13th Marine 13th Marine skrev:
Så sant så sant, oftast rätt jobbigt bara.

Har en 75kgs lådcykel med eldrift, inte kul alls att ha den lastad med 40-50kg barn och få soppatorsk. 😳
Jag trodde lådcyklar bara fanns på Södermaln i Stockholm 😉😅😂🤣
 
Trelleborg är väl nästan så mycket ”söder” som det bara går?
 
  • Älska
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
S
Isakare Isakare skrev:
Jag trodde lådcyklar bara fanns på Södermaln i Stockholm 😉😅😂🤣
Jag cykelpendlar varje dag med min tvåhjuliga. I snömodden ska man ha 15-20 kg last i lådan egentligen. Då går den som bäst.

Utan dubbdäck brukar jag cykla 30 km/h på plan mark. Elassistansen lägger av vid 25 km/h så cyklar man snabbare så räcker batteriet längre. 😉
Cykelkorg, snöig cykelbana, fotspår, bildäcksspår, vinter, träd, gatlyktor, tidig morgon eller skymning, kyligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

D Dilato skrev:
Min arbetskamrat hade en elcykel på 1,5 kW som lätt gjorde 70 km/h
Fyfan att krocka med en sån. Lär ju inte finnas så mycket rättsskydd.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner

Cykel
1. Ett fordon som är avsett att drivas med tramp- eller vevanordning och inte är ett lekfordon.
2. Ett eldrivet fordon med en tramp- eller vevanordning om elmotorn
a. endast förstärker kraften från tramp- eller vevanordningen,
b. inte ger något krafttillskott vid hastigheter över 25 kilometer i timmen, och
c. har en kontinuerlig märkeffekt som inte överstiger 250 watt.
3. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning som är avsett för användning av personer med fysisk funktionsnedsättning, och är
a. inrättat huvudsakligen för befordran av en person,
b. inrättat för att föras av den åkande, och
c. konstruerat för en hastighet av högst 20 kilometer i timmen.
4. Ett eldrivet fordon utan tramp- eller vevanordning som uppfyller villkoren i 3 a-c och som antingen
a. har en elmotor vars kontinuerliga märkeffekt inte överstiger 250 watt, eller
b. är självbalanserande.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
S
yonna yonna skrev:
Läser att det från och med igår KAN (?) också gälla trafikförsäkring på elcykel om den går fortare än 14 km/tim och väger mer än 25 kg. Har jag fattat detta rätt?
Elcykel över 250 W och upp till 45 km/h kräver registrering, trafikförsäkring och man får inte cykla på cykelväg. Går som moped klass 1.

Samma regler sen tidigare om du har lastcykel med trampor.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Då är det en cykel enligt definitionen.
 
Isakare Isakare skrev:
Jag trodde lådcyklar bara fanns på Södermaln i Stockholm 😉😅😂🤣
Det kan man lätt tro, bodde i Lund innan och både där och i Malmö finns det en del.
Vi var väl först i området (villamatta en bit utanför tätorten) men nu blir det fler och fler.

Vår används i princip som andrabil, köra barn till och från förskola/skola, tar den in till stan vid behov.
 
  • Gilla
Isakare och 2 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Då är det en cykel enligt definitionen.
Lite väl kortfattat. Vilken ”cykel” och vilken definition menar du?
 
Jag ser Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner som den som definierar vad en cykel är. Det jag svarade på var föregående inlägg, om ett fordon som benämndes som cykel men inte är det.
 
S
D Daniel 109 skrev:
Jag ser Lag (2001:559) om vägtrafikdefinitioner som den som definierar vad en cykel är. Det jag svarade på var föregående inlägg, om ett fordon som benämndes som cykel men inte är det.
Eh, va. Det är verkligen otydligt vad du svarade på.
Mitt svar var innan ditt så om du svarade på det så vet jag inte riktigt vad du menar.
Enklare om du svarar med citat.
 
Ja, jag svarade på ditt inlägg. Förstår du inte då kan jag bara beklaga.
 
S
Så du menar att det jag kallar moped är cykel enligt definitionen?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Hep Hep skrev:
Trelleborg är väl nästan så mycket ”söder” som det bara går?
Jag har faktiskt tagit lådcykeln så långt söderut det går =)
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
Min trehjuliga elcykel väger över 25 kg och går fortare än 14 km/tim.
Tyvärr har tråden vinklats till elsparkcykel.
Hej yonna. Om du kan ta fram en weblänk på din elcykel eller en bild från din bruksanvisning med specifikationer så kanske du kan få tillbaka fokuset i din egna tråd. Då kanske någon som bara klarar av att fokusera på precis det senaste inlägget faktiskt kan koncentrera sig några enstaka sekunder och hjälpa dig med ett entydigt och motiverat svar. 🙂
 
D Daniel 109 skrev:
Då är det en cykel enligt definitionen.
Nä?
En "cykel" med en elmotor på över 250W är väl inte med i definitionen av cykel du citerade?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.