14 448 läst · 260 svar
14k läst
260 svar
Nollenergi Attefall. Hur skulle ni gjort?
Medlem
· Västra Götaland
· 2 910 inlägg
Gissar att man producerar lika mycket energi som använder ?Ulltand skrev:
Jag har en stuga med separat elmätning, på sommaren drar den 350-400 kwh/månad, nu i november vilket var en kall månad så drog den 600 kwh. Det används alltså bara cirka 200-250 kwh mer på en vintermånad, dvs till uppvärmning. Den värms med en luft/luft pump.
Det är därför jag är tveksam till om det alls lönar sig att isolera så mycket om det inte görs av att vilja vara "nollutstläppare" vilket i sig är en fin tanke. 👍
Medlem
· Blekinge
· 10 272 inlägg
Jag funderar lite på din motivering. Är det som en utmaning att bygga energisnålt, fast i litet format? Eller en jakt på värmekostnader? Eller rentav goda miljöskäl?
Jag tänker dock att klimatavtrycket av ett komplicerat bygge över livslängden kan kanske vara större än en vanlig byggnad, jag har inte gjort beräkningen. Allt byggmaterial måste ju också tillverkas och fraktas.
Att elda med ved låter ju som klimatneutralt men det finns ett feltänk. CO2 från vedeldningen kommer ju att blåsa ut i atmosfären NU och bidrar till uppvärmningen, men den återabsorberas i nya träd först över de kommande 30-60 år, då är det försent.
Jag tänker dock att klimatavtrycket av ett komplicerat bygge över livslängden kan kanske vara större än en vanlig byggnad, jag har inte gjort beräkningen. Allt byggmaterial måste ju också tillverkas och fraktas.
Att elda med ved låter ju som klimatneutralt men det finns ett feltänk. CO2 från vedeldningen kommer ju att blåsa ut i atmosfären NU och bidrar till uppvärmningen, men den återabsorberas i nya träd först över de kommande 30-60 år, då är det försent.
Skit i det absurda och bygg sunt. Välisolerat och tätt. Lägg de extra ansträngningar i tanke och pengar på ventilation och pumpen istället.
Sen om det är i 25 kvadrats storlek och är nere på 30-35 kwh per kvm i uppvärmning per år så spelar det ingen roll. Kan bli dyrare att eftersträva ett minimum
Sen om det är i 25 kvadrats storlek och är nere på 30-35 kwh per kvm i uppvärmning per år så spelar det ingen roll. Kan bli dyrare att eftersträva ett minimum
Du har poänger i att det kanske inte är det effektivaste sättet att få miljönytta. Funderade lite över min motivering, dels en utmaning men kanske främst en önskan om att vara mindre beroende av köpt energi. Efter allt som hänt på energiområdet kan man inte lägre vara säker på leverans och framför allt inte priset.T Thomas_Blekinge skrev:Jag funderar lite på din motivering. Är det som en utmaning att bygga energisnålt, fast i litet format? Eller en jakt på värmekostnader? Eller rentav goda miljöskäl?
Jag tänker dock att klimatavtrycket av ett komplicerat bygge över livslängden kan kanske vara större än en vanlig byggnad, jag har inte gjort beräkningen. Allt byggmaterial måste ju också tillverkas och fraktas.
Att elda med ved låter ju som klimatneutralt men det finns ett feltänk. CO2 från vedeldningen kommer ju att blåsa ut i atmosfären NU och bidrar till uppvärmningen, men den återabsorberas i nya träd först över de kommande 30-60 år, då är det försent.
Men då landar jag ju i att det inte behöver vara nollenergi då jag har tillgång till ved om värmepumpen inte går att köra. Ett lite offgrid system med solceller och batterier gör då större nytta än 40 cm isolering....
Enligt mig dumt att använda isolering som ger 50cm tjocka väggar, vill du trots det ekonomiskt ofördelaktiga med ett litet hus få ut större boyta rekommenderar jag PIR isolering och ett väldigt litet ftx-aggregat för ventilationen. Kopplar du in attefallshuset på befintlig värmepump via en kulvert kan det gå ut ruskigt lite energi.
Med några solpaneler kan även energideklarationen förbättras avseende elen du själv använder.
Med några solpaneler kan även energideklarationen förbättras avseende elen du själv använder.
S
sinuslinus
Träskalle
· Östergötlands län
· 5 099 inlägg
sinuslinus
Träskalle
- Östergötlands län
- 5 099 inlägg
Instämmer helt med Rulf.K. Exempelvis kan du använda industrisandwichpaneler med Pir-isolering till vägg och tak. Antingen utanpå timmerstugan eller innanför. 20 centimeter tjocka paneler ger U-värde på 0,11 . Sen minimera antalet fönster. Isolera gärna över karmen på utsidan för att minska köldbryggan i karmen och ha minst 0,5 i U-värde på glasen.R Rulf.K skrev:Enligt mig dumt att använda isolering som ger 50cm tjocka väggar, vill du trots det ekonomiskt ofördelaktiga med ett litet hus få ut större boyta rekommenderar jag PIR isolering och ett väldigt litet ftx-aggregat för ventilationen. Kopplar du in attefallshuset på befintlig värmepump via en kulvert kan det gå ut ruskigt lite energi.
Med några solpaneler kan även energideklarationen förbättras avseende elen du själv använder.
Spontant hade jag valt genomströmningsvärmare till varmvatten om du inte kopplar in det på husets eventuella värmepump då det ger obefintligt spill av varmvatten. Extra bra i en stuga som inte används alltid.
