Unikt namn
R Rejäl skrev:
Min pappa lärde mig när jag var liten att störst går först och det trumfar alla dina🤷😂
Min pappa är större än din pappa.
Etc.
😜
 
  • Ledsen
Rejäl
  • Laddar…
J JohanLun skrev:
Man har väl rätt att ha sin postlåda och grind utanför sitt hus och att ingen får blockera den?
En grind är väl en entré/gång där man går in till fots? Finns inget förbud mot att parkera framför den. Det är skillnad om det är en infart; då kan man inte parkera så att man hindrar in/utfart.
 
  • Gilla
adron och 6 till
  • Laddar…
P
B bygglov skrev:
Angående det här med att inte vilja bredda sin parkering. Det står oftast i detaljplanen hur många bilar som skall få plats på respektive tomt. Här står det tex att plats skall beredas för 2-3 bilar på varje tomt.
Men står det att plats inte får beredas för fler bilar än så?
 
P pmd skrev:
Men står det att plats inte får beredas för fler bilar än så?
Det var ett tag sedan jag läste den men jag tolkar det som att man måste ha plats för 2-3 bilar på sin tomt. Annars hade de ju fått beräkna storlek på vägar etc för att alla ska parkera på vägarna. Det är väl bara en fördel om det finns plats för fler bilar, exempelvis gäster på den egna tomten.
 
R Robbban77 skrev:
Vill inte verka allt för grinig men vi är nyinflyttade till ett hus i ett bostadsområde där vi har liksom alla våra grannar, parkering för 2 bilar var (om man inte väljer att bredda parkeringen).

Nu är det så ett en av grannarna som har sitt hus/parkering vid vändplatsen väljer att ställa sin 3e bil framför vår tomt.

Då halva trädgården är in på vändplatsen och andra halvan har vi vår parkering sen plats för ca 2 bilar till utanför huset längst med häcken innan man inkräktar på vändplan.

Jag är fullt med på reglerna om allmän väg om att man får stå 24 timmar innan det är dags att flytta på sig och skall någon av grannarna ha kalas/fest/hantverkare hemma så de fyller upp hela gatan gör mig inget.

Men nu är det så att denna bilen ställer de utanför oss varje dag, ibland är den borta pga dottern som har bilen åker bort över helgen eller liknande men annars ställer de bilen utanför oss varje dag mellan ca 16 - 07:00.

under 3 tillfällen har bilen vart i vägen då vi fick leverans med lastbil och lastbilen kunde inte ställa sig ordentligt pga bilen när de skulle lyfta av med kran sen har de 2 gånger vart i vägen för oss när jag har kommit med släp och då vart tvungen istället för enkelt parkera utanför och lossa lugn och ro istället fått ställa oss så vi istället blockerar vägen och fått skynda oss..


Finns det någon som helst regel eller något som säger "Ja man får tillfälligt stå 24 timmar men man får inte använda gatan som sin permanenta parkering"?
Hej,

Varför inte parkera era två bilar på samma ställe som grannen. Gör sedan något annat bra med er parkeringsplats på er tomt. Ett växthus eller utegym. Eller varför inte hyra ut. God Jul 🎅
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
P
D Daniel 109 skrev:
Jag beskrev en dödsolycks orsakad av det tidigare i tråden.
De flesta dödsolyckorna med bil inträffar under jul- och nyårshelgerna. Det borde vara förbjudet att köra bil då.
🙃
 
  • Haha
fribygg och 2 till
  • Laddar…
P
A AG A skrev:
Men som du säkert vet, finns det många handlingar som inte är olagliga. Men ändå inte okej.
Lagen är minsta gemensamma nämnare för vårt uppförande mot varandra. Att det finns sådant som "inte är OK" fastän det inte är olagligt handlar om personliga åsikter. Sådan handlingar måste vi tolerera fastän vi inte tycker om dem.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Fast det är väl i ärlighetens namn inte så mycket mer ”okey” om man tar ett varv runt kvarteret med enda syftet att skapa en ”ny” ”korrekt” parkering?
Då ger man ju ändå någon annan chansen att använda parkeringsplatsen.
 
  • Haha
Rejäl
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Man får det styre man väljer…
Det är inte alltid partierna berättar före valet vilka andra partier de vill gå i koalition med efter valet.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag stör mig på de som kör i 100 på 110-motorväg. Borde jag också "göra det jag kan för att förändra beteendet" hos dessa?
Om du borde göra det eller inte kan knappast någon annan än du avgöra. Men du får förstås göra vad du kan för att förändra beteendet så länge du inte bryter mot några lagar. Jag föreslår också att du gör det på ett snällt, vänligt och artigt sätt.
Då är chansen till framgång större.
 
TS behöver en redi pilsnerhäck, en Cheva!
Att parkera där grannen ställer sitt åk.
 
P pmd skrev:
Jag föreslår också att du gör det på ett snällt, vänligt och artigt sätt.
Har du några tips på hur jag rent praktiskt ska agera i dessa situationer för att förändra deras beteende på ett sätt som upplevs som "snällt, vänligt och artigt"? 🤔😉😂
 
  • Gilla
saltis99
  • Laddar…
Unikt namn
Med en öppnad långburk i hand, och en oöppnad åt grannen såklart!
 
P
Alfredo Alfredo skrev:
Har du några tips på hur jag rent praktiskt ska agera i dessa situationer för att förändra deras beteende på ett sätt som upplevs som "snällt, vänligt och artigt"? 🤔😉😂
Jag vet inte riktigt, men allt som inte inbegriper skjutvapen torde väl falla inom ramen för "snällt, vänligt och artigt" i trafiken?
😎
 
  • Haha
Alfredo
  • Laddar…
P
R Rejäl skrev:
Tycker någ att du kan starta en tråd om tvivelaktiga åtgärder..TS granne parkerar lagligt och efter alla konstens regler😉
Lagligt, ja, men alla konstens regler styrs inte av lagen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.