RoTe
Alfredo Alfredo skrev:
Maxhastighet med släpvagn är 80 och då är det inte direkt anmärkningsvärt sakta att köra i 70. Sen finns det faktiskt motorväg med hastighetsbegränsningen 70 km/h också.
Problemet är att det är 50km/h skillnad på en 120 väg mellan dom som kör skyltad hastighet. Detta kan leda till otrevligheter.
 
  • Gilla
  • Haha
H-Thomasson och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Bortsett från att jag nog måste gissa mig lite till vad en "klydderöv" är, så nej, antagligen inget!

Lägger raskt till klydderöv till min lokala ordlista som toppas av favoritordet rullebör! 😂👍 Men ni där nere vet säkert inte vad jag menar om jag säger att jag ska sätta på pärern. 😉😅
Klydderöv är ett fantastiskt ord, rullebör och kasebana ligger mig varmt om hjärtat, ett annat bra ord är ålahue! Sätta på potatis? 🤔
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
R
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Om man ligger i högerfil och kör i 100 på 110-väg utgör man ingen fara för någon. Vet dock inte varför jag försvarar det här då jag själv brukar hålla hastighetsbegränsningen, men kunde inte låta bli att hugga på ditt dåliga argument.
Nu var den hastigheten 90 som jag svarade på så hur den högsflux blev 100 kan man ju undra..
Kanske för att få dit inlägg till att se lite bättre ut🤔
 
MultiMan MultiMan skrev:
Därför att det är inga fornlämningar. Vill man vara snäll så kanske det beror på att ni tänker på engelskans fossil fuel, men det handlar alltså om vilket bränsle bilen använder, precis som elbilen. Att kalla en ICE eller fossilbränsledriven bil för fossil är felaktigt och har en helt annan betydelse. Som en bil från forntiden. Menar man verkligen det är det nedvärderande.
Har aldrig tänkt på det sättet - elbil har ju då också en helt annan betydelse. Då vår vi sluta med det begreppet också och använda eldriven bil istället för att inte vara nedvärderande.

Eller också väljer vi att inte medvetet missförstå 😉

/Krille
 
  • Gilla
Roger Fundin och 5 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Senaste gången jag surnade till (direkt olämplig omkörning) och körde ifatt var det nära 130 på min mätare, så över 120 iaf. Mer fel än så visar inte min mätare.
Det går att slå ut fartbegränsningen på lastbilar på olika sätt. Företrädelsevis verkar det vara utländska äldre lastbilar där detta görs. Ju nyare bil, desto svårare blir det och i samband med de nya cyber security-reglerna som snart införs tror jag det slutar helt. De flesta lastbilar och bussar har förutom hastighetsspärr en färdskrivare som registrerar ett antal uppgifter så fortkörningen kommer loggas.

Förut kunde man spärra hastighetssignalen, slå sönder färdskrivaren och köra hur fort man ville (finns nån regel att man har en viss tid på sig att reparera en trasig färdskrivare efter den gått sönder). Det är ganska stora böter på att köra för fort och för långt. Men det verkar vara stora pengar i att fula sig med reglerna, liksom att stanna längre än man får med utländska ekipage i tex Sverige.

Det enklaste är troligen att "programmera om" att lastbilen har en annan typ av däck än den i verkligheten har, så kan man påverka hastigheten något.

Detta är därav sannolikt ett övergående problem.

Tex brandbilar har inte hastighetsspärr, trots de är lastbilar. Och linjebussar har inte färdskrivare.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Mig veterligen får även kranbilar framföras på motorväg, så en enorm kloss som kör i 50 på motorvägen är nått man behöver ta hänsyn till.
 
  • Gilla
  • Älska
Lullejulle och 4 till
  • Laddar…
R
J JohanLun skrev:
Eftersom de flesta 110 vägar är motorvägar och lastbilar/bussar/bilar med släpvagn kör 85-100km/h samt att väderförhållanden och liknande kan påverka hastigheten så måste man räkna med att bilar kör 90km/h på motorväg.

Jag har hyfsat många bokstäver på mitt körkort, det var länge sen jag tog min sista behörighet men jag tror mig ha koll på att det är fullt lagligt att köra 90 på motorväg och en googling visar att så även nu verkar vara fallet...

Hur polisen skulle kunna se det som farligt att köra 90 i högerfilen om man inte gör andra konstiga manövrar vet jag inte.



[länk] förares körning.-,',I köras på dessa vägar.
Enligt du bedömning så blir det ju aldrig trafikfarligt men jag vet personer som har blivit botbelagda för onödigt långsam framkörning av sitt fordon jämfört med trafikrytmen..
Det är polisens bedömning på plats som gäller inte din efter en artikel i en tidning..
 
