Hej, har en stor villa i Hälsingland så vi har vinter nu. Vi har två nya luftvärmepumpar + 7st nya eldrivna element som är lågt inställde på 17° placerade under fönster(var ett tips från de som installerade de nya luftvärmepumparna) samt i badrummen. Vi har ca 18-19° i källaren, 20° på nedervåningen och 21° på övervåningen. Familj med två barn så tvättmaskin och dusch osv går ju varje dag och varmvatten värms av varmvattenberedare.
Vi har ca 140-160 kWh per dag nu i december, en å annan peak upp mot 180 å någon dag som lägst 120. (Kommentarer gärna om ni tycker det är orimligt högt, men vad ja kollat så är det ganska ok, och jag är inställd på de talen)

Vi åkte iväg över jul 6 dagar, vi ryckte ur alla sladdar, sänkte värmen på luftvärmepumparna och elementen osv osv. Vi hade bara kyl/frys, varmvattenberedare, utebelysning och några lampor inne igång.
Dagen vi åkte hade vi 137kWh
Dag1: 132kWh
Dag2: 103kWh
Dag3: 119kWh
Dag4: 120kWh
Dag5: 144kWh
Dag6: 134kWh
Dagen vi kom hem å slog på allt samt höjde värmen, duschade och körde ett par tvättar och då hade vi 189 kWh

Nu till min fråga, är det rimligt att det ska dra så mycket el när man inte är hemma och inget används?

Det märktes ju knappt på elförbrukningen att vi var iväg samt satt ner värmen 😠

Själv misstänker jag något är fel eller tjuvdrar el, så gärna tipps på hur man skulle kunna felsöka och mäta det på något sätt?
 
Hej och välkommen.

Du pratar alltså ca 4500kwh / månad nu när det är kallt?

Hur stort är huset och hur gammalt?
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
LoweW
Står luftvärmepumparna på "auto" eller "heat"?

Spontant känns det inte helt orimligt med tanke på att uppvärmningen står för större delen av förbrukningen. Dessutom har ni direktverkande elelement vilket är väldigt ineffektivt.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
mattias.lanzen mattias.lanzen skrev:
Hej, har en stor villa i Hälsingland så vi har vinter nu. Vi har två nya luftvärmepumpar + 7st nya eldrivna element som är lågt inställde på 17° placerade under fönster(var ett tips från de som installerade de nya luftvärmepumparna) samt i badrummen. Vi har ca 18-19° i källaren, 20° på nedervåningen och 21° på övervåningen. Familj med två barn så tvättmaskin och dusch osv går ju varje dag och varmvatten värms av varmvattenberedare.
Vi har ca 140-160 kWh per dag nu i december, en å annan peak upp mot 180 å någon dag som lägst 120. (Kommentarer gärna om ni tycker det är orimligt högt, men vad ja kollat så är det ganska ok, och jag är inställd på de talen)

Vi åkte iväg över jul 6 dagar, vi ryckte ur alla sladdar, sänkte värmen på luftvärmepumparna och elementen osv osv. Vi hade bara kyl/frys, varmvattenberedare, utebelysning och några lampor inne igång.
Dagen vi åkte hade vi 137kWh
Dag1: 132kWh
Dag2: 103kWh
Dag3: 119kWh
Dag4: 120kWh
Dag5: 144kWh
Dag6: 134kWh
Dagen vi kom hem å slog på allt samt höjde värmen, duschade och körde ett par tvättar och då hade vi 189 kWh

Nu till min fråga, är det rimligt att det ska dra så mycket el när man inte är hemma och inget används?

Det märktes ju knappt på elförbrukningen att vi var iväg samt satt ner värmen 😠

Själv misstänker jag något är fel eller tjuvdrar el, så gärna tipps på hur man skulle kunna felsöka och mäta det på något sätt?
Antagligen så drar väl förbrukningen nästan lika mycket för att hålla 17 som 19 grader inne. Självklart påverkar utetemperaturen också. Ett år grader kallare när vi är iväg påverkar nog mer än att ni drar ner tempen några grader inne.

Fimpa huvudräkningen en hel dag och kolla. Slå sedan på grupp för grupp och notera förbrukningen under en dag.

Bensäkert sätt att ta reda på det.
 
