I
D Daniel 109 skrev:
Det är samma sak på transporter. Vägarna är ett statligt monopol men bilarna är privata. Järnvägen är ett statligt monopol, men tågen privata. Så att man har monopol på transportifrastruktur är naturligt. Det är så kallade naturliga monopol efter som parallella konkurrerande system inte är rimligt. Elnäten är monopol, elen är det inte.
Problemet uppstår när privata företag med vinstkrav får agera i monopol verksamhet(i detta fallet elnät) med tandlösat reglement.

Vägnätet och järnvägen är statligt i Sverige som du säger, vi betalar för det huvudsakligen genom skatter och biljettköp. Ekonomin är tänkt att gå plus minus noll, det finns inget vinstkrav. Skulle det ändå bli vinst så tillfaller det kunden(folket), antingen fördelas det på andra områden i samhället eller så går den in i verksamhet för underhålla och utbyggnad. I en privat regi är vinst till ägaren många gånger ett krav, d.v.s priserna är inte baserad på en 0 marginal. För att få ut en högre vinst skär man antingen ner på utbyggnad och underhåll eller så höjer man priserna, oavsett så är det slutkunden som får betala.
 
  • Gilla
H-Thomasson och 6 till
  • Laddar…
Absolut. Det håller jag med om.
 
D Daniel 109 skrev:
Järnvägen är ett statligt monopol, men tågen privata
En överväldigande del av all tågtrafik drivs fortfarande av staten (SJ).
 
N
Hur ser det ut med ägande av elnäten i t.ex. våra nordiska grannländer?
Hur ser nätavgifterna ut där?
Jag har faktiskt ingen aning om Sverige har högre/lägre/ungefär samma avgifter som i jämförbara länder.
 
D Daniel 109 skrev:
Det är samma sak på transporter. Vägarna är ett statligt monopol men bilarna är privata. Järnvägen är ett statligt monopol, men tågen privata. Så att man har monopol på transportifrastruktur är naturligt. Det är så kallade naturliga monopol efter som parallella konkurrerande system inte är rimligt. Elnäten är monopol, elen är det
D Daniel 109 skrev:
Det är samma sak på transporter. Vägarna är ett statligt monopol men bilarna är privata. Järnvägen är ett statligt monopol, men tågen privata. Så att man har monopol på transportifrastruktur är naturligt. Det är så kallade naturliga monopol efter som parallella konkurrerande system inte är rimligt. Elnäten är monopol, elen är det inte.
Nu finns det ju ca 200 elbolag som äger nät i Sverige och dom är icke statliga, samt har monopol.
Oavsett hur man ser på saken så ingår monopolen i den fria marknaden eftersom monopolet måste utnyttjas för transporten.
 
Ingår vägarna i transportmarknaden då?

Näten är monopol som är separerade från den fria elmarknaden.
 
Jag frågan Energimarknadsinspektionens vad som är en olaglig höjning.
Men inget svar utan bara ett standard svar. Se https://konsumentforum.ei.se/org/en...k-hojningar-av-overforings-avgifter-maste-va/
Men EON har höjt nät överförings avgiften med 46,1% sedan Juli 2021.
Senaste höjningen som inträder Januari 2024 är 14% på 6 månader.
Som det ser ut nu så spelar det inte så stor roll om man timpris, bästa avtal mm då EON ändå tar så mycket för nät överförings. Tyvärr saknar jag EON prislista innan 2021-07 EON Stockholm.
 
  • Tabell visar elförbrukning, kostnader och prisförändringar över tid, möjligtvis en elräkning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
miggo87 och 3 till
  • Laddar…
Det kan jag svara på. De måste hålla sig inom intäktsramen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
N
D Daniel 109 skrev:
Det kan jag svara på. De måste hålla sig inom intäktsramen.
"Intäktsramen" säger nog inte så mycket för gemene man som bara har att bita i det sura äpplet och betala E.ONs tillsynes oändliga prishöjningar,
Fast att det är intäktsramen som styr utrymmet för prishöjningar är det ingen som kan ifrågasätta tyvärr.

I Östergötland har E.ON haft många och långa elavbrott den senaste tiden. Verkar inte som kunderna får så värst bra valuta när det gäller E.ONs skryt om att "vädersäkra" nätet. De kör fortfarande med väldigt mycket luftledningar och även om dessa isoleras klarar de inte snötyngda träd.
Givetvis är det billigare att köra snålvarianten att isolera luftledningar istället för att gräva ner ledningarna (och ja - jag vet att det inte går att göra på alla ställen).
E.ON lämnar väldigt mycket att önska och jag är verkligen glad att de inte äger nätet där jag bor. Det gör Vattenfall som har betydligt bättre leveranskvalitet och lägre priser (men inte låga!) än E.ON.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Du var alltså inte intresserad av svaret på frågan.
 
Ei skulle verkligen behöva omarbeta hur intäktsramen är modell ser ut.

Det känns inte som om Ei står på konsumenternas sida överhuvudtaget.
 
  • Gilla
Dilato och 6 till
  • Laddar…
N
D Daniel 109 skrev:
Du var alltså inte intresserad av svaret på frågan.
Vem är det du svarar??
 
C
N Nalleman64 skrev:
Det gör Vattenfall som har betydligt bättre leveranskvalitet och lägre priser (men inte låga!) än E.ON.
Jo, Vattenfall har kammat sig ordentligt sista åren och är nu nere på riksmedel. Undrar vad som ligger bakom detta? Läser man i media förklarar både Vattenfall och E.ON prisutveckligen med elpriserna. Frågan är vem som ljuger 🤔 Även om E.ON är tunga i SE4.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 2 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Vi har oss själva att skylla på. Vi sparade för mycket energi. Det innebär mindre pengar till elbolagen
Deras vinster minskar. Då höjer man istället sin abonnemangs kostnader
Timdebitering det är en tidsfråga innan det inte är lika förmånligt.
solceller? Även där en tidsfråga innan de sänker deras inköpspris.

När det gäller elräkningen så är det som irriterar mig mest. Det är de kostnader man inte själv kan de är moms, skatt och elbolagens alla kostnader. De brukar vara lika mycket om inte mer själva elkostnaden.
Egentligen borde staten sänka skatten under vinterhalvåret. Det är mycket billigare administration.

Vi måste tänka på att elnätsbolagen har en väldig kostnad i att underhålla och laga alla ledningar. Det är en otrolig infrastruktur. Det måste företagen få betalt för. Det tror jag alla förstår. Problemet är att det är omöjligt att byta elnäts leverantör. Man kan flytta. Men det är inget alternativ. Mitt förslag är att staten tar över driften av elnätet. Det finns ändå ingen konkurrens eftersom man inte kan välja. Resten av elmarknaden är avreglerad idag. Där finns väldigt många operatörer. Mycket av elmarknaden är alltså avreglerad. Det är nog det bästa. Som det är idag fungerar det inte.
Om Vattenfall som är ”statligt” sänker sina priser och utför det underhåll dom tar betalt för så kommer dom att få fler kunder och dom andra måste då följa med. Privatisering har sina fördelar, men inte när vinster går utomlands och absolut inte när det gäller ”basföda” som el.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.