  • Gilla
H-Thomasson
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Problemet är att det är 50km/h skillnad på en 120 väg mellan dom som kör skyltad hastighet. Detta kan leda till otrevligheter.
Och med en laglig släpvagnsförare i 80 så är skillnaden 40, vilket också kan ställa till det. Men visst, självklart vore det säkrast och enklast om alla höll samma förutsägbara hastighet men man får nog acceptera, och vara beredd på, att avarter åt båda hållen förekommer.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Enligt du bedömning så blir det ju aldrig trafikfarligt men jag vet personer som har blivit botbelagda för onödigt långsam framkörning av sitt fordon jämfört med trafikrytmen..
Det är polisens bedömning på plats som gäller inte din efter en artikel i en tidning..
Jag antar att i denna tråden stör sig folk på Teslor som kör 100 på 110 väg och det kan nog inte bedömas som trafikfarligt om man inte ligger permanentad i omkörningsfilen.

Börjar man såsa runt i 60 i vänsterfil på motorväg (om det inte är kö, dimma, glashalt och alla andra kör lika långsamt) så tror jag det är rätt OK. Men jag har faktiskt inte sett detta, altså att elbilar skulle köra så långsamt. De finner sig ofta tillrätta i "lastbilsfarten", dvs kring 80-90.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
R Rejäl skrev:
Nu var den hastigheten 90 som jag svarade på så hur den högsflux blev 100 kan man ju undra..
Kanske för att få dit inlägg till att se lite bättre ut🤔
Säg 80 om det känns bättre för dig, tycker inte det är en trafikfara i högerfilen det heller.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
RoTe
Det som är mest irriterande är ju personbilar som kör långsammare än den tunga trafiken så att den tunga trafiken måste köra om i deras lagliga hastighet vilket tar flera kilometer...
 
  • Gilla
H-Thomasson och 5 till
  • Laddar…
Men om en omkörning tar flera kilometer, behövde man verkligen köra om då? 🤔

På tal om långa omkörningar med lastbilar så har tyskarna ett bra ord för det, elefantrennen, eller elefantlöpning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Peder Swart Peder Swart skrev:
Det är nog så, måste som sagt vara tröstlöst att harva i den hastigheten.
Det är inget måste för att man kör elbil. Min långa standardresa är 30 mil med 20 mil motorväg och tio mil 100/80-väg. Det kör jag med min ID4 på torra sommarvägar även om jag kör skyltad hastighet plus moms. Nån enstaka gång om året kör jag 45/50 mil. Det görs med liknande förutsättningar med ett stopp på en halvtimme eller mindre (det blir sällan så mycket mindre oavsett då man behöver äta också).

Vintertid kan det behövas laddas även på 30-milsresan trots att man naturligt kör lite långsammare då. Vinterhjulen ger mer rullmotstånd, kylan gör sitt och snömodd förkortar också räckvidden. Men då pratar vi stopp på något tiotal minuter.

***

Som elbilsförare blir man på förhand uppgiven inför sådana här reportage. Ska man köra så extremlångt som 80 mil ändå är på en dag kan man väl i alla fall försöka göra det på ett lämpligt sätt.

Man stannar inte i Gävle med halvfullt batteri för att hamna på ett hak där man ändå klagar på maten. Då kör man vidare till Tönnebro eller Söderhamn eller nåt och laddar 20 till 70 istället för 50 till 100. Lika mycket kräm, halva tiden.

I Hudiksvall gick det förstås dåligt på riktigt. Jag har ingen aning om hur vanligt det är, men det finns ett annat laddnätverk 100 meter från det han använde, och ytterligare två några km söderut längs vägen. Så han var inte direkt strandad.

En mindre sensationslysten beskrivning hade varit att han körde nästan 80 mil helt utan köer vid laddningen men att en station inte funkade och att han därför fick välja en annan med 30 minuters bortkastad tid som följd då han redan satt sig för att äta när strulet började.

Men det drar förstås inga klick.
 
  • Gilla
  • Älska
Elajomannen och 5 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
Det som är mest irriterande är ju personbilar som kör långsammare än den tunga trafiken så att den tunga trafiken måste köra om i deras lagliga hastighet vilket tar flera kilometer...
Både personbilar med släp (eller veteranbilar eller vad man nu vill) som kör under 85 tycker jag bör "släppa om" (dvs "sakta in") om en lastbil försöker "sega sig om" - om man inte lär ut att lastbilar har en lägre maxhastighet så borde man göra det. Om man släpper förbi trafik är det helt OK att köra långsammare. Samma sak om en kranbil (eller traktor på icke motorväg) ska köra en längre sträcka och en kö med fordon byggs upp bakom som inte kommer om så tycker jag det hör till vanligt vett att denne förare har så god tidsmarginal att hen kan ta en avfart och stanna till i några minuter och släppa om kön som byggts upp.

Men detta är ju ett helt annat problem än elbilar. Möjligen om en elbil får batteritorsk och går i sköldpaddeläge så den bara kan köra långsamt. Men då ska man köra till lämplig plats att köra åt sidan och begära bergning. Ungefär som vid andra driftsproblem oavsett drivmedel...
 
RoTe
13th Marine 13th Marine skrev:
Men om en omkörning tar flera kilometer, behövde man verkligen köra om då? 🤔

På tal om långa omkörningar med lastbilar så har tyskarna ett bra ord för det, elefantrennen, eller elefantlöpning.
Det kan vara skillnaden att få körtiden att räcka eller ej.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.