Johannes Carlsson Johannes Carlsson skrev:
Absolut, men känns som det är att be om problem. Krångla inte till det
Nja det är snarare en innovativ lösning för att minska energianvändning. Gör man det rätt blir det inga problem. Gör man det inte blir det ingen besparing.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Ska huset inte vara anslutet till elnätet?
Jo det ska det men en tanke är att det skall kunna leva vidare även om nätet försvinner!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Nja det är snarare en innovativ lösning för att minska energianvändning. Gör man det rätt blir det inga problem. Gör man det inte blir det ingen besparing.
Är det alltså ett kylskåp i en oisolerad nisch i väggen som är besparingen? Den möjliga energibesparingen är en del av de 200 kwh/år som skåpet förbrukar, som blir värme.
 
Ulltand Ulltand skrev:
Jo det ska det men en tanke är att det skall kunna leva vidare även om nätet försvinner!
Kamin kanske?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Kamin kanske?
Yes det blir ett måste!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Ulltand Ulltand skrev:
Yes det blir ett måste!
Då behöver du inga 500 mm i väggarna. Då får du elda en brasa med tändved i taget:)
 
  • Haha
Ulltand
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Är det alltså ett kylskåp i en oisolerad nisch i väggen som är besparingen? Den möjliga energibesparingen är en del av de 200 kwh/år som skåpet förbrukar, som blir värme.
Nej inte helt så. Det finns ett värde i att kylskåpet fungerar även utan el från december till april.

Kylskåpet går också på ren elenergi så värmetillskottet blir en 1/4 del av det jag får från värmepumpen. Alltså 4 ggr dyrare.
 
N nybyggarn3 skrev:
Då behöver du inga 500 mm i väggarna. Då får du elda en brasa med tändved i taget:)
Kan gå ner till 300 mm om jag får använda riktig ved :)
 
Ulltand Ulltand skrev:
Nej inte helt så. Det finns ett värde i att kylskåpet fungerar även utan el från december till april.

Kylskåpet går också på ren elenergi så värmetillskottet blir en 1/4 del av det jag får från värmepumpen. Alltså 4 ggr dyrare.
Då återstår ju kanske 150 kwh per år i förluster i kylskåpet. Säg att det går att spara hälften så är vinsten 75. Risken är att du bygger in en köldbrygga ökar förbrukningen mer än du sparar.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Då återstår ju kanske 150 kwh per år i förluster i kylskåpet. Säg att det går att spara hälften så är vinsten 75. Risken är att du bygger in en köldbrygga ökar förbrukningen mer än du sparar.
Risken att bygga in en köldbrygga finns ju bara om man gör fel? Jag förutsätter i min idé att man gör rätt.

Vinsten är inte bara en energibesparing utan också ett betydligt mindre behov av att elnätet fungerar halva året, Lite prepping typ
 
Ulltand Ulltand skrev:
Risken att bygga in en köldbrygga finns ju bara om man gör fel? Jag förutsätter i min idé att man gör rätt
Avser du att utföra byggnadsarbetet själv? Har du vana och kunskap?
 
Ulltand Ulltand skrev:
Risken att bygga in en köldbrygga finns ju bara om man gör fel? Jag förutsätter i min idé att man gör rätt.

Vinsten är inte bara en energibesparing utan också ett betydligt mindre behov av ett elnätet fungerar, Lite prepping.
Ska du undvika köldbrygga får du ha 500mm på sidorna och dörren, eller motsvarande av annat material. Och en dörr helt utan förluster. Annars kommer det att ta av de ca 75 kwh per år som går att spara.

Preppingbiten är intressant men tänk om kriget eller krisen kommer under sommarhalvåret. Kanske jordkällare kan vara ett allternativ?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
N nybyggarn3 skrev:
Ska du undvika köldbrygga får du ha 500mm på sidorna och dörren, eller motsvarande av annat material. Och en dörr helt utan förluster. Annars kommer det att ta av de ca 75 kwh per år som går att spara.

Preppingbiten är intressant men tänk om kriget eller krisen kommer under sommarhalvåret. Kanske jordkällare kan vara ett allternativ?
Det är det som är grejen men att bygga in kylskåpet i väggen. Isoleringen på sidorna finna ju redan i väggen!

Dörren är ju som ett vanligt kylskåp, 6 C på insidan och rumstemperatur på utsidan.

Baksidan mot ytterväggen är den som ger fri kyla december till april.

Under sommarhalvåret att finns det god tillgång på elenergi från solcellerna på taket att köra kylskåpet på kompressorkyla.
 
R Rejäl skrev:
500mm på dörren var har du fått detta ifrån?
Har då alldrig sett en dörr så tjock i ett passivhus😉
Sant. Men dörren är antagligen en svag punkt i skalet.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.