Med solceller på tak och vägg i rätt vädersträck kan du sedan passa på att duscha när solen lyser. Tillsammans med luft/luft värmepump bör uppvärmningen bli otråligt låg, särskilt när du själv är på plats i huset och kroppsvärmen bidrar. Luft/luft värmepumpen kan sedan även användas för att kyla för ökad komfort på varma sommardagar.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 505 inlägg
Ska det vara attefall med begränsning på byggarea så absolut tunna väggar med högvärdig isolering typ PIR eller vakuum paneler. Sip paneler kan fixa både golv, väggar och tak
Glas med 0,5 i u värde på kasetten så slipper man kallras. Det är bara att sätta fönster med normal placering och solavskärmning/markiser.
Luft-luft värmepump absolut, kanske en indol för varmvatten eller en Nilan Compact S som löser allt.
Ett hus i attefallsstorlek och god isolering kräver nästan ingen uppvärmning alls, så varmvatten är en större förbrukare.
Lite solceller på 1/3 av takarean räcker nog.
Viktigt är också god planlösning!! Minimera mantelarean
Är det bara en stuga kan man bygga med ekologisk isolering och göra väggarna tjockare om man vill.
Glas med 0,5 i u värde på kasetten så slipper man kallras. Det är bara att sätta fönster med normal placering och solavskärmning/markiser.
Luft-luft värmepump absolut, kanske en indol för varmvatten eller en Nilan Compact S som löser allt.
Ett hus i attefallsstorlek och god isolering kräver nästan ingen uppvärmning alls, så varmvatten är en större förbrukare.
Lite solceller på 1/3 av takarean räcker nog.
Viktigt är också god planlösning!! Minimera mantelarean
Är det bara en stuga kan man bygga med ekologisk isolering och göra väggarna tjockare om man vill.
Redigerat:
Har kollat lite på PIR-element men backade på att det förmodligen blir dyrt att få till det med konstruktionen i övrigt.I igelkotten82 skrev:Instämmer helt med Rulf.K. Exempelvis kan du använda industrisandwichpaneler med Pir-isolering till vägg och tak. Antingen utanpå timmerstugan eller innanför. 20 centimeter tjocka paneler ger U-värde på 0,11 . Sen minimera antalet fönster. Isolera gärna över karmen på utsidan för att minska köldbryggan i karmen och ha minst 0,5 i U-värde på glasen.
Spontant hade jag valt genomströmningsvärmare till varmvatten om du inte kopplar in det på husets eventuella värmepump då det ger obefintligt spill av varmvatten. Extra bra i en stuga som inte används alltid.
Med solceller på tak och vägg i rätt vädersträck kan du sedan passa på att duscha när solen lyser. Tillsammans med luft/luft värmepump bör uppvärmningen bli otråligt låg, särskilt när du själv är på plats i huset och kroppsvärmen bidrar. Luft/luft värmepumpen kan sedan även användas för att kyla för ökad komfort på varma sommardagar.
Iof kan man ju isolera med materialet utan plåtkapslingen. Kan det finnas en brandriskaspekt då?
Tyvärr finns det knappt FTX i den storleken. Energideklarationen bortser från användarens förbrukning så just där hjälper det mindre bra. Men varmvattentillverkningen kan man räkna in. Solelen ger ju dock bara nått att räkna med i några månader per år. Överskottet i juni kan man inte tillgodoräkna sig tyvärr.R Rulf.K skrev:Enligt mig dumt att använda isolering som ger 50cm tjocka väggar, vill du trots det ekonomiskt ofördelaktiga med ett litet hus få ut större boyta rekommenderar jag PIR isolering och ett väldigt litet ftx-aggregat för ventilationen. Kopplar du in attefallshuset på befintlig värmepump via en kulvert kan det gå ut ruskigt lite energi.
Med några solpaneler kan även energideklarationen förbättras avseende elen du själv använder.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 505 inlägg
Brandskyddet behöver man inte bry sig om. När man kommit så långt som isoleringen så är allt kört oavsett. Man har ändå tillräckligt skydd med väggbeklädnaden
PIR isolerskivor är diffusionstäta, inget konstigt i sig och inte svårt att bygga med.
Går ju att bygga en tunnast möjliga stomme på insidan, montera PIR skivor och sen tunnputs på utsidan.
PIR isolerskivor är diffusionstäta, inget konstigt i sig och inte svårt att bygga med.
Går ju att bygga en tunnast möjliga stomme på insidan, montera PIR skivor och sen tunnputs på utsidan.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 505 inlägg
Det finns massor av små FTX system, för attefallshus är kanske 2st pulserande mini FTX att föredra.Ulltand skrev:Tyvärr finns det knappt FTX i den storleken. Energideklarationen bortser från användarens förbrukning så just där hjälper det mindre bra. Men varmvattentillverkningen kan man räkna in. Solelen ger ju dock bara nått att räkna med i några månader per år. Överskottet i juni kan man inte tillgodoräkna sig tyvärr.
Allvetare
· Västra Götaland
· 10 505 inlägg
https://ventilation.se/sv/products/mitsubishi-lossnay-vl-50-miniventilation#product-informationUlltand skrev:
Finns en hel del, bara söka på Mini FTX så får man upp massor av ganska vettiga alternativ.
Dom små ligger runt 70-80% verkningsgrad
Gillar att separera ventilation från uppvärmningen som med
Mini FTX
LLVP
LVVP (varmvatten)
Pax Eos FTX har jag tittat på i samband med Attefallshus. Dock ingen praktisk erfarenhet av det men på pappret verkar det lagom stort.Ulltand skrev:
Systemen med keramiskt batteri och växelvis riktning på luften har jag hört inte ska funka så bra och dessutom innebära två sådana i ett badrum vilket gör kostnaden ganska hög.