Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Visst är det konstigt att lastbilschaufförer och avgastekniker tycker det är jätte frustrerande med bilar som som kör lite saktare men är inte alls irriterade på lastbilar?
Och dessutom på motorväg! men herregud Britta! kolla nu ligger det en sådan där elbil i högerfilen igen! Fy fasen nu måste vi svänga ut i vänsterfilen! Jag gasar på nu så det låter fräsigt ur avgassystemet!

Och att de tror att de som köpt elbil har gjort det för att rädda miljön 😆😂😆
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Fast det är ju bara ointelligenta tankar. Det är inte svårare att köra om en elbil än en lastbil.
Nu handlade nog inlägget om vägar som INTE är motorvägar. Att tvingas till omkörning på motorvägen kan säkerligen också du räkna ut inte är något att bry sig för, däremot på vanliga 70-90 vägar med heldragna linjer, fartkameror, korsningar och grejor som gör att antalet möjligheter till säker omkörning minskar drastiskt. Det räcker så väl med de lastbilar som redan orsakar ojämnt trafikflöde, för att inte tala om släp-ekipage, maskiner och a-traktorer. Dessa andra har däremot en välmotiverad anledning att köra långsamt.

Så innan du anklagar andra för ointelligenta tankar så kanske du ska ta och läsa igenom och försöka förstå inläggen du svarar på.
 
  • Gilla
  • Älska
sysmali och 2 till
  • Laddar…
Vill man lära sig lite kan man säka på exempelvis "phantom jams" som beskriver hur köer och farliga trafiksituationer kan uppstå UTAN att det är för mycket trafik utan enbart för att någon bromsar lite kort, kör långsammare än andra, byter fil i onödan osv. Små saker som ger kedjereaktioner i trafiken och slutligen orsakar kaos.

Enkelt exempel kan man se om man hamnar bakom en A-traktor på en 70 väg på morgonen. Även om de flesta reder ut att köra om en bil som håller 30 så är det alltid en lång kö med bilar bakom efter bara nån km körning.
 
  • Gilla
mikethebik
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Nu handlade nog inlägget om vägar som INTE är motorvägar. Att tvingas till omkörning på motorvägen kan säkerligen också du räkna ut inte är något att bry sig för, däremot på vanliga 70-90 vägar med heldragna linjer, fartkameror, korsningar och grejor som gör att antalet möjligheter till säker omkörning minskar drastiskt. Det räcker så väl med de lastbilar som redan orsakar ojämnt trafikflöde, för att inte tala om släp-ekipage, maskiner och a-traktorer. Dessa andra har däremot en välmotiverad anledning att köra långsamt.

Så innan du anklagar andra för ointelligenta tankar så kanske du ska ta och läsa igenom och försöka förstå inläggen du svarar på.
Det är väl snarare du som skall läsa vad du svarar på. i Inlägget skrevs om 2-1 vägar där han skriver att han ökar till 100km/h för att inte orsaka irritation.
Men jag förstår att det pirrade till i avgasröret när du läste om en elbil som kör sakta.
 
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Det är väl snarare du som skall läsa vad du svarar på. i Inlägget skrevs om 2-1 vägar där han skriver att han ökar till 100km/h för att inte orsaka irritation.
Men jag förstår att det pirrade till i avgasröret när du läste om en elbil som kör sakta.
Ta det lite lugnt innan du laddar ur ditt batteri.

😇
 
  • Haha
mikethebik och 1 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Och dessutom på motorväg! men herregud Britta! kolla nu ligger det en sådan där elbil i högerfilen igen! Fy fasen nu måste vi svänga ut i vänsterfilen! Jag gasar på nu så det låter fräsigt ur avgassystemet!
Nu skrev du ju om motorvägar så att du pratade om 2+1 vägar var ju inte helt tydligt... Men visst, om man måste ta i och "missuppfatta" för att få fram sina poänger så får man väl göra det.
 
  • Gilla
Erikdenlille och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Vad det nu är man vil fippla med
Jag inser att det kanske är kulturellt.

Jag bor i Stockholmstrakten och >50% av min bilkörning är i tät rusningstrafik på 3- till 5-filiga vägar. Antingen i lättare köer eller tät trafik som kör 30+ över skyltad hastighet. Det är rätt tätt mellan bilarna, av-, påfarter, blåljus, långtradare och folk som inte riktigt hittar och gärna drar rätt över tre filer och en spärrlinje på rad.

