R Rejäl skrev:
Frågan är väl hur många passiv eller nollenergihus är byggda av timmerstockar, jag gissar väldigt få…
Så är det nog, men varför skulle det inte kunna göras?
 
  • Gilla
Ulltand
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Beror inte det på geografiskt läge ?
nä, alltid platta på mark.
när menar du plintgrund skulle vara bättre`
 
O oliven1 skrev:
när menar du plintgrund skulle vara bättre`
Har någon påstått att plintgrund skulle vara bättre?
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Kom ihåg att bara för att du byggt massor av lågeregihus så betyder det inte att du automatiskt har rätt. Det går fortfarande att bygga i mängder av olika varianter, man behöver bara ha koll på grundfysiken och målet.

För några år sedan ~10 så var det lite halvt besvärligt att hitta bra leverantörer till komponenter för lågenergihus. Idag är det tämligen enkelt att hitta passivhus fönster och dörrar. Även om snygga dörrar i rätt stil kan vara svårt. Där kan man ju med fördel bygga en kall farstu som sluss.
men det är ju det jag säger, bara för man hittar material som fungerar så är det bara en liten del.
man måste kunna bygga lågenergi också.

Du kan inte montera ditt fönster som man gör standard utan måste göra det på ett speciellt sätt i detalj.
detta gäller alla konstruktionsdelar.

Tex, hur monterar du fönster i ett lågenergihus?
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Sparar detta uttalande för framtiden.
TS eller nån annans bygge kommer väl någon gång blir klassat och godkänt som lågernergihus och därmed bevisa att det går att bygga.
om man inte förstår varför så är man kanske långt borta från hur ett passivhus fungerar, så går inte riktigt att diskutera med den personen.

du verkar sakna grundläggande kunskap om passivhusbyggande.
 
O oliven1 skrev:
om man inte förstår varför så är man kanske långt borta från hur ett passivhus fungerar, så går inte riktigt att diskutera med den personen.

du verkar sakna grundläggande kunskap om passivhusbyggande.
TS funderar på ett hus med uppvärmning i form av värmepump och kamin på vilket du märker om du läser tråden, alltså inte nått passivhus.
 
F fribygg skrev:
TS funderar på ett hus med uppvärmning i form av värmepump och kamin på vilket du märker om du läser tråden, alltså inte nått passivhus.
Citat: "Har börjat fundera på att bygga ett nollenergihus i Attefallsformat. "

Nollenergihus är högre krav än passivhus.
 
O oliven1 skrev:
om man inte förstår varför så är man kanske långt borta från hur ett passivhus fungerar, så går inte riktigt att diskutera med den personen.

du verkar sakna grundläggande kunskap om passivhusbyggande.
Tycker du kan lägga ner din översittarton och lämna om du inte vill bidra konstruktivt. Du verkar kunna följa en instruktionsbok, grattis.

TS har enligt min uppfattning inte målet att bygga ett certifierat passivhus utan mer i nivå med en energisnål stuga som skall vara duglig även om den skulle stå off grid.

Energiförbrukning är en gråskala och ju snålare man bygger destå viktigare blir små detaljer. Samtidigt blir ytterligare mer isolering mindre viktig ju tjockare den är.
 
  • Gilla
witten och 1 till
  • Laddar…
O oliven1 skrev:
men det är ju det jag säger, bara för man hittar material som fungerar så är det bara en liten del.
man måste kunna bygga lågenergi också.

Du kan inte montera ditt fönster som man gör standard utan måste göra det på ett speciellt sätt i detalj.
detta gäller alla konstruktionsdelar.

Tex, hur monterar du fönster i ett lågenergihus?
Montera fönstret i isoleringsskiktet för att undvika och anslut tätskiktet noga.

Det är väl så generellt man kan beskriva det utan att gå in i detaljer vilken vägg och fönster man använder.

En del monteras utifrån med en utanpåliggande fläns och skumma springan.
Mina passivhusfönster sitter med karmskruv
 
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
TS har enligt min uppfattning inte målet att bygga ett certifierat passivhus utan mer i nivå med en energisnål stuga som skall vara duglig även om den skulle stå off grid.

Energiförbrukning är en gråskala och ju snålare man bygger destå viktigare blir små detaljer. Samtidigt blir ytterligare mer isolering mindre viktig ju tjockare den är.
Jo men så är det ju. Och eftersom det inte finns den typen av hus i attefallsformat bör man se detta som en idétråd.
 
Jag gillar idén med en välisolerad stuga. En vedspis och solceller för bekvämlighet. Det blir ju lätt övervarmt när man eldar i kaminen, men otroligt mysigt med en brasa 😀
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Montera fönstret i isoleringsskiktet för att undvika och anslut tätskiktet noga.

Det är väl så generellt man kan beskriva det utan att gå in i detaljer vilken vägg och fönster man använder.

En del monteras utifrån med en utanpåliggande fläns och skumma springan.
Mina passivhusfönster sitter med karmskruv
Daggpunkten kommer ju lång in i väggen så tätskiktet ä inget man slarvar med.

Ett FTX injusterat med lite undertryck.

Gärna platta på mark för att klara byddnadsöjden.

Isolering 200 mmm PIR. motsvarar ca 350 mm stenull. Glidskenor på timmervägg?

Dyra fönster med U-värde under 1 med solavskärmning i söder.

Fönsterplacering insida vägg.

LLVP

Vedeldad kamin med med vattenslinga för varmvattenuppvärmning.

Solceller på tak och på vägg mot söder med batterilager. Kan man få ute lite el med lågt solhöjd på vintern och inga snöproblem.

Kanske dags att köra huset i ett energisimlueringsprogram nu :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Montera fönstret i isoleringsskiktet för att undvika och anslut tätskiktet noga.

Det är väl så generellt man kan beskriva det utan att gå in i detaljer vilken vägg och fönster man använder.

En del monteras utifrån med en utanpåliggande fläns och skumma springan.
Mina passivhusfönster sitter med karmskruv
du kan inte montera fönster med karmskruv. det innebär ju att du monterar direkt i regeln vilket du inte får göra
 
O oliven1 skrev:
du kan inte montera fönster med karmskruv. det innebär ju att du monterar direkt i regeln vilket du inte får göra
"Får" det beror på hur väggen är byggd. Det går utmärkt med karmskruv.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Daggpunkten kommer ju lång in i väggen så tätskiktet ä inget man slarvar med.

Ett FTX injusterat med lite undertryck.

Gärna platta på mark för att klara byddnadsöjden.

Isolering 200 mmm PIR. motsvarar ca 350 mm stenull. Glidskenor på timmervägg?

Dyra fönster med U-värde under 1 med solavskärmning i söder.

Fönsterplacering insida vägg.

LLVP

Vedeldad kamin med med vattenslinga för varmvattenuppvärmning.

Solceller på tak och på vägg mot söder med batterilager. Kan man få ute lite el med lågt solhöjd på vintern och inga snöproblem.

Kanske dags att köra huset i ett energisimlueringsprogram nu :)
Låter som ett rimligt recept. Hade siktat på fönster under U=0,8 för hela konstruktionen så får du inget kallras.

PIR skivor och fönster beställs med fördel från Polen/Tjeckien. Lägre pris och bättre utbud
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.