Och längst upp?
 
H Hybro skrev:
Och vad betyder värdet på fuktmätaren?
Att det är fuktkvot 7-17 % .

Mätte med stickor och fick värdet 10 %
 
H Hybro skrev:
Och längst upp?
Nockpannor, ej plåt.

Problemet sitter främst i 3 fack och totalt på en sträcka av 8m på samma sida av taket. Resterande del ser perfekt ut.
 
Bild på det aktuella yttertaket?
 
H Hybro skrev:
Bild på det aktuella yttertaket?
 
  • Rött trähus, tegeltak, grönt gräs, stenstig, träd, buskar, kvällsljus.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Hybro
  • Laddar…
Snyggt hus.
Inte troligt med läck utifrån nu.

God Jul
 
Är det en imkanal som går rakt under facken och varför är den i så fall inte isolerad?

Vi hade något liknande på vinden. Troligtvis en gammal ”skada” som löstes med att isolera kanalen som gick från badrummet till skorstenen via vinden.
 
  • Bild på rödaktigt belyst råvind med träbjälkar och isolering inlindad i tyg. Numret 21 synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O oliven1 skrev:
nja, betyder ju bara att man misslyckats.

bättre åtgärda problemet.
antagligen är inte plasten i innertaket tätt.
eller så kommer det in fuktig luft i takfoten som kondenserar mot råsponten
Pappen som satt innan gick att riva som ett papper. Med nya är vinden mycket tätare. Kan det påverka?
 
S Småbrukaren skrev:
Är det en imkanal som går rakt under facken och varför är den i så fall inte isolerad?

Vi hade något liknande på vinden. Troligtvis en gammal ”skada” som löstes med att isolera kanalen som gick från badrummet till skorstenen via vinden.
Det är vent från lilla toaletten. Den går rakt ut på vinden och ej ut genom taket.. Upptäckte det nu. Det är dock ett antal meter med friska fack bort till själva problemområdet.
 
S Småbrukaren skrev:
Är det en imkanal som går rakt under facken och varför är den i så fall inte isolerad?

Vi hade något liknande på vinden. Troligtvis en gammal ”skada” som löstes med att isolera kanalen som gick från badrummet till skorstenen via vinden.
Sitter inte fläkt i den
 
  • Gilla
Småbrukaren
  • Laddar…
Aha okej. Det är nog ologiskt att det är utifrån men det skadar nog inte att gå upp och kolla under pannorna ändå. Som tur är det ju inte allt för brant.
 
Så ser vår spont ut i vinterträdgården.
Har läckt i skarven mot huset för att takpappen inte var uppvikt. Så det samlades längst in och rann sedan under pappen och strilade ner på diverse ställen genom sponten.

Min gissning är att taket inte är tätt!

Om du är säker på att det inte funnits där länge.

Vårat har läckt i 65 år tydligen men bara när det stormat ordentligt. Så det har haft chans att torka mellan varven. Men ändå fått de liknande svarta partierna.

Sätt en fuktmätare på vinden och monitorera så får det en uppfattning om statusen.
 
D Dr Benz skrev:
Så ser vår spont ut i vinterträdgården.
Har läckt i skarven mot huset för att takpappen inte var uppvikt. Så det samlades längst in och rann sedan under pappen och strilade ner på diverse ställen genom sponten.

Min gissning är att taket inte är tätt!
Hur menar du mot skarven mot huset? Jag har ingen utbyggnad som kan ställa till det på samma sätt som du har hos dig.
 
L Lagerström skrev:
Hur menar du mot skarven mot huset? Jag har ingen utbyggnad som kan ställa till det på samma sätt som du har hos dig.
Nej det var bara en förklaring på mitt problem. Och hur svårt det är att hitta ett fel när vatten rinner. Det kan ta sig långa sträckor på konstiga vis.

Min misstanke är tillskjutande vatten utifrån.
 
Hur ventileras vinden?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.