FredrikR FredrikR skrev:
Var händer om man flyttar den liggande?
Nästan lite komiskt detta med tanke på att utöver att om ni bara googlar och ser att tillverkarna, flyttgubbarna, teknikkedjorna osv alla säger samma sak: oavsett teknik så ska en TV (ju större desto viktigare) transporteras stående, utöver det så är det ju också helt jävla självklart baserat på lite sunt förnuft. Men det verkar saknas i denna tråden. Att lägga en TV ner i en bil och köra kan jämföras med att trycka hårt på TVn i mitten en väldans massa gånger. Riskerna med det är uppenbara.

Jag tror folk hängt upp sig på att en av riskerna som fanns just med Plasma inte gäller för tex LCD, vilket ju är sant. Men det är ungefär som att hoppa från 5e våningen för dom har fångat in tigrarna som sprang runt där nere. Go for it!
 
  • Gilla
MultiMan och 2 till
  • Laddar…
P Pettttter skrev:
Nästan lite komiskt detta med tanke på att utöver att om ni bara googlar och ser att tillverkarna, flyttgubbarna, teknikkedjorna osv alla säger samma sak: oavsett teknik så ska en TV (ju större desto viktigare) transporteras stående, utöver det så är det ju också helt jävla självklart baserat på lite sunt förnuft. Men det verkar saknas i denna tråden. Att lägga en TV ner i en bil och köra kan jämföras med att trycka hårt på TVn i mitten en väldans massa gånger. Riskerna med det är uppenbara.

Jag tror folk hängt upp sig på att en av riskerna som fanns just med Plasma inte gäller för tex LCD, vilket ju är sant. Men det är ungefär som att hoppa från 5e våningen för dom har fångat in tigrarna som sprang runt där nere. Go for it!
Sunt förnuft?

Ska skärmen förstöras av egenvikten eller varifrån kommer det hårda trycket du pratar om?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
FredrikR FredrikR skrev:
Sunt förnuft?

Ska skärmen förstöras av egenvikten eller varifrån kommer det hårda trycket du pratar om?
En tv skärm är inte byggd för att ligga ned, det blir belastningar vid liggande transport då det gungar/skumpar när man kör på vägarna…
Det absolut bästa är att transportera en tv stående som den är tänkt att användas, sedan går det givetvis att lägga ned den vid transport men med en större risk för skador…
 
P Pettttter skrev:
Nästan lite komiskt detta med tanke på att utöver att om ni bara googlar och ser att tillverkarna, flyttgubbarna, teknikkedjorna osv alla säger samma sak: oavsett teknik så ska en TV (ju större desto viktigare) transporteras stående, utöver det så är det ju också helt jävla självklart baserat på lite sunt förnuft. Men det verkar saknas i denna tråden. Att lägga en TV ner i en bil och köra kan jämföras med att trycka hårt på TVn i mitten en väldans massa gånger. Riskerna med det är uppenbara.

Jag tror folk hängt upp sig på att en av riskerna som fanns just med Plasma inte gäller för tex LCD, vilket ju är sant. Men det är ungefär som att hoppa från 5e våningen för dom har fångat in tigrarna som sprang runt där nere. Go for it!
Nog för att jag kan hålla med om att diskussionen här är lite konstig. Har man sett en modern stor TV som inte har en ramstruktur runt skärmen så förstår man tex att TVn inte kan spännas ner med spännband som vi gör med annan typ av last. Detta enkla faktum verkar ha passerat många här.

Angående orienteringen av TVn när den transporteras så har jag också alltid lärt mig att en TV transporteras stående men när jag hämtade nya 77"aren på fredagsrean var rådet från Elgiganten att lägga den ner ("det gör man alltid nuförtiden"). Det gjorde jag dock inte för det lät fel, men läser jag manualen så finns det bara ett tydligt råd och det är att inte transportera så att det blir tryck på framsidan/skärmen. Hade det varit viktigt att transportera apparaten stående är jag rätt säker på att det hade funnits en tydlig instruktion om detsamma, vilket det inte gör. Därmed inte sagt att det är en dålig ide, men det är inte så svartvitt som du vill göra gällande.

För egen del kommer jag fortsätta transportera stående och i första hand surra medelst mjuk förstängning. Spänna är uteslutet. Vi får väl se hur länge jag orkar spara originalkartongen, den är 2m bred och enormt platskrävande.

Instruktioner för transport och skötsel av TV-apparater på svenska; fokus på skärmens säkerhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Instruktioner för säker hantering och flyttning av en TV-apparat för att undvika skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
En tv skärm är inte byggd för att ligga ned, det blir belastningar vid liggande transport då det gungar/skumpar när man kör på vägarna…
Det absolut bästa är att transportera en tv stående som den är tänkt att användas, sedan går det givetvis att lägga ned den vid transport men med en större risk för skador…
Varifrån ska skadorna uppstå om inget faller ner på den? 🙃

Det är ju knappast så att det är tomt bakom skärmen så den kan gunga sönder sig själv.
 
R
FredrikR FredrikR skrev:
Varifrån ska skadorna uppstå om inget faller ner på den? 🙃

Det är ju knappast så att det är tomt bakom skärmen så den kan gunga sönder sig själv.
Tex. Om den inte ligger helt plant, ligger det något högre under tv’n o du kör över ett gupp så kan skärmen spricka.. tänk dig en glasskiva på ett helt plant underlag så händer ingett men lägger du något under i mitten o sedan utsätter den för krafter så spricker den…
 
FredrikR FredrikR skrev:
Sunt förnuft?

