13th Marine 13th Marine skrev:
Både du och mikethebik verkar lite känsliga i frågan 😉
Nu såg jag att Alfredo redan svarat bra på din felaktiga insinuation.
Jag har absolut ingenting emot elbilar, eller för den delen bensindito.
Vi har som primärbil en laddhybrid och är nöjda över den.

Min reaktion är att många som kör elbil ser ner på dem som inte gör det och föraktfullt kallar dem fossilbilar, underförstått att du är en bakåtsträvare, miljöbov eller fattiglapp eller värre.
Och elbilshatarna använder liknande fast åt andra hållet.
Och ingendera ser nackdelarna med sina egna fordon utan bara klankar ner på dem som inte gör som de själva.

Har vi sett det förut? Inget nytt under solen...
 
  • Gilla
  • Älska
Dortmunder DAB och 14 till
  • Laddar…
boihus123 boihus123 skrev:
Ja, vi tog bensinare för vår 60 mils resa sist. Elbilen med påstod 40 mil räckvidd skulle behövas laddas 3 ggr...
Iom de drar mycket mer på vintern och på motorvägen, samt att man bar få bra laddhastighet 10-80%. Effektiv räckvidd är närmare hälften av spec.

Sen har vi köerna orka inte tänka på hur mycket kö de blir utanför laddarna vid storhelger.

Sen har vi priset snabbladarna kostar 5-6 kr kwh, då blir det närmare 18 kr milen vid 3 kwh/mil dvs mer än bensin bil som drar en 0.7 liter dvs 12-13 kr milen...

Men älskar elbil som pendlarbil och i stadstrafik med mycket start/stop
Om vi antar att du laddar bilen hemma för 2kr /kwh och den går 20mil på den laddningen och du totalt ska ladda 180kwh för att göra den resan så
Blir väl de första 20milen 6kr per mil.

Två snabbladdning för 6kr per kwh dvs 18kr per mil.

Sen är man väl antingen hemma eller framme dvs kan långsamladda
Oavsett skulle det i ditt räkneexempel kosta 14kr per mil.

Med andra ord egentligen ingen skillnad i pris mot fossilt.
Men det kräver dock laddstopp.

Sen är det upp till var och en.
 
  • Gilla
  • Ledsen
SuperMarius83 och 2 till
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Nu såg jag att Alfredo redan svarat bra på din felaktiga insinuation.
Jag har absolut ingenting emot elbilar, eller för den delen bensindito.
Vi har som primärbil en laddhybrid och är nöjda över den.

Min reaktion är att många som kör elbil ser ner på dem som inte gör det och föraktfullt kallar dem fossilbilar, underförstått att du är en bakåtsträvare, miljöbov eller fattiglapp eller värre.
Och elbilshatarna använder liknande fast åt andra hållet.
Och ingendera ser nackdelarna med sina egna fordon utan bara klankar ner på dem som inte gör som de själva.

Har vi sett det förut? Inget nytt under solen...
Jag delar inte alls din uppfattning, varken i min umgängeskrets, eller på jobbet eller för den delen på detta forum.

De som skriker högst är de som verkar se elbilarna som någon form av existentiellt hot.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
frasen_36 och 10 till
  • Laddar…
@
Alla kan få problem. Försökte själv hjälpa igång en Volvo (bensinare) som inte gick igång igår. Genialiskt nog var 12v batteriet monterat i bagaget.....vilket inte gick att öppna 😆

I artiklar lyfter de ofta fram att det skulle vara problematiskt med elbil i Norrland inland. Det visar att journalisterna inte har koll. Finns hur många laddställen som helst och i princip alla platser är dessutom lediga då man behöver ladda 👍
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
O
L Lutte skrev:
Jag har väldigt blandade känslor med våran elbil, den är jäkligt trevlig o ratta omkring i stan och lite längre turer om man inte behöver stanna o ladda!

