Verkar osannolikt.
 
  • Haha
AXS
  • Laddar…
Stefan Bengtsson Stefan Bengtsson skrev:
Verkar osannolikt.
Om hålen är genomgående så kan jag nog trä dem på den tunna kabeln 🤔
 
  • Gilla
  • Haha
AXS och 1 till
  • Laddar…
Frågan är bara hur pepparkornen ska hållas på plats på slingan. 😅
 
AXS
Keramisk isolering is the shit! :D :D
 
De tog 125 kr för att byta kvarnverk, inkl frakten tillbaka, så 141 känns dyrt 😉
 
  • Wow
AXS och 1 till
  • Laddar…
Ska man lära sig så måste det få bli fel ibland. Hur spärren för skivbyte på denna vinkelslip blev så här misshandlad vet jag inte, men används maskinerna för utbildning så kan det mesta hända.
Mekanisk del, öppnad, smutsig, med gammalt smörjmedel; hand håller del framför växellåda eller motor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Nya spärren på plats och den gamla i handen.

Då är det bra att Bosch har billiga reservdelar. Lätt värt 35kr att få ordning på maskinen.

Slipmaskin, verktyg, rörigt arbetsbänk, verkstad, använd, skruvmejsel, insexnycklar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Då så. Redo för ännu en säsong på scoutgården och fler ungdomar som får lära sig serva båtar.

Det är också sådant här som visar att konstruktören på Bosch tänkt till. Spärren låser i ett av tre spår i undersidan av vinkelväxelns kugghjul. Kugghjulet är så klart härdat, men det är ändå stålgjutgods och därmed inte hur hårt som helst. Genom att göra spärren av betydligt mjukare material så säkerställs att det är rätt del som går sönder. I detta fall den billiga spärren stället för det dyra kugghjulet.

Ännu en detalj som visar att det är en kvalitetsmaskin är att vinkelväxeln är shimsad till rätt spel. Nu böt jag inga delar som påverkar spelet, så jag behövde inte mäta upp det. Men plockar man isär billigare vinkelslipar så brukar det vara ett fast mått i växeln och de låter därefter för att inte kärva om alla toleranser är åt det tajta hållet.

Det blev tyvärr inga bilder på kugghjul och shims.
 
  • Gilla
mexitegel och 4 till
  • Laddar…
Till den stundande renoveringen av tvättstugan fyndade vi ett torkskåp på blocket som var som nytt förutom att kontrollpanelen satt löst.

6 nya skruvar senare så är det som nytt på riktigt 😀.
Öppen tom tvättmaskin eller torktumlare uppifrån. Knappar, trumma, tvättmedelsinsats. Inredningsmiljö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
hobbs och 10 till
  • Laddar…
ullberg
Meckat med ena ugnen, microfunktionen hade gett upp, jag har haft det här felet tidigare på båda ugnarna så jag var ganska säker på att det bara var byte av säkring som behövdes. Tidslinjen är enligt mina inlägg i denna tråd : första pajade 2008 men då jag hade en till gjorde jag inget åt det förrän andra pajade vintern 2015/16, då fixade jag båda och nu hade en gått sönder igen.
Kök med moderna vitvaror, öppna lådor, tekniskt arbete på bordsspis, vinterutsikt genom fönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Borde jag undersöka vad som gör att säkringarna går - absolut! Orkar jag på dessa gamla slitvargar (och är jag orolig att huset ska brinna ner) - nej.

Så det blev bara ett byte. Hade kvar säkringar från förra gången jag fixade med dem och kunde snabbt byta, jobbigast var att få ut och in dem, speciellt som det är så trångt att jag måste ta ut den översta för att få ut den undre och givetvis var det den undre som pajat

Tre säkringar och röda och svarta kablar på en grå yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elektronikkomponenter, kablar, kretskort, kontakter inuti en anordning, teknisk, detaljerad, ingen människa synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Egentligen borde jag nog köpa nya ugnar, dessa har fått jobba hårt och displayerna börjar bli lite svårlästa efter 20 år men jag gillar att dessa har fysiska knappar till skillnad från de som säljs idag så jag kör nog på ett tag till med dessa…

/U
 
  • Gilla
Dheri och 7 till
  • Laddar…
Jag dricker ju inte kaffe, men jag har hört (primalskrik) att det är väldigt irriterande när mjölkskummaren inte fungerar. Vanlig rengöring hjälpte inte så den fick hamna på operationsbordet. Hittade en del som kletat fast och med det fixat kunde maskinen leva några år till…. Öppnad svart behållare, sönderdelade delar, skruvmejsel, tabell över världsstäder, och delvis synlig karta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svart plastobjekt, möjligtvis en del av en apparat, på tidning med väderprognoser och färggraderade kartor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 8 till
  • Laddar…
Lagade ännu ett briotåg, denna gången av en annan modell, motorn snurrade inte.
Tågets elektronik är byggt i klassiskt billig kinastil med tunna trådar dragna hit och dit.
En av de till motorn hade vickat av så lite kärlek med lödkolven så kör den igen.
 
  • Grön, svart BRIO leksakståg på träjärnvägsspår, röd bro, matta, barnleksaker.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 14 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Lagade ännu ett briotåg, denna gången av en annan modell, motorn snurrade inte.
Tågets elektronik är byggt i klassiskt billig kinastil med tunna trådar dragna hit och dit.
En av de till motorn hade vickat av så lite kärlek med lödkolven så kör den igen.
Vad gör du åt urspårningen då?
 
  • Haha
Immobil och 5 till
  • Laddar…
pacman42 pacman42 skrev:
Vad gör du åt urspårningen då?
Det överlåter jag till den lokala Transportstyrelsen med tillhörande fraktföretag.
 
  • Gilla
HeyJon och 5 till
  • Laddar…
För typ tjugo år sedan köpte min vackra fru en klocka till mig. Jag använde den flitigt men mina smala armar gjorde att den gled runt på handleden.
Så när batteriet dog efter några år så blev klockan liggande.
Men idag gjorde jag* det. Fixade så armbandet blev tajtare.
Trodde jag skulle behöva hammare å grejer men det visade sig att sprinten var fjädrande så det räckte med en kraftig nål för att trycka ned den så den lossade.

* batteriet bytte jag hos lokala skomakaren.

Så nu är man manlig och snygg igen. Med en lagom dos av självförtroende som en stridspilot.
Silverfärgad armbandsklocka på handled, blå häftstift nära. Urtavla med kronograf. Tidmätning, mode, tillbehör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Maria T och 8 till
  • Laddar…
Fario Fario skrev:
Så nu är man manlig och snygg igen.
Hur mycket ska du ha för den? 😉
 
  • Haha
Fario
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Hur mycket ska du ha för den? 😉
Jag såg en begagnad till salu för 156 nyazeelanddollar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.