D Dr Benz skrev:
Nej det var bara en förklaring på mitt problem. Och hur svårt det är att hitta ett fel när vatten rinner. Det kan ta sig långa sträckor på konstiga vis.

Min misstanke är tillskjutande vatten utifrå
Detta har inte varit tidigare så något kommer säkert utifrån. Var vinter och det sista området som gjordes var just där vi har problem idag. Massa snö kom i den vevan.
 
  • Vindutrymme med träbjälkar, isolering, svart mögelskada synlig på trä.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D Dr Benz skrev:
Hur ventileras vinden?
Ventiler i gavel och talfot. Dock ser det ut att ligga isolering som kanske täpper till lite i facken. Är det en möjlig orsak?
 
Men inget av det är blöt idag?

Isf hade jag tvättat bort så mycket det går och hållit koll på fukten med en mätare.

Är det första gången du kikar sen det lades om?
 
L Lagerström skrev:
Detta har inte varit tidigare så något kommer säkert utifrån. Var vinter och det sista området som gjordes var just där vi har problem idag. Massa snö kom i den vevan.
Ok.

Alltså jag är inget proffs.
Men jag har en ventil i vardera ände. Takfötterna är stängda. Tom så besiktningsmannen reagerade MEN han sa också att ser det så bra ut efter alla dessa år så visste dem vad dom gjorde.

Om det inte är fuktigt nu…
Se föregående inlägg.
 
D Dr Benz skrev:
Ok.

Alltså jag är inget proffs.
Men jag har en ventil i vardera ände. Takfötterna är stängda. Tom så besiktningsmannen reagerade MEN han sa också att ser det så bra ut efter alla dessa år så visste dem vad dom gjorde.

Om det inte är fuktigt nu…
Se föregående inlägg.
Upptäckte för 2 år sen men inte gjort något åt det. Det har blivit lite mer och i ett par fack till. Ingen fukt i trät just nu men torkar upp fort vid låg luftfuktighet ute. Antar jag?
 
L Lagerström skrev:
Det är vent från lilla toaletten. Den går rakt ut på vinden och ej ut genom taket.. Upptäckte det nu. Det är dock ett antal meter med friska fack bort till själva problemområdet.
Den badrumsventilen kan ställa till det, även att det är stängt vid takfot. Förmodligen inte ventilationen inomhus. jag skulle inte minska flödet som du beskriver, ingen fördel för inomhusmiljön, tvärtom :(
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Den badrumsventilen kan ställa till det, även att det är stängt vid takfot. Förmodligen inte ventilationen inomhus. jag skulle inte minska flödet som du beskriver, ingen fördel för inomhusmiljön, tvärtom :(
nä,det är inget problem att det är stängt vid takfot.
Vid en fungerade kallvind ska det vara stäng vid takfot.

viktiga är att taket är tätt som det ska vara samt att plast ät tätt som den ska vara.
åtgärda dessa två allt annat blir att man sätter plåster på såren
 
  • Gilla
Joak
  • Laddar…
R
O oliven1 skrev:
Vid en fungerade kallvind ska det vara stäng vid takfot.
Ska det? Kan du förklara hur det ska fungera?
 
R Rejäl skrev:
Ska det? Kan du förklara hur det ska fungera?
en optimal kallvind ska inte ha någon ventilation eller ytterst lite ventilation.
såfall ska man ha ventiler i varje hörn som går att stänga/öppna.

de viktigaste är att huset är tätt så ingen fukt kan transporteras upp till vinden och att taket är tätt så inget kommer in utifrån.
Har man löst det så kommer endast luftning av vinden vara negativt för huset.

finns flera nackdelar med luftning på vinden, kan ta några:

Skulle det läcka in vatten från taket så har inte luften som kommer in via luftningen någon som helst möjlighet att bära den fukten, med andra ord fyller den ingen som helst funktion.

på sommar/hösten kommer varm fuktig luft att transporteras in i luftningen och kondensera mot den kalla råsponten i kallvinden och man får problem med mögel.

på kalla klara nätter kommer nattutstålning göra att taket blir kallare än övriga luft.
så luften som kommer in i kallvinden kommer kondensera mot den kalla råsponten pga nattutrålning.
(detta löser man på moderna hus med en 20mm board ovan luftning)


sedan ska man ha med sig att luftning på taket från första början inte fanns för att ventilera bort fukt utan för att förhindra att snö smälte på taket.
taken var så dåligt isolerade så man släppte upp så mycket värme på taket som smälte snön på taket som man ner längs takfoten och skapade fuktproblem.

för att åtgärda det skapade man fuktspalten som "kylde" av yttertaket och snön smälte inte.
 
  • Gilla
Lagerström
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.