  • Gilla
kisumisu och 2 till
  • Laddar…
D Dr Benz skrev:
Hej och välkommen.

Du pratar alltså ca 4500kwh / månad nu när det är kallt?

Hur stort är huset och hur gammalt?
Ja, beräknat i december 4334kWh.
Huset är ca 210m² och från tidigt 70-tal
 
Drar ni ner både värmepumpar och element är risken att elementen fick fortsätta jobba. Nästa gång är det nog bra att dra ner elementen klart mer än värmepumparna.
 
  • Gilla
MagicFingers och 22 till
  • Laddar…
Viktor.J Viktor.J skrev:
Antagligen så drar väl förbrukningen nästan lika mycket för att hålla 17 som 19 grader inne. Självklart påverkar utetemperaturen också. Ett år grader kallare när vi är iväg påverkar nog mer än att ni drar ner tempen några grader inne.

Fimpa huvudräkningen en hel dag och kolla. Slå sedan på grupp för grupp och notera förbrukningen under en dag.

Bensäkert sätt att ta reda på det.
Tack ska testa det direkt efter nyår. Jag kan ju se el per timme i appen så då kan jag som du säger test en timme per grupp 🤔
 
mattias.lanzen mattias.lanzen skrev:
Tack ska testa det direkt efter nyår. Jag kan ju se el per timme i appen så då kan jag som du säger test en timme per grupp 🤔
Japp, notera bara att vissa förbrukare har ju en cykel så då kan det blir skevt om du tittar på en allt för kort stund.
 
  • Gilla
mattias.lanzen
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Drar ni ner både värmepumpar och element är risken att elementen fick fortsätta jobba. Nästa gång är det nog bra att dra ner elementen klart mer än värmepumparna.
Elementen satte jag på sån "holiday" mode, vilket är typ frostfritt 10° så det var betydligt lägre satta än luftvärmepumpen
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 2 till
  • Laddar…
Okej, då borde det ju gå ner. Hur varierade vädret under perioden. Var det kallare och/eller blåsigare när ni var borta?
 
Är luftvärmepumparna satta i en specifik temp och autofläkt?

Jag har liknande situation kring boende som du. Hus som är byggt sent 70-tal, direktverkande el, två luftpumpar och 5 element i sovrum på övervåningen. Satte elementen på ca 10 grader och luftpumparna likaså, drar i snitt 40kWh per dygn nu när vi är bortresta. När vi är hemma med "normal" temp, ca 20-21 grader så drar det en kall/medelkall dag ca 140-180 kWh per dygn.
 
Hm. Gissar nu, men kan det ha att göra med nån slags rumstempmätare? Vp drar inte ner tillräckligt för att den kompenserar för värmebortfall av att ni inte befinner er i huset och hjälper till att värma?

Annars kolla om någon av elementen fastnat? Termostater kan ju va irriterande låg kvalitet hos vissa märken… (ingen koll på just element men bara i allmänhet..)
 
Jag hade samma upplevelse nu när jag åkte bort över julen. Utan att ha doktorerat i ämnet så tror jag att det blev kallare under julhelgen än det var tidigare i veckan, åtminstone där jag bor.

En sak du kan göra är att plocka in medeltemperatur per dag från en mätpunkt nära dig och sedan jämföra med elförbrukning. När jag sorterar ut flera dagar där temperaturen varit inom en grad så är förbrukningen väldigt likartad. På så sätt borde du märka skillnad när du ändrar inställningarna.
 
Detta med att ha elradiatorer igång samtidigt som luftvärmepump kan finnas flera skäl till. En orsak är att öka komforten eftersom en luftvärmepump inte sprider värmen så bra i huset. En annan orsak är som säkerhet om luftvärmepumpen skulle få tekniska problem. För ekonomins skull är det bäst att ha dem avstängda eller på lägsta värme. Hur varmt var det i huset när ni kom hem? Var det en klart lägre inställning på elementen än på luftvärmepumpen även när ni var borta?
 
mattias.lanzen mattias.lanzen skrev:
Jag kan ju se el per timme i appen så då kan jag som du säger test en timme per grupp
Det kan finnas tidsfördröjning mellan verklig förbrukning och det som står i appen. Säkrast är att räkna blink i mätaren.
 
  • Gilla
mattias.lanzen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.