14 450 läst · 260 svar
14k läst
260 svar
Nollenergi Attefall. Hur skulle ni gjort?
När det gäller ftx är det även maximala flöden som anges, utan kunskap om verkningsgraden vid lägre flöden går det att sätts ner hastigheten på motorn oerhört. Det ger både en tyst drift,och möjlighet att forcera ventilationen vid dusch eller matlagning.
Renoverare
· västra götaland
· 726 inlägg
jag
och jag har även en kontakt som installerat 2 blueberg(eller liknande namn) mini ftx...., alternativet var ingen ventilation i ett tätt hus... så ja... lite frisk luft ger det ju och det skall ju behålla lite värmeenergi... så.. bättre än inget enligt mig
jag har oxå rekommenderat eos till attefallsbyggare, sedan om dom sätter in dom eller inte....I igelkotten82 skrev:Pax Eos FTX har jag tittat på i samband med Attefallshus. Dock ingen praktisk erfarenhet av det men på pappret verkar det lagom stort.
Systemen med keramiskt batteri och växelvis riktning på luften har jag hört inte ska funka så bra och dessutom innebära två sådana i ett badrum vilket gör kostnaden ganska hög.
och jag har även en kontakt som installerat 2 blueberg(eller liknande namn) mini ftx...., alternativet var ingen ventilation i ett tätt hus... så ja... lite frisk luft ger det ju och det skall ju behålla lite värmeenergi... så.. bättre än inget enligt mig
Självbyggare
· Stockholm
· 9 832 inlägg
Jag har en EOS i garaget. Jag skulle inte direkt rekommendera den till ett litet bostadshus då den låter rätt mycket. Bättre då med något litet kombiagg typ sådant som brukar sitta i köksfläkt.
Funktionen hos EOS agget är annars mycket bra!
Funktionen hos EOS agget är annars mycket bra!
Jag skulle inte isolera 50 cm i väggarna. Vi har 32 cm i vårt hus på drygt 160 m2 och energiåtgång för uppvärmning är ca 4000 kWh per år. Förvisso med bergvärme men i norra Sverige.
Ska man av någon anledning dra det till absurdum skulle jag (som redan påtalats) se efter allternativa material.
Ska man av någon anledning dra det till absurdum skulle jag (som redan påtalats) se efter allternativa material.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 505 inlägg
Det bör stå i proportion till kostnaden. PIR skivor är dyrare än motsvarande isolervärde med glasull.N nybyggarn3 skrev:
Jag har 50cm väggar med isocell lösull, fungerar utmärkt.
Är det någon variant av Cellulosa? I sådana fall har vi liknande lösning, men olika tjocklek.Johannes Carlsson skrev:
Utöver kostnaden måste man ju väga in hur mycket boyta som blir kvar. Man får kanske räkna på det men jag har svårt att se att 50 cm går att motivera när man bygger attefallshus.
Man kunde bygga in ett skafferi/kylskåp i isoleringen i norrläge. Fri kyla december till april.
Kylskåpet skulle ha förångarsidan på sidan för att dra full nytta av gratiskylan från fasadsidan bak.
Reglerproblem finns men lösbara. Hur löser man dem bäst?
Kylskåpet skulle ha förångarsidan på sidan för att dra full nytta av gratiskylan från fasadsidan bak.
Reglerproblem finns men lösbara. Hur löser man dem bäst?
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 505 inlägg
Cellulosa, återvunnet tidningspapperN nybyggarn3 skrev:
På attefallshus aldrig. Men om det är en stuga bara utan begränsning på ytan alltså
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 505 inlägg
Ställ ett skåp utanför dörren istället för att göra köldbryggor.Ulltand skrev:
En kyl/frys drar under 200kWh per år
Intressant. Då har vi nog exakt samma isolering.Johannes Carlsson skrev:
Kan man verkligen spar jättemånga kronor på de sista tjugo centimeterna i vägg? Jag får för mig att en stor del av våra 4000 kvh ryker uppåt, neråt, genom fönster och ventilation.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 505 inlägg
Värmepumpen har ju ett cop på minst 4 så det är ju runt 16000kWh i energiläckage.N nybyggarn3 skrev:
Mina väggar är byggda med lättbalk så det är 15cm tjockare masonitskiva, och mer lösull. Inte dramatiskt mycket dyrare.
Fönster spelar absolut roll, taket och golvet bör ju vara motsvarande väggen.
Sen små saker som vindfälla runt dörrar och så ger en del.
Välisolerade hus kan dessutom ha lägre innertemperatur med bibehållen komfort
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 505 inlägg
Kul att höra. Vi byggde också med lättbalk, fast 300mm. Fantastisk system och dessutom prisvärt.Johannes Carlsson skrev:Värmepumpen har ju ett cop på minst 4 så det är ju runt 16000kWh i energiläckage.
Mina väggar är byggda med lättbalk så det är 15cm tjockare masonitskiva, och mer lösull. Inte dramatiskt mycket dyrare.
Fönster spelar absolut roll, taket och golvet bör ju vara motsvarande väggen.
Sen små saker som vindfälla runt dörrar och så ger en del.
Välisolerade hus kan dessutom ha lägre innertemperatur med bibehållen komfort
16000 låter ju mer men frågan är hur mycket som skulle sparas med 20 cm till i väggarna. Man värmer ju sällan med direktverkande el nu förtiden. Luft-luf är kanske rimligt i ett attefallshus. Om det finns el alltså.
Jag gissar att TS kan spara några hundra kwh per år på att öka isolering från 300 till 500 mm. Men nån som duger till det får gärna räkna på det.
Men i övrigt tycker jag att du har ett bra koncept