15 865 läst · 63 svar
16k läst
63 svar
Laddning avbryts vid hög belastning (Zaptec)
Standarden för laddning går ner till 6A. Om någon bil kan ladda under 6A så är det utanför standarden.
Okay, en följdfråga, är det standard att när laddningen avbryts pga för låg ström (6A) att de helt avbryter laddningen då den inte återupptas när mer finns tillgängligt?
Bilen meddelar att laddning avbrutits och man behöver då lossa och ansluta kontakten för att den ska börja ladda igen vilket är omständigt.
Bilen meddelar att laddning avbrutits och man behöver då lossa och ansluta kontakten för att den ska börja ladda igen vilket är omständigt.
Nej, detta är inte standard och svaret jag fick av min installatör var att Zaptec tillsammans med Enegic jobbar på en lösning.J Jeppson skrev:Okay, en följdfråga, är det standard att när laddningen avbryts pga för låg ström (6A) att de helt avbryter laddningen då den inte återupptas när mer finns tillgängligt?
Bilen meddelar att laddning avbrutits och man behöver då lossa och ansluta kontakten för att den ska börja ladda igen vilket är omständigt.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 609 inlägg
Troligtvis är problemet att man tolkat standarden olika, alternativt att någon har en bugg.
Ja, det borde den ju göra. Men det är väl bilen som av någon anledning inte återstartar när boxen säger att det finns kraft igen.
Kan själv!
· Trelleborg
· 15 609 inlägg
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 18 275 inlägg
Ovanligt! Om jag förstått det rätt finns det på sådana 1000-tals rörliga delar som förslits och går sönder. Många sådana bilar är rent av så dåliga att tillverkarna anser att de årligen måste lämnas in på kontroll för stt se om något nytt har gått/håller på att gå sönder.RoTe skrev:
Men som @13th Marine skrev: kul för dig!
Uppenbarligen fortfarande oklart om det är bilen eller laddkombinationen av Zaptec och Enegic.
Iom att det verkar vara ett flertal olika bilar både Teslas och från VW (Skoda, VW, Audi etc) koncernen så kanske det pekar mot Zaptec/Enegic.
Eller kan det vara så att OBC på bilarna är korkade och slutar lyssna efter spänning efter ett visst antal försök? Tex. om jag låser upp / startar värmaren så börjar den ladda igen - Som om det blir väckt ur sin törnrosasöman.
Problematiken uppstår när det är totalt hög belasting på systemet.
Iom att det verkar vara ett flertal olika bilar både Teslas och från VW (Skoda, VW, Audi etc) koncernen så kanske det pekar mot Zaptec/Enegic.
Eller kan det vara så att OBC på bilarna är korkade och slutar lyssna efter spänning efter ett visst antal försök? Tex. om jag låser upp / startar värmaren så börjar den ladda igen - Som om det blir väckt ur sin törnrosasöman.
Problematiken uppstår när det är totalt hög belasting på systemet.
Fick svar från Zaptec support i dag via telefon. Dom vet om problemet och det ska komma en uppdatering nu i januari som förhoppningsvis tar bort detta problem med att laddning avbryts.
I mitt fall verkar det som att min dåliga wifi uppkoppling ställde till det, fortfarande nu efter att jag bytte till 4g så har det fungerat. Supporten kollade även han i loggar och jämförde då jag hade wifi kontra 4g uppkoppling och han såg där att min laddning avbrutits då den tappat uppkoppling.
I mitt fall verkar det som att min dåliga wifi uppkoppling ställde till det, fortfarande nu efter att jag bytte till 4g så har det fungerat. Supporten kollade även han i loggar och jämförde då jag hade wifi kontra 4g uppkoppling och han såg där att min laddning avbrutits då den tappat uppkoppling.
Vet ni vad det kan vara för uppdatering? jag 2.1.1.2 installerad sedan någon dag men fick samma fel idag igen....
Dock så verkar det som att 2.1.1.2 är ca 4 månader gammal, så märkligt att jag fick den först nu.
Dock så verkar det som att 2.1.1.2 är ca 4 månader gammal, så märkligt att jag fick den först nu.
Är problemet kvarstående för er? Ingen ny uppdatering av mjukvara vad jag kan se.
Har Zaptec verkligen öppet meddelat att deras mjukvara är defekt?
Har Zaptec verkligen öppet meddelat att deras mjukvara är defekt?
Dom har inte pushat ut någon ny fw än men meddelat att den ska komma i januari, den infon har dom delgivit mig personligen och även via min installatör.
Personligen känns det som att dom har problem med detta annars borde ny fw vara tillgänglig för länge sedan då dom har vetat om detta problem en tid.....
Personligen känns det som att dom har problem med detta annars borde ny fw vara tillgänglig för länge sedan då dom har vetat om detta problem en tid.....