För det är just laddningen som är så jäkla enerverande, först ska man ha olika appar för olika stationer sen kan en app funka till flera ställen men kör man fel app så blir det dyrare helt magiskt nog, tänk dig att du får pröjsa 1kr mer per liter bara för att du råkar ha ett visa kort istället för Mastercard!

Varför i helsike ska man behöva ha en app för att ladda bilen? Stolpen har ju uppenbarligen internet så hallå låt mig stoppa i kortet och få ladda.

Sen är laddhastigheten ett annat problem, man ska förvärma batteriet sen ska man hoppas att bilen har en bra dag och att ingen annan råkar stå och ladda när man anländer för då går det långsamt.

Vi väljer att köra dieselbilen 9 av 10 gånger om vi ska längre än 25mil.

Vi kommer nog inte ha lagt mer än 900mil på elbilen under 1år, hade laddningen varit bättre och att det inte ska vara så krångligt hade det säkert vart det dubbla.
Fast har du inte massor av appar/medlemskap måste du ju betala mer för bensinen hos de olika kedjorna så det är exakt likadant.
 
  • Haha
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Men är det igen så? Ser man på detta forum till exempel så dyker det med jämna mellanrum upp trådar om hur dåligt det är med elbil
Vet inte. Du har kanske rätt. Jag har inte direkt fört någon statistik. Dock är min känsla att när denna fråga diskuteras i någon tråd framstår elbilsanhängarna oftast som minst lika rabiata som fosilbilskramarna.

Bara det att någon tror att någon annan skulle kunna känna sig kränkt av vad någon tycker om en viss biltyp tycker jag säger en del...

För mig är det lika obegripligt som om någon skulle bli kränkt av att jag skrev att jag föredrog Blå Bosch framför DeWalt. Sånt kan man väl ändå inte bli kränkt av?
 
  • Gilla
Hullefar och 8 till
  • Laddar…
O
13th Marine 13th Marine skrev:
Min upplevelse, speciellt på detta forum är att elbilsföraktet är betydligt om inte större så högljuddare än fossilbilsföraktet.

Att man känner sig kränkt över att någon kallar en förbränningsbil fossilbil säger en del med 😉
En dag kommer de som har elbilsförakt ha råd att köpa elbil och då kommer helt plötsligt elbil vara det absolut bästa och allt annat är idiotiskt. Kan bara tänka mig hur det lät när man gick från häst till bil. Eller hur det lät när man tvingades ha katalysator. Eller säkerhetsbälte osv osv.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Älska
frasen_36 och 10 till
  • Laddar…
O
Alfredo Alfredo skrev:
För mig är det lika obegripligt som om någon skulle bli kränkt av att jag skrev att jag föredrog Blå Bosch framför DeWalt. Sånt kan man väl ändå inte bli kränkt av?
Å andra sidan så blir det likadant varje gång någon föreslår tex en blå bosch.

”Du kan köpa mycket bättre mycket billigare på Biltema”.

I grunden är jag övertygad om att de som är mest emot elbilar är de som inte har råd att byta till elbil nu. De är rädda att bli ivägåkta och att de inte kommer ha råd med bil i framtiden och måste cykla. Samma diskussion var det när Volvo börja höja priser och sälja bilar för ”rikingar” och bilarna gick inte att reparera själv. Det var de första V70:isarna och de skulle ”vanligt folk” aldrig kunna köpaz

Där är vi med elbilar nu. Hur lång tid tar det innan vi har Teslaraggare som glider runt i Torsby, Falun eller Vetlanda?
 
  • Älska
  • Gilla
StefanL64 och 1 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Fast har du inte massor av appar/medlemskap måste du ju betala mer för bensinen hos de olika kedjorna så det är exakt likadant.
Njae inte exakt likadant. De rabatter appar/medlemskap ger är i det närmaste försumbart så kostnaden att tanka fosilbilen på "fel ställe" är i storleksordningen en tia. När det gäller "feltankning" av elbilar tycker jag mig ha förstått att det handlar om helt andra pengar.

