärder. Kanske finns någon motsvarande i er kommun? Jag tror det kallas vattenrådgivare eller vattensamordnare.

www.vattenmyndigheterna.se
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.