N
Varför överväga ett system där du inte kan påverka kostnaderna?
Fjärrvärmebolaget kan höja hur mycket de vill varje år utan att du kan göra något åt det.

Jag skulle råda dig att börja med daikin caldo ii xrh40 för att få ned kostnaderna för uppvärmningen.
Du får dessutom bidrag för detta. Detta kommer att köpa er tid så att ni inte behöver stressa fram ett beslut.
Dock så tycker jag inte att ni ska skaffa bergvärme då det är svårt att hämta hem kostnaderna i SE4.

(LVVP eller Frånluftspump) + LLVP.
 
Redigerat:
kisumisu
E Enka-cilla skrev:
Hej,

Har ett hus som går på direktverkande el. Området är en forntida lämningsplats där status angående bergvärme är för oss okänt i nuläget.

Min fråga är vad som är mest lönsamt ekonomiskt på längre sikt.

Fjärrvärme finns i gatan att installera.

Är det något man bör tänka på här?

Tack för era synpunkter.
Fjärrvärme = med bunden monopol och ännu ett nät där du får fasta avgifter!

Måhända att El är också dyrt och är en monopolmarknad även det, men el är ju något du måste ha oavsett värmesystem.

Kolla däremot vilka garantier du får och av vem du tar bergvärme. Jag t ex tog en dyrare pump än den föreslsgna Bosch pumpen. Bosch hade krav att auktoriserad företag gör servicen annars ryker garantin. Servicen är att 1gång per år rensa en filter, men det är sånt som man kan göra själv! Men inte hos Bosch...
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Vad räknar du in där? Har du fördelat investeringen över livslängden kanske?
Ja precis. Bv kostar ju en del investerings mässigt och om man räknar in antingen extra försäkring eller en reparation under den livslängd (15-20år) så hamnar man nog på kanske 10k om året.
Sedan har man kanske en totalkostnad på 2kr/kWh på el.
Räknar man på det så är bv svårt att räkna hem om man förbrukar relativt lite.
I ts fall tycker jag dock installationskostnaden för fj är hög, 90k (antar att central ingår), sen är själva centralen relativt billig och håller avsevärt mkt längre än vp. Men 90k installation för fj lite mer tveksamt i detta fall, fast det beror på övriga kostnader.
Men personligen, om det inte är ngn större skillnad i kostnader så hade jag alla dagar valt fj för att slippa alla ev problem med lagningar, ljud etc. Särskilt om ts tänker konvertera med radiatorer som ev behöver lite temp.
 
  • Gilla
Enka
  • Laddar…
J Josth skrev:
Kan man värma huset med FLVP + LLVP så att el-patronen inte behövs blir det inte mer lönsamt med LVVP. Har man t.ex. ett mycket stort hus där en LLVP bara klarar värma en mindre del och FLVP måste köra mycket med el-patronen så är förmodligen en korrekt dimensionerad LVVP mer lönsam.
Som jag förstår är prisskillnaden på llvp och lvvp inte så stora ur längre perspektiv. Skulle du räkna 250kvm inll källare som short? Tror du de räcker med endast lvvp eller ska man stötta med llvp?
 
E Enka-cilla skrev:
Som jag förstår är prisskillnaden på llvp och lvvp inte så stora ur längre perspektiv. Skulle du räkna 250kvm inll källare som short? Tror du de räcker med endast lvvp eller ska man stötta med llvp?
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
SE4 är ju dessutom bra förhållande för en luft-vatten värmepump, LVVP och innedel typ Nibe F2120 & VVM S320 kan du få för 120'

Skulle nog val det över fjärrvärmemonopol som ändå kostar 90'
Ska kolla in nibe f2120+ s320 för 220 efter rot? Har en mitsubishi llvp nu supernöjda. Vad är Vvm för nån?
 
kisumisu kisumisu skrev:
Fjärrvärme = med bunden monopol och ännu ett nät där du får fasta avgifter!

Måhända att El är också dyrt och är en monopolmarknad även det, men el är ju något du måste ha oavsett värmesystem.

Kolla däremot vilka garantier du får och av vem du tar bergvärme. Jag t ex tog en dyrare pump än den föreslsgna Bosch pumpen. Bosch hade krav att auktoriserad företag gör servicen annars ryker garantin. Servicen är att 1gång per år rensa en filter, men det är sånt som man kan göra själv! Men inte hos Bosch...
Har en flvp från Bosch o rätt nöjda. Vilken anser du är bättre/ dyrare?
 
