Läser att det från och med igår KAN (?) också gälla trafikförsäkring på elcykel om den går fortare än 14 km/tim och väger mer än 25 kg. Har jag fattat detta rätt?
 
Redigerat:
yonna yonna skrev:
Läser att det från och med igår KAN (?) också gälla trafikförsäkring på elcykel om den går fortare än 14 km/tim och väger mer än 25 kg. Har jag fattat detta rätt?
Nej, skylle jag säga. Vad jag förstår så gäller lagen bara fordon utan trampanordning. Elcykeln har ju pedaler, så den omfattas inte av lagen.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Nej, skylle jag säga. Vad jag förstår så gäller lagen bara fordon utan trampanordning. Elcykeln har ju pedaler, så den omfattas inte av lagen.
Även om elcykeln har pedaler så finns det begränsningar i vad den får kunna och ha, max hastighet, max motorstyrka och kanske något mera.
 
  • Gilla
Rejäl och 1 till
  • Laddar…
M maxmsm skrev:
Även om elcykeln har pedaler så finns det begränsningar i vad den får kunna och ha, max hastighet, max motorstyrka och kanske något mera.
Yes, har du pedaler gäller 25km/h och 250W.

Edit: och omfattas inte av försäkringskravet.
 
  • Gilla
polaris78 och 2 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Yes, har du pedaler gäller 25km/h och 250W.

Edit: och omfattas inte av försäkringskravet.
Jag har en gammal elcykel som om jag har förstått saken rätt är olaglig för det finns en brytare med 2 lägen där det ena måste man trampa hela tiden för att kunna få hjälp av elmotorn men det andra där räcker det att börja trampa sedan kan man gasa själv hela tiden, den har alltså ett gashandtag som på en MC.
 
20km/h gränsen har ju alltid gällt. Det är inget nytt. Men viktgränsen och den lägre hastighetsgränsen måste vara ny.
 
M maxmsm skrev:
Jag har en gammal elcykel som om jag har förstått saken rätt är olaglig för det finns en brytare med 2 lägen där det ena måste man trampa hela tiden för att kunna få hjälp av elmotorn men det andra där räcker det att börja trampa sedan kan man gasa själv hela tiden, den har alltså ett gashandtag som på en MC.
Låter som det ja.
 
D Daniel 109 skrev:
20km/h gränsen har ju alltid gällt. Det är inget nytt. Men viktgränsen och den lägre hastighetsgränsen måste vara ny.
Jag känner inte till någon gräns vid 20 kmh, men en elcykel får bara hjälpa till med motorn upp till 25 kmh om det är det du menar.
 
Hep Hep skrev:
Jag känner inte till någon gräns vid 20 kmh, men en elcykel får bara hjälpa till med motorn upp till 25 kmh om det är det du menar.
Tror Daniel pratar om elcyklar utan trampor.
 
... ingen har läst första inlägget ordentligt....
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
R
yonna yonna skrev:
... ingen har läst första inlägget ordentligt....
elcyklar omfattas inte av denna lag…

Lagen gäller ”eldrivna fordon utan tramp- eller vevanordning” som går snabbare än 20 kilometer i timmen. Men det kan även gälla fordon som går snabbare än 14 kilometer i timmen, så länge fordonet väger mer än 25 kilo. Alltså kan det röra sig om elsparkcyklar, elscootrar men också så kallade fatbikes.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
yonna yonna skrev:
... ingen har läst första inlägget ordentligt....
Tyckte du fick svar i @Henningelvis inlägg.

Något du saknar?
 
Antar att detta är för att göra lättare att lagföra de som åker runt på tex Fat Bikes men de räknas väl redan som fordon som ska registreras (MC/moped).
Hur många är registrerade eller ens kan regresteras så de får ju ändå inte framföras i trafiken.
Kan det vara så att Trafikförsäkringsföreningen inte ersätter skador eftersom de inte enligt trafikskadelagen behöver vara trafikförsäkrade...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.