Det finns helt enkelt inte tid att sitta och bläddra i menyer. "Fippla med Spotify" finns inte på kartan.
 
  • Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Visst är det konstigt att lastbilschaufförer och avgastekniker tycker det är jätte frustrerande med bilar som som kör lite saktare men är inte alls irriterade på lastbilar?
Tunga lastbilar liksom personbilar med släpvagn är även de en källa till frustration och irritation i trafiken. Skillnaden är ju att dessa håller en lägre hastighet av aningen mer vettiga skäl.
Så släpper man bara frustrationen som uppstår i affekt så finner man en viss acceptans för dessa, något som inte gäller elbilsförare som inte önskar stanna o ladda en extra gång för att ta sig dit h*n ska.....
 
  • Gilla
mikethebik och 2 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Tunga lastbilar liksom personbilar med släpvagn är även de en källa till frustration och irritation i trafiken. Skillnaden är ju att dessa håller en lägre hastighet av aningen mer vettiga skäl.
Så släpper man bara frustrationen som uppstår i affekt så finner man en viss acceptans för dessa, något som inte gäller elbilsförare som inte önskar stanna o ladda en extra gång för att ta sig dit h*n ska.....
Att folk blir frustrerade pga en bil med släp är ju för att folk i allmänhet på vägarna har blivit totalt dumma i huvudet, det finns ingen annan förklaring. Om man inte hinner om en bil med släp på 2-1 väg så får man ju hålla sitt avstånd till nästa chans.
Men det gör inte folk, de ligger ända upp i släpet oftast. Det gör de i för sig om man kör utan släp med och enligt gällande hastighet. trafiken överlag har blivit extremt hetsig sedan trafikpolisen försvann där runt 2015. Och värre blir det ju varje dag.
 
R Rkarlsson skrev:
trafiken överlag har blivit extremt hetsig sedan trafikpolisen försvann där runt 2015. Och värre blir det ju varje dag.
Så är det nog.

Personligen är jag osäker på om det blivit värre, eller om jag själv blivit "gubbig"... Men visst tusan ser man minst en handfull manövrar i trafiken varje gång man är ute som skulle resultera i indraget kort om polisen bevittnade.

Men effekten av dessa "hetsiga idioter"s vansinniga beteende förvärras ju i kvadrat om var o varannan elbilsåkare kör runt 20-30km/t under hastighetsbegränsningen.

Men jag delar absolut din mening att det nu finns på tok för lite trafikpoliser, det räcker nog inte ens om man tiodubblar det antal som finns idag.... Trafikövervakning verkar vara totalt nerprioriterat av ordningsmakten.
 
Fairlane
K Kasken skrev:
Men effekten av dessa "hetsiga idioter"s vansinniga beteende förvärras ju i kvadrat om var o varannan elbilsåkare kör runt 20-30km/t under hastighetsbegränsningen.
Min spaning är att det inte alls är kopplat till elbilar. Som jag skrivit tidigare kunde jag ligga i många km i vänsterfil senaste resan, utan att bli upphunnen av någon. Detta trots att jag inte körde över hastighetsbegränsningen, snarare 5 under. Till höger låg bilarna med ett avstånd som borde rendera i indraget körkort i 80-90 km/h. När det glesare ut så hände det att jag kom ikapp någon som körde 60 km/h på 120-väg. Bilarna som framfördes så var typiska Svenssonbilar, Volvo XC60, VW Passat, Toyota Avensis, Volvo V70, Hyundai i40, Kia Ceed etc, dvs inga elbilar.

Jag har under lång tid hört detta om att elbilsförarns kör långsamt och ligger i vägen för övrig trafik så jag har aktivt funderat på det när man tvingar köra 50 km/h på en 70-strecka nära hemmet (vilket i princip händer varje gång). Det händer att det är en elbil längst fram, men 99% av gångerna är det inte det.
Det skulle förvåna mig om någon ser ett annat mönster om man verkligen försöker se vilka som kör långt under hastighetsbegränsningen och inte bara följer instinkten att det måste vara en elbil.

För tydlighets skull så kör jag själv inte elbil, utan en äldre bensinbil.
 
  • Gilla
Krille4 och 1 till
  • Laddar…
K Kasken skrev:
Så är det nog.

