För oss var det (som sagt, dec är inte klar än..)

Inställningar för visning av elpriser med alternativ för spotpris och totalpris inklusive skatter, avgifter.

(förutsättningen för mina priser..)

Diagram visar elprisförändringar över tid med jämförelse mellan september 2022 och september 2023.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Diagram visar elpriserna för oktober 2022 och 2023 med snittpriser, inklusive skatter och avgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Elprisjämförelse mellan november 2022 och 2023; prissänkning; snittpriper, inklusive skatter och avgifter. Graf över tid.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


.. och än så länge har jag bara förra årets december

Graf som visar historiska elpriser, pekar på topp i december 2022, inkluderar snittpris och skatter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


(sedan tillkommer såklart vår nätlev avgifter utöver dessa..)
 
  • Gilla
Oskick och 3 till
  • Laddar…
Zodde att elpriset tidigare var liknande i Tyskland på årsbasis betyder ju inte i sig att marknaderna då var kopplade. Att vi med de nya ledningarna hår fått en hårdare koppling är ett faktum.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Zodde att elpriset tidigare var liknande i Tyskland på årsbasis betyder ju inte i sig att marknaderna då var kopplade. Att vi med de nya ledningarna hår fått en hårdare koppling är ett faktum.
Det motsäger jag inte. Fler kablar, hårdare koppling ställer alla upp på.

Poängen är att Svenska och Tyska prisNIVÅN VAR ganska lika under 2015-2020.

Så då kan tugget om att vi blivit ”smittade” med ”tysk prisninvå” (underförstått kraftigt högre elpriser) pga elkablar till utlandet självklart inte stämma, hur mycket karlmb, Paralun å andra faktaförnekare än försöker lura forumet
 
Nej, den stora skillnaden är ju elpriserna på kontinenten som stigit kraftigt.
 
B Boende45 skrev:
Vi får hoppas att de har fel.

Decemberpriset i SE3 är t o m 29/12 - 81,5 öre per kilowattimme exkl moms

För november månad var det 82 öre per kilowattimme.

Om någon tyckte att det var tufft att betala räkningen nu sista december för novembers förbrukning blir det knappast någon lindring om en månad med tanke på det kalla vädret i december.

Har Golfströmmen vänt eller vad sker?
Jag vet inte var de fick det ifrån, men som sagt, de sa det på nyheterna på radio P4.
 
Själv nöter jag på med mina 34 öre i fast pris 🙂 Dock nog enda gången i livet jag haft tur med nått, att binda elpriset i 5 år. Det brukar bli tvärs om annars när jag försöker vara smart.
 
  • Gilla
karlbrutal och 5 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag vill ha tyskpriset i morn, när det är dyrt får jag det alltid, när det är billigt..inte..
Och varför syns det inte på kartan som övriga länders runt Östersjön?
 
D Dilato skrev:
Jag vill ha tyskpriset i morn, när det är dyrt får jag det alltid, när det är billigt..inte..
Du kan trösta dig med att tyskarna inte har tyskpris heller...
Tysklands deadline på 'smarta' mätare för konsumenter över 6000kWh är 2032.
Det genomsnittliga tyska hushållet får en schablonräkning varje månad för sin elkonsumtion och ett brev från sin elleverantör en gång om året som säger 'Nu är det dags att läsa av mätaren.'
Jag tror att vi hade samma system för över 20 år sedan? Har aldrig själv gjort det, men vill minnas att mina föräldrar pratade om något liknande när jag var barn.
Visst kan man höra att tyskarna är lite konservativt lagda, men det borde finnas gränser på det.

Rimligtvis så hjälper detta inte Tysklands grannar när spotpriserna rusar, då extremt få tyskar har anledning att anpassa sin förbrukning efter tillgång/efterfrågan. De betalar ju samma ändå, och de kommer inte ens veta hur mycket de förbrukade förrän de går ner i källaren nästa gång för att skriva av den.
 
  • Gilla
  • Wow
karlmb och 3 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Wooe Wooe skrev:
Du kan trösta dig med att tyskarna inte har tyskpris heller...
Tysklands deadline på 'smarta' mätare för konsumenter över 6000kWh är 2032.
Det genomsnittliga tyska hushållet får en schablonräkning varje månad för sin elkonsumtion och ett brev från sin elleverantör en gång om året som säger 'Nu är det dags att läsa av mätaren.'
Jag tror att vi hade samma system för över 20 år sedan? Har aldrig själv gjort det, men vill minnas att mina föräldrar pratade om något liknande när jag var barn.
Visst kan man höra att tyskarna är lite konservativt lagda, men det borde finnas gränser på det.

Rimligtvis så hjälper detta inte Tysklands grannar när spotpriserna rusar, då extremt få tyskar har anledning att anpassa sin förbrukning efter tillgång/efterfrågan. De betalar ju samma ändå, och de kommer inte ens veta hur mycket de förbrukade förrän de går ner i källaren nästa gång för att skriva av den.
Även med detta system så betalar man ju efter förbrukning och efter marknadspriset, det är bara att justeringen sker en gång om året.

Tyskland har definitivt ett kulturell och ekonomisk svaghet i att vara teknologiskt efter oss på IT-sidan. Å andra sidan finns ju inga gränser hur mycket av våra resurser vi är beredda att lägga på digitala automatiseringsexperiment. Vi får hoppas att det betalar sig genom rationaliseringar, d v s att folk som sitter med kontorsjobb och gör lågkvalificerat arbete förlorar jobbet. Men sanningen är nog att det i många fall inte är så, utan det istället anställs fler och fler medarbetare som sitter i möten och emailar. Det hela kan ju lätt betalas med stigande nätavgifter på t ex el.
 
  • Gilla
TommyC och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg
OT, men jag tycker vi ska sluta skicka kärnkraftsel till Tyskland, de har ju fullt medvetet lagt ner sin fungerande kärnkraft.
(Ja jag vet om problemen med att genomföra det.)
 
  • Gilla
TommyC och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
OT, men jag tycker vi ska sluta skicka kärnkraftsel till Tyskland, de har ju fullt medvetet lagt ner sin fungerande kärnkraft.
(Ja jag vet om problemen med att genomföra det.)
Är det dc kabel till Tyskland?
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Ja, vi ligger på olika nät.
 
D Daniel 109 skrev:
Ja, vi ligger på olika nät.
Då går det i alla fall ström till Tyskland, så då är det bara att filtrera ut de elektroner som startade sin bana i ett kärnkraftverk.. fast om det finns ett ac nät någonstans på vägen blir det svårt ändå..
 
  • Haha
TommyC
  • Laddar…
Skippa humorn i den här tråden är du snäll, det rör bara till det för alla okunniga.
 
  • Haha
  • Arg
MONTREAL och 2 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
OT, men jag tycker vi ska sluta skicka kärnkraftsel till Tyskland, de har ju fullt medvetet lagt ner sin fungerande kärnkraft.
(Ja jag vet om problemen med att genomföra det.)
Jo nu äger Uniper Sverige samt moderbolaget Uniper i Tyskland mycket kärnkraft i Sverige så de gör ju vad de vill med den produktionen. 100% O3, 30% Ringhals och 10% Forsmark. Tyska staten äger då Uniper.
 
  • Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.