Ska skärmen förstöras av egenvikten eller varifrån kommer det hårda trycket du pratar om?
Haha nja vikten av skärmen är en parameter i formlerna som beskriver vad det sunda förnuftet säger. Min killgissning säger att endast egenvikten borde vara ok, fast även det är beroende på ytstorlek och tid så varför chansa?

https://fysikguiden.se/energi/rorelseenergi

https://en.m.wikipedia.org/wiki/Strength_of_materials

https://courses.lumenlearning.com/suny-physics/chapter/5-3-elasticity-stress-and-strain/

Självklart har du nu googlat och väljer att inte hålla med världen, fysiken osv?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Nog för att jag kan hålla med om att diskussionen här är lite konstig. Har man sett en modern stor TV som inte har en ramstruktur runt skärmen så förstår man tex att TVn inte kan spännas ner med spännband som vi gör med annan typ av last. Detta enkla faktum verkar ha passerat många här.

Angående orienteringen av TVn när den transporteras så har jag också alltid lärt mig att en TV transporteras stående men när jag hämtade nya 77"aren på fredagsrean var rådet från Elgiganten att lägga den ner ("det gör man alltid nuförtiden"). Det gjorde jag dock inte för det lät fel, men läser jag manualen så finns det bara ett tydligt råd och det är att inte transportera så att det blir tryck på framsidan/skärmen. Hade det varit viktigt att transportera apparaten stående är jag rätt säker på att det hade funnits en tydlig instruktion om detsamma, vilket det inte gör. Därmed inte sagt att det är en dålig ide, men det är inte så svartvitt som du vill göra gällande.

För egen del kommer jag fortsätta transportera stående och i första hand surra medelst mjuk förstängning. Spänna är uteslutet. Vi får väl se hur länge jag orkar spara originalkartongen, den är 2m bred och enormt platskrävande.

[bild]


[bild]
Även jag fick rådet att transportera vår liggande när den köptes på annan elektronikkedja.
En slump, eller vet dom vad dom pratar om?

Hur många här har tv som gått sönder då dom transporterats liggande?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Tex. Om den inte ligger helt plant, ligger det något högre under tv’n o du kör över ett gupp så kan skärmen spricka.. tänk dig en glasskiva på ett helt plant underlag så händer ingett men lägger du något under i mitten o sedan utsätter den för krafter så spricker den…
Glas ja, men inte har du väl glas på din tv? 🤔
 
R
FredrikR FredrikR skrev:
Även jag fick rådet att transportera vår liggande när den köptes på annan elektronikkedja.
En slump, eller vet dom vad dom pratar om?

Hur många här har tv som gått sönder då dom transporterats liggande?
Ja när den ligger i en optimerad förpackning så utsätts skärmen inte för samma belastning som om man slår in de i en filt det säger ju sig självt…
 
P Pettttter skrev:
Haha nja vikten av skärmen är en parameter i formlerna som beskriver vad det sunda förnuftet säger. Min killgissning säger att endast egenvikten borde vara ok, fast även det är beroende på ytstorlek och tid så varför chansa?

[länk]

[länk]

[länk]

Självklart har du nu googlat och väljer att inte hålla med världen, fysiken osv?
Har du haft sönder din tv när du fraktat den liggande?

Varför skulle kedjorna rekommendera något som vore rent skadligt, tror du?
 
FredrikR FredrikR skrev:
Det är ju knappast så att det är tomt bakom skärmen så den kan gunga sönder sig själv.
Om jag minns rätt när jag fick min Samsungskärm bytt hemma (65" LED) av servicetekniker så var stommen på skärmen en formpressad plåt (aluminium, 2mm?). Kändes ganska stabil.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R
FredrikR FredrikR skrev:
Glas ja, men inte har du väl glas på din tv? 🤔
Men skärmen är väl inte bygg att tåla något liggandes..men vad vet jag du kanske har din som ett bord😉😂
 
Fysikens laga gäller oavsett fordon (som vi kan anta TS har tillgängligt för transport) så vid ett gupp ligger tvn still i horisontalplanet till dess att underliggande material pressar den uppåt. Så ligger den på ett täcke på en säng kommer den kraften vara helt jämnt fördelat över ytan och den energi den får av den lilla bit som den sedan faller efter guppet fångas upp lika fint av täcke o säng. Det finns inga enskilt stora tunga komponenter som riskerar slitas loss i en vanlig LCD. Är det något man ska vara orolig för är det den övriga lasten. Dvs kör man i stort skåp så kan den skadad om något faller ner på den eller något annat tungt kommer farande. Skulle jag själv flytta och det är mer än bara tv som ska med hade jag dock kört med den stående för det skulle bli allt för dyrt att köra ett tomt lass med liggande säng o tv bara. (Om det inte är direkt nästgårds).
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Tex. Om den inte ligger helt plant, ligger det något högre under tv’n o du kör över ett gupp så kan skärmen spricka.. tänk dig en glasskiva på ett helt plant underlag så händer ingett men lägger du något under i mitten o sedan utsätter den för krafter så spricker den…
Nu tror jag inte att TS tänker lägga sin tv högst upp på flyttlasset ovanpå andra saker så den lär nog inte spricka som en glasskiva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.