Personligen är jag osäker på om det blivit värre, eller om jag själv blivit "gubbig"... Men visst tusan ser man minst en handfull manövrar i trafiken varje gång man är ute som skulle resultera i indraget kort om polisen bevittnade.

Men effekten av dessa "hetsiga idioter"s vansinniga beteende förvärras ju i kvadrat om var o varannan elbilsåkare kör runt 20-30km/t under hastighetsbegränsningen.

Men jag delar absolut din mening att det nu finns på tok för lite trafikpoliser, det räcker nog inte ens om man tiodubblar det antal som finns idag.... Trafikövervakning verkar vara totalt nerprioriterat av ordningsmakten.
Jag har svårt att tro att elbilsförare ligger och kör 50-60 på 80-väg. Jag åker relativt frekvent på dom stora vägarna mot fjällen och skulle inte säga att elbilar är överrepresenterade i högerfilen på motorvägen, finns brännbilar där också. Är det 2+1 och tät trafik är det bara acceptera att lastbilen 1km längre fram sätter tempot, ändå ska folk försöka pressa sig förbi 3-4 bilar per dubbelsträcka. Det skapar olyckor inte att en elbil insett att man tappar 5 mil i räckvidd på att försöka pressa förbi vid varje dubbelfält.
 
  • Gilla
JanneJanne123 och 1 till
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag inser att det kanske är kulturellt.

Jag bor i Stockholmstrakten och >50% av min bilkörning är i tät rusningstrafik på 3- till 5-filiga vägar. Antingen i lättare köer eller tät trafik som kör 30+ över skyltad hastighet. Det är rätt tätt mellan bilarna, av-, påfarter, blåljus, långtradare och folk som inte riktigt hittar och gärna drar rätt över tre filer och en spärrlinje på rad.

Det finns helt enkelt inte tid att sitta och bläddra i menyer. "Fippla med Spotify" finns inte på kartan.
Nu vet jag inte vilka menyer det ska bläddras i men jag har ändå tillbringat snart 15 år i Stockholmstrafiken.

Dom flesta bilar har ju i dagens lägen klimatanläggning och jag vet vid det här laget vilket temperatur jag föredrar när jag åker bil.

Normalt väljer jag vad jag vill lyssna på innan avfärd så behovet av att pilla runt med det är tämligen begränsat, vill jag höja eller sänka volymen har jag ett vred på ratten, likaså för att byta låt.

Om passageraren har svårt att bestämma sig för temperatur så är den normalt fullt kapabel att göra detta själv, det är inget jag som körande behöver göra åt den.

Om jag mot förmodan behöver ändra något så nyttjar jag normalt röststyrningen som i 99 fall av 100 hör rätt annars finns dom vanliga funktionerna med stora knappar på touchskärmen som även visar tydligt i mitt synfält vilken fart jag håller samt vad som är gällande hastighet.
 
  • Gilla
Johannes Carlsson och 1 till
  • Laddar…
R Rkarlsson skrev:
trafiken överlag har blivit extremt hetsig sedan trafikpolisen försvann där runt 2015.
Jag tycker nog att det snarast var hetsigare på 80-/90-talet och lugnare idag. Kör man 110 på 110 motorväg kör man om rätt många personbilar och så minns jag inte att det var förr.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
sysmali
Andreas_Hansson Andreas_Hansson skrev:
Det är väl snarare du som skall läsa vad du svarar på. i Inlägget skrevs om 2-1 vägar där han skriver att han ökar till 100km/h för att inte orsaka irritation.
Men jag förstår att det pirrade till i avgasröret när du läste om en elbil som kör sakta.
Personen skrev att han ökade till 100km/h när det blev dubbelfil på 2-1 för att inte orsaka irritation. Jag hävdar att ett sådant körsätt orsakar ännu mer irritation och farliga trafiksituationer än köra konstant långsamt (som lastbilar, a-traktorer osv).
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Personen skrev att han ökade till 100km/h när det blev dubbelfil på 2-1 för att inte orsaka irritation. Jag hävdar att ett sådant körsätt orsakar ännu mer irritation och farliga trafiksituationer än köra konstant långsamt (som lastbilar, a-traktorer osv).
Nu vet jag inte om ni medvetet letar fel men om man skriver att man ökar till 100 så gäller det ju såklart på både 2 och 1 filen. Dvs när det inte alltid finns möjlighet att köra om i en vänsterfil så håller han gällande hastighet… tycker det var ett väldigt förnuftig lösning.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.