Trots att jag inte äger en elbil har jag nog samlat på mig närmare tio elbilstankappar så nog tusan är det krångligt för "sällananvändaren".
 
  • Gilla
  • Haha
GlennB och 4 till
  • Laddar…
K Krille4 skrev:
Du blir alltså kränkt över att någon kallar bilar som drivs med fossilt bränsle för fossilbilar?



/Krille
Ett fordon som drivs med oftast fossilt bränsle är ingen fossilbil, lika lite som att en elbil som drivs med el från Karlshamnsverket är det.
Vill man vara seriös kan man kalla dem ICE eller konventionellt drivna, men just benämningen "fossilbil" är avsiktligt nedvärderande för att själv framstå som mera värd än dem som av olika skäl inte kör elbil.

Och du har dessutom kränkt mig som som påstår att jag blivit kränkt...😉
Någon säljare har inte krängt en renodlad elbil till mig ännu...
 
  • Gilla
  • Haha
Hullefar och 7 till
  • Laddar…
Nissens
K Krille4 skrev:
Nja - känns mer som att han vill testa olika laddare utan förberedelser för att hitta problem till en artikel.

"Jag förklarar (än en gång) att jag testar elbilar i jobbet och att jag fått underlag för en artikel."

/Krille
Eller så visar det hur fantastiskt mycket krångligare det är att ha elbil jämfört med hybrid/fossilbil.
Jag är väldigt glad att jag valde hybridbil även som nästa bil. Den är en väldigt bra kompromiss. För vardagskörningar kör man i stort sett 100% på el, vid längre körningar är man helt oberoende av alla dessa laddstationer som är behäftade med diverse problem.
 
  • Gilla
  • Haha
Hullefar och 4 till
  • Laddar…
O Ossian K Olsson skrev:
Å andra sidan så blir det likadant varje gång någon föreslår tex en blå bosch. ”Du kan köpa mycket bättre mycket billigare på Biltema”.
Men att man har olika åsikter betyder väl inte att någon är kränkt!?

O Ossian K Olsson skrev:
I grunden är jag övertygad om att de som är mest emot elbilar är de som inte har råd att byta till elbil nu.
Jag tror du har helt fel och att de som är mest emot elbilar är de som inte kan ladda hemma, exempelvis en stor del av de som bor i flerfamiljshus och kanske inte ens har en "egen" parkeringsplats.

Jag har exempelvis absolut inte råd med en privatjet men inte tusan har jag något emot dessa för det. Jag skulle jättegärna ha en men det lär nog stanna vid en dröm...
 
  • Gilla
  • Haha
Doks och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag tror du har helt fel och att de som är mest emot elbilar är de som inte kan ladda hemma, exempelvis en stor del av de som bor i flerfamiljshus och kanske inte ens har en "egen" parkeringsplats.
I min bekantskapskrets är det män i Norrlands inland som är mest emot elbilar. Det har inte med laddningsmöjligheterna att göra.
 
  • Gilla
pabbie och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
I min bekantskapskrets är det män i Norrlands inland som är mest emot elbilar. Det har inte med laddningsmöjligheterna att göra.
Vad beror det på då? Körsträckorna eller att de bara är tröga?
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
mikethebik mikethebik skrev:
Ett fordon som drivs med oftast fossilt bränsle är ingen fossilbil, lika lite som att en elbil som drivs med el från Karlshamnsverket är det.
Vill man vara seriös kan man kalla dem ICE eller konventionellt drivna, men just benämningen "fossilbil" är avsiktligt nedvärderande för att själv framstå som mera värd än dem som av olika skäl inte kör elbil.

Och du har dessutom kränkt mig som som påstår att jag blivit kränkt...😉
Någon säljare har inte krängt en renodlad elbil till mig ännu...
Jag håller inte alls med dig, fossilbil är för de flesta bara ett annat ord för just en förbränningsbil eller ICE.
Har nog aldrig stött på någon som använder det som nedvärderande.

Vänliga hälsningar en annan laddhybridförare ;)
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.