Ja, vi tog bensinare för vår 60 mils resa sist. Elbilen med påstod 40 mil räckvidd skulle behövas laddas 3 ggr...
Iom de drar mycket mer på vintern och på motorvägen, samt att man bar få bra laddhastighet 10-80%. Effektiv räckvidd är närmare hälften av spec.

Sen har vi köerna orka inte tänka på hur mycket kö de blir utanför laddarna vid storhelger.

Sen har vi priset snabbladarna kostar 5-6 kr kwh, då blir det närmare 18 kr milen vid 3 kwh/mil dvs mer än bensin bil som drar en 0.7 liter dvs 12-13 kr milen...

Men älskar elbil som pendlarbil och i stadstrafik med mycket start/stop
 
  • Gilla
styren och 9 till
  • Laddar…
Några slutsatser kan man ju från artikeln.
-inte börja snabbladda med 49% SOC
-inte snabbladda till 100%
-inte använda krånglande svindyra Ionity
-ladda hos Tesla med abbonemang

Men detta visste han nog redan.
 
  • Gilla
hobbs och 23 till
  • Laddar…
Redan avhandlat 100ggr i elbilstråden, vill man inte att det ska funka så gör det inte det.
 
  • Gilla
  • Haha
Anna_H och 37 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
[länk]

På andra håll, t ex i forum sägs det att det är problemfritt med elbil.
En resa helt planerad för att få problem och sedan skriva en artikel som elbilsmotståndare kan dela vidare 😉

/Kille
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
oddan och 30 till
  • Laddar…
Ja de visar att det kräver lite planering och förberedelse
 
boihus123 boihus123 skrev:
Ja de visar att det kräver lite planering och förberedelse
Nja - känns mer som att han vill testa olika laddare utan förberedelser för att hitta problem till en artikel.

"Jag förklarar (än en gång) att jag testar elbilar i jobbet och att jag fått underlag för en artikel."

/Krille
 
  • Gilla
  • Wow
Klantskalle och 6 till
  • Laddar…
N
Det där med elbil väntar vi lite med.
Dock inte med anledning av denna artikel utan för min låga körsträcka (425 mil i år) med en bensinbil som inte drar mer än 0,5 l/mil, är helt betald, kostar 360:-/år i skatt och 2000:-/år i helförsäkring.
Kan aldrig räkna hem ett byte till en elbil ekonomiskt.
Ladda skulle jag kunna göra hemma om jag investerade i en laddbox så den delen är inget problem för min del.
 
  • Gilla
  • Wow
  • Älska
Klantskalle och 13 till
  • Laddar…
N Nalleman64 skrev:
Det där med elbil väntar vi lite med.
Dock inte med anledning av denna artikel utan för min låga körsträcka (425 mil i år) med en bensinbil som inte drar mer än 0,5 l/mil, är helt betald, kostar 360:-/år i skatt och 2000:-/år i helförsäkring.
Kan aldrig räkna hem ett byte till en elbil ekonomiskt.
Ladda skulle jag kunna göra hemma om jag investerade i en laddbox så den delen är inget problem för min del.
Ja det känns fullt rimligt att inte köpa en dyr elbil för att spara ett par hundralappar per månad i bensinkostnad.

/Krille
 
  • Gilla
Yderfält och 7 till
  • Laddar…
Hej har nu kört elbil privat i 59 månader, varit på många och långa resor mellan Bilbao i Spanien och Kirkenäs i Nordnorge. Har aldrig upplevt några problem, och nej jag åker inte Tesla. Snart kommer även min arbetsbil har väntat på den i 15 månader nu. Snart så....
 
  • Gilla
Yderfält och 13 till
  • Laddar…
RoTe
När jag kan tanka elbilen med kontanter är jag villig att byta.
 
  • Gilla
  • Haha
Lynghaug och 10 till
  • Laddar…
RoTe RoTe skrev:
När jag kan tanka elbilen med kontanter är jag villig att byta.
Såna där gröna, blå och röda papperslappar? Mmm, du känns värd att försöka övertyga om fördelarna med ny teknik.
 
  • Gilla
  • Haha
whatever och 27 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
På andra håll, t ex i forum sägs det att det är problemfritt med elbil.
Vad tror du själv? Jag menar, vi är ju ändå på ett forum och du valde att starta en tråd om det.
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
S
boihus123 boihus123 skrev:
Ja de visar att det kräver lite planering och förberedelse
Vad menar du att artikelförfattaren gjorde för fel i det här fallet? Skulle han ha vetat vilka stationer som skulle krångla tänker du?
 
  • Gilla
  • Haha
Klantskalle och 9 till
  • Laddar…
Hahaha Det går inte tåg mellan Sundsvall och Stockholm eller
 
  • Gilla
Sittställning och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.