P pmd skrev:
Jag hittar dock inget explicit om "spontandans".
Enligt Miljöförvaltningen i Stockholm fanns 2006 ungefär 1 100 restauranger i staden, av vilka knappt 100 hade danstillstånd.[3] Danstillstånd var nödvändigt även för lokaler där gästerna spontandansade.[4] Om gäster spontandansade utan tillstånd måste detta avbrytas, till exempel genom att musiken bryts eller av vakter.
Wikipedia

Det finns i lagen ingen gräns på antal personer som måste vara involverade i dansandet för att det ska räknas som “danstillställning”. Om dansen har möjlighet att ske spontant (t.ex. golvyta som är fri från bord) och detta utnyttjas av någon, räknas detta de facto som att en danstillställning ägt rum.
Sidan 7: https://lup.lub.lu.se/luur/download?func=downloadFile&recordOId=7695634&fileOId=7695637

Det hela kan te sig lätt komiskt då en bar- eller pubägare enligt lag måste ingripa om en gäst spontat skulle börja dansa till musik oavsett anledning. Det är alltså olagligt att hoppa och dansa för att ditt favoritlag har gjort mål om det spelas musik när du sitter på en sportbar. De svenska lagbrotten torde ha nått en höjdpunkt när Sverige tog VM-brons i fotboll -94 och hela landet kollektivt dansade till ”När vi gräver guld i USA”. Många restaurangägare runt om i Sverige riskerade då böter eller fängelse om lagen skulle ha tillämpats.
https://www.riksdagen.se/sv/dokumen...et-av-danstillstand-och-illegal-dans_ha02328/

"Det är inte rimligt att staten ska reglera människors dans."
justitieminister Gunnar Strömmer.
 
  • Gilla
  • Haha
pmd och 3 till
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Naturligtvis spelar det ingen roll alls att vi har lagar och regler som egentligen inte har någon bevisad dokumenterad positiv effekt utan bara finns till "därför att".

Typiskt svensk idioti symboliserad av "förbud mot spontandans" som var olagligt tills nyligen.
Du ryar som en förvirrad radio med fel spänning. Jag är nog glad att vi har politiker som stiftar lagar och är rätt tacksam att det inte är du.
Finns inget farligare än en handlingskraftig despot - men du är ju varken handlingskraftig eller despot. Kanske vet du inte ens vilken sida av vägen du är på - eftersom du haft körkort så länge att du börjar närma dig slutet av bilkörarkarriären.
Det finns riktiga samhällsproblem. varken förbudet att parkera på fel sida av vägen, eller förbud mot dans, är något av dem.
Så gasta på.
 
  • Gilla
  • Haha
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Det finns riktiga samhällsproblem
Skynda då och lägg din energi på att lösa dom i stället för att sitta på det här forumet och tjafsa om vad jag tycker, ditt inlägg bidrar ju knappast till en bättre värld.
 
D Dilato skrev:
Skynda då och lägg din energi på att lösa dom i stället för att sitta på det här forumet och tjafsa om vad jag tycker, ditt inlägg bidrar ju knappast till en bättre värld.
Storkäftade dumskallar är ett samhällsproblem som bör bekämpas minst en minut om dagen.
 
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Storkäftade dumskallar är ett samhällsproblem som bör bekämpas minst en minut om dagen.
Den som sa det, var det 😆
 
P
Mats-S Mats-S skrev:
Det är farligt att se på TV också, man kan få stroke av starkt stroboskopiskt flimmer. Så rent krasst så gäller fortfarande den gamla sanningen sedan tusentals år tillbaka:

Det är Farligt att Leva!
Livet är en sexuellt överförd sjukdom som är dödlig.
 
  • Gilla
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
P
Slottsbäcksväktarn Slottsbäcksväktarn skrev:
Det finns riktiga samhällsproblem. varken förbudet att parkera på fel sida av vägen, eller förbud mot dans, är något av dem.
Eftersom dans inte är ett samhällsproblem så behövs inget förbud mot det. Därför har riksdagen avskaffat förbudet mot dans utan tillstånd.

En gång i tiden var dans ett svårt samhällsproblem, men det var på den tiden då samhället genomsyrades av kristna värderingar. Tack gode gud att den tiden är över sen länge.
 
Redigerat:
  • Gilla
Guzzi och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Eftersom dans inte är ett samhällsproblem så behövs inget förbud mot det. Därför har riksdagen avskaffat förbudet mot dans utan tillstånd.

En gång i tiden var sand ett svårt samhällsproblem, men det var på den tiden då samhället genomsyrades av kristna värderingar. Tack gode gud att den tiden är över sen länge.
Du menar synd inte sand antar jag?
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
P
Nej, jag menar dans. Nu rättat. :)
Ibland kommer bokstäverna i fel ordning när fingrarna ska utföra hjärnans order. :-/
 
  • Wow
  • Haha
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Nej, jag menar dans. Nu rättat. :)
Ibland kommer bokstäverna i fel ordning när fingrarna ska utföra hjärnans order. :-/
Haha, jag som trodde du skrev att "en gång i tiden var synd ett samhällsproblem" (vilket ju var sant) och det var kopplat till kristen världsbild... som "tack gode gud" inte längre är fallet.
Det blev en både sann och rolig mening 😇
Dans var ju också syndigt värre, så det blev extra roligt.
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Är det en ful bil?
Högst relevant fråga ändå. Säg att det är en rostig, ful och stor skåpbil så att den stör sikt. Jag hade också stört mig på den. Just parkering vid tomtgräns stör jag mig inte på, men om någon varje dag parkerade i höjd med min infart längst min tomtgräns hade jag stört mig på det. Kan inte grannen parkera längst sin egen tomtgräns? (de kanske bor i vändplanen?) läste inte så noga :)
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
sysmali
Jag passerar ofta en villagata där pendlare parkerar sina bilar. Verkar som en pendlare eller boende försöker "säkra" en plats på gatan mha två oranga koner med ett rep emellan. Ibland står en bil parkerad där mellan konerna och ibland inte - vet inte om det är konpersonens bil eller inte.
 
Den varianten är ju inte ok. Först är först, oavsett infödd eller utböling...
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
Två moppar bör dock vara ok?
 
Bodde tidigare på en gata med vändplan där grannen längst in använde vändplanen som avstjälpningsplats för diverse byggmateriel samt förvaring av en större motorbåt. Det hände rätt ofta att man fick backa gatan ut då man inte fick plats att vända.
Samma granne beklagade sig över att den 50 meter långa Thujahäcken tidigare ägaren till mitt hus planterat och som var min inte gav insynsskydd nog mot deras tomt. Jag gödslade den i omgångar och såg till att den var hydrerad så den skulle ta sig men den verkade ändå inte bli tätare. Såg i förbifarten en dag när jag faktiskt kunnat vända på vändplanen att grannen trimmade sin sida av häcken bara centimeter från stammarna vilket förklarade varför mina försök varit fruktlösa. När nya ägarna till vårat fd hus tillträtt och bott in sig i några månader frågade de om inte häcken var deras då grannen propsat på att den minsann var deras och att nya ägarna inte fick göra åverkan på den.

Lång historia kort, det finns folk som tar för sig mer och mer om man inte visar vart gränsen går i ett tidigt skede.
 
  • Gilla
  • Ledsen
Maria T och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.