E Enka-cilla skrev:
Som jag förstår är prisskillnaden på llvp och lvvp inte så stora ur längre perspektiv. Skulle du räkna 250kvm inll källare som short? Tror du de räcker med endast lvvp eller ska man stötta med llvp?
Ja ett hus på 250 kvm inkl källare är definitivt stort. Krävs flera LLVP om man vill värma det. Men hur kan ni ha ett så stort hus och en Bosch FLVP??? Kompressorn i den ger bara 1,6 kW värme. En ganska stor LVVP borde fungera bra om ni bor i södra halvan av landet.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
G guggen skrev:
Ja precis. Bv kostar ju en del investerings mässigt och om man räknar in antingen extra försäkring eller en reparation under den livslängd (15-20år) så hamnar man nog på kanske 10k om året.
Sedan har man kanske en totalkostnad på 2kr/kWh på el.
Räknar man på det så är bv svårt att räkna hem om man förbrukar relativt lite.
I ts fall tycker jag dock installationskostnaden för fj är hög, 90k (antar att central ingår), sen är själva centralen relativt billig och håller avsevärt mkt längre än vp. Men 90k installation för fj lite mer tveksamt i detta fall, fast det beror på övriga kostnader.
Men personligen, om det inte är ngn större skillnad i kostnader så hade jag alla dagar valt fj för att slippa alla ev problem med lagningar, ljud etc. Särskilt om ts tänker konvertera med radiatorer som ev behöver lite temp.
Jag är lite åt samma tanke beroende på kostnaden. Även om monopol kan man inte höja med ockerpriser för sina kunder utan politiska konsekvenser eller att färre lockas till fjv. Osannolikt också särskilt när en betydande andel ägs av kommunen i sig enligt min mening iaf
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
J Josth skrev:
Ja ett hus på 250 kvm inkl källare är definitivt stort. Krävs flera LLVP om man vill värma det. Men hur kan ni ha ett så stort hus och en Bosch FLVP??? Kompressorn i den ger bara 1,6 kW värme. En ganska stor LVVP borde fungera bra om ni bor i södra halvan av landet.
Vi bor f.n i 120kvm. Det funkar med klart patronen kickar in när minus slår in.
Har du något förslag på lvvp som anses vara bra och klarar 22 grader vintern utan massa elpatroner som kickar in?
 
kisumisu
E Enka-cilla skrev:
Har en flvp från Bosch o rätt nöjda. Vilken anser du är bättre/ dyrare?
Bosch är säkert helt ok funktionsmässigt, vet flera som har det. Men jag ansåg att det kostar servicemässigt om jag måste ta in rörisen 1 gång om året.

Jag har Nibe och den var snäppet dyrare, tror det var ca 5000kr dyrare. Såklart måste även den servas genom att man rengör filter och fyller på. Men de har ingen klausul att rörmokare måste göra det.

Annars vet jag inte vilket som bättre. Men tyckte garantivillkoren var bättre och i min maskin går kompresson byta ut utan att den behöver fysiskt kopplas bort.
 
  • Gilla
Enka
  • Laddar…
E Enka-cilla skrev:
Har du något förslag på lvvp som anses vara bra och klarar 22 grader vintern utan massa elpatroner som kickar in?
Det klarar dom flesta, min har inte kört på elpatron sedan jag stängde av den och här har i år varit -13 som kallast (under -8 i en vecka).
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
E Enka-cilla skrev:
Ska kolla in nibe f2120+ s320 för 220 efter rot? Har en mitsubishi llvp nu supernöjda. Vad är Vvm för nån?
Nibe F2120 är en så kallad monoblock enhet. Allt sitter i utedelen.
VVM S320 är en innedel med inbyggd varmvattentank som också kan styra utedelen. Det är den snygga och enkla lösningen att kombinera dessa även om det går att göra på flera sätt

Nibe S2125 är deras senaste och bästa luft-vatten värmepump
https://www.nibe.eu/sv-se/produkter/varmepumpar/luft-vattenvarmepumpar/s2125

Bosch Compress 7000i AW är bra också
https://www.bosch-homecomfort.se/produkter/luftvattenvarme/compress-7000i-aw/oversikt/
 
Redigerat:
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Nibe F2120 är en så kallad monoblock enhet. Allt sitter i utedelen.
VVM S320 är en innedel med inbyggd varmvattentank som också kan styra utedelen. Det är den snygga och enkla lösningen att kombinera dessa även om det går att göra på flera sätt
Kollar upp detta 😊 tack för förslaget. Tänker verkligen inte snåla när något ska hålla i 20 år! Känn dig fri att komma med fler bra förslag om du är insatt i detta.

Som nämnt tidigare har jag flvp Bosch ew3000 nu och en Mitsubishi värmepump. Båda är mindre än 5 år gamla. Supersnåla och effektiva, jättenöjd men de värmer ju enplansvilla på 120 kvm hehe.
 
E Enka-cilla skrev:
Kollar upp detta 😊 tack för förslaget. Tänker verkligen inte snåla när något ska hålla i 20 år! Känn dig fri att komma med fler bra förslag om du är insatt i detta.

Som nämnt tidigare har jag flvp Bosch ew3000 nu och en Mitsubishi värmepump. Båda är mindre än 5 år gamla. Supersnåla och effektiva, jättenöjd men de värmer ju enplansvilla på 120 kvm hehe.
Nibe S2125-8 eller 12 bör passa bra, beroende på hur stort effektbehovet är.
 
E Enka-cilla skrev:
Kollar upp detta 😊 tack för förslaget. Tänker verkligen inte snåla när något ska hålla i 20 år! Känn dig fri att komma med fler bra förslag om du är insatt i detta.

Som nämnt tidigare har jag flvp Bosch ew3000 nu och en Mitsubishi värmepump. Båda är mindre än 5 år gamla. Supersnåla och effektiva, jättenöjd men de värmer ju enplansvilla på 120 kvm hehe.
Såg förresten att du länkade! Topp! Tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.