D Daniel 109 skrev:
Även nätägaren drabbas ju om avtalet sägs upp.
Fast egentligen inte, kunden lär ju bara köpa bredband någon annanstans, alla leverantörer betalar samma pris för bredbandet till nätägaren, det är inte så att han kommer få någon direkt skillnad på priset oavsett vilken leverantör han väljer pga just detta, nätägaren bryr sig inte särskilt mycket då dom slipper ta diskutionen men det är ju egentligen dom man ska skrika på.
 
Jag tänkte mig att man gick över till mobilt om fibern blir dyr.
 
E EmilAbrahamsson1 skrev:
kunden lär ju bara köpa bredband någon annanstans, alla leverantörer betalar samma pris för bredbandet till nätägaren, det är inte så att han kommer få någon direkt skillnad på priset oavsett vilken leverantör han väljer pga just detta
Så Telenor ljuger bara om att nya kunder betalar 150:- mindre i månaden första 12 månaderna?
 
useless useless skrev:
Så Telenor ljuger bara om att nya kunder betalar 150:- mindre i månaden första 12 månaderna?
Har du kollat just den kundens adress ? Jag säger inget om att nya kunder inte för bra priser därav att man ringer och uppsägningsavdelningen och hotar med uppsägning.
 
MultiMan
J -jonte- skrev:
Samma problem här fast med Telia.
Hade 250/250 för 299:-, men nu vill de ha 589:-

Så nu blir det till att leta efter annat
Jag ringde och sa att det var oacceptabelt dyrt och att nya kunder får typ halva priset. Nådde inte 50%, men nästan, så jag stannade kvar. Har dock Telia i övrigt sedan länge, men inga extra rövartjänster såsom TV-paket. Det har jag gjort klart för dem efter otaliga säljförsök (måste vara där de stora pengarna ligger), så de har gett upp den biten.
 
K Klabbis 3000 skrev:
Jag tycker att den här monopolliknande marknaden det handlar om särskilt i glesbygd där det bara finns ett nät att välja på borde regleras och granskas av Post och Telestyrelsen. Det borde helt enkelt inte vara tillåtet att först lägga ner en ledning och sedan locka folk med billiga abonnemang och sedan efter bara ett par tre år så kostar det mer än dubbelt så mycket som man hade kalkylerat med från början. Nu protesterar jag genom att fimpa fibern så får de inga pengar alls pga orimliga prishöjningar. Kommer köra mobilt bredband istället. Har man god täckning så fungerar det lika bra och det kan ge nätägarbolagen en välbehövlig tankeställare om det blir tillräckligt många som säger upp sina abonnemang på fiber.
Testa bara först med mobilen så man har bra täckning och hastighet där man bor är ett bra tips!
Du har helt rätt i att det borde regleras och en sådan reglering är under utredning.
När en reglering går igenom kommer konkurrensen att öka och en viss prisjustering nedåt är trolig. Men jag skulle inte vänta mig en massiv prisnedgång i närheten av nivåerna under den tid när alla nät bara byggde nät med lånade pengar och subventionerade nyttjandet för att blåsa upp sin kundstock i hopp om att bli uppköpta. (Alternativt spenderade man glatt skattepengar utan krav på lönsamhet)
 
  • Gilla
Klabbis 3000
  • Laddar…
MultiMan
Hade varit betydligt viktigare att reglera elnätsmonopolen. Handlar om oerhört mycket större summor.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Hade varit betydligt viktigare att reglera elnätsmonopolen. Handlar om oerhört mycket större summor.
Det är reglerat, där ser vi hur bra det fungerar.
 
  • Gilla
Binbola
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Hade varit betydligt viktigare att reglera elnätsmonopolen. Handlar om oerhört mycket större summor.
Håller med till 100%.
men inte samma myndighet, inte samma svårighetsgrad.
 
A Argastesnickaren skrev:
Ibland är det skönt med mobilt bredband.
269 kr inklusive 5g router i månaden.
125-250 mbit beroende på tid på dygnet och vädret.
Ensam i hushållet för det mesta och tycker själv att det är bra fart i grejorna.
25000 kr för installation i nytt hus där slangen ligger grävd fram