Det är inte Annual Heat Savings? 🤔
AEC är nog Annual Electrical Consumption.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Kikade på Östbergs hemsida för HERU 100 S EC (inkl inbyggd eftervärmare).
Där står:
AEC (årlig elförbrukning)202kWh
AHS genomsnittligt klimat4577kWh
AHS varmt klimat2070kWh
AHS kallt klimat8955kWh
Vet inte vad AEC och AHS står för, men killgissar att det är den estimerade årliga förbrukningen i olika delar av Europa. Sverige tillhör "kallt klimat". AEC bör vara endast elförbrukning för fläktarna, medan AHS bör vara elförbrukning inkl eftervärmare. Allt estimerat för normvärden rimligtvis. 8955 kWh = 8,955 MWh. :)
Tänker jag fel eller är det inte (?) ganska mycket? Vi har legat på ca 20 000 kWh per år inklusive hushållselen. Då känns 9 000 kwh (?) för ventilation ganska mycket. Men kanske hjälper det att annan värme förbrukning sjunker…🙀
 
S sepani skrev:
Tänker jag fel eller är det inte (?) ganska mycket? Vi har legat på ca 20 000 kWh per år inklusive hushållselen. Då känns 9 000 kwh (?) för ventilation ganska mycket. Men kanske hjälper det att annan värme förbrukning sjunker…🙀
Fast detta är värmeenergi, du har väl värmepump som ger dig 3-5gånger insatt el som värme.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Fast detta är värmeenergi, du har väl värmepump som ger dig 3-5gånger insatt el som värme.
Ok…men menar du då att eftervärmaren faktiskt inte förbrukar motsvarande 9000kwh…? För mig är det ju förbrukning som är intressant och inte verkningsgraden….
 
Redigerat:
S sepani skrev:
Ok…men menar du då att den inte förbrukar motsvarande 9000kwh…? För mig är det ju förbrukning som är intressant och inte verkningsgraden….
Det har du helt rätt i, jag som tänkte på andra hållet. 🙃
 
S sepani skrev:
Ok…men menar du då att eftervärmaren faktiskt inte förbrukar motsvarande 9000kwh…? För mig är det ju förbrukning som är intressant och inte verkningsgraden….
Men ska tilläggas att jag inte tror att denna siffra är förbrukningen, utan en jämförelsesiffra på hur mycket värme man sparar.

Har dock inte hittat någon definition, men om det skulle vara effektförbrukning så skulle det innebära att eftervärmaren är igång 2/3 av tiden.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Sthlm idag
[bild]
Vintertid ska tilluftstemperaturen vara lägst 18 grader. I min värld är ett värme batteri efter VVXen ett tvång. Annars måste du ha en hög frånluftstemperatur.
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Vintertid ska tilluftstemperaturen vara lägst 18 grader. I min värld är ett värme batteri efter VVXen ett tvång. Annars måste du ha en hög frånluftstemperatur.
Säger vem?
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Säger vem?
Säger jag. 15- 16 grader i tilluften kyler ner huset. Det är som att ha öppna fönster när det är kallt ute.
 
S Styrtekniker skrev:
Vintertid ska tilluftstemperaturen vara lägst 18 grader. I min värld är ett värme batteri efter VVXen ett tvång. Annars måste du ha en hög frånluftstemperatur.
Låter som en onödig regel. Här kör vi som sagt utan eftervärme och har aldrig upplevt ett problem. Eller ens en tendens till det.
 
  • Gilla
Runnis och 3 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Låter som en onödig regel. Här kör vi som sagt utan eftervärme och har aldrig upplevt ett problem. Eller ens en tendens till det.
Hur varmt har ni i huset? Har ni värmepump?
 
S Styrtekniker skrev:
Säger jag. 15- 16 grader i tilluften kyler ner huset. Det är som att ha öppna fönster när det är kallt ute.
Fantastiskt! Sämsta jag hört på länge! Alla som inte har FTX ligger risigt till då, tönt!
 
  • Gilla
Runnis
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Fantastiskt! Sämsta jag hört på länge! Alla som inte har FTX ligger risigt till då, tönt!
Moget med tönt. Jag har bara mekanisk frånluft. Som fungera bra. Fast jag har ingen tilluftsfläkt som trycker in 15 gradig luft i hela huset. Hur varmt har ni i huset? Har i värmepump?
 
Har du väggventiler? Hur varm luft kommer från dessa?
 
  • Gilla
Carl.Alm och 1 till
  • Laddar…
S Styrtekniker skrev:
Hur varmt har ni i huset? Har ni värmepump?
Varmt och skönt. Bergvärme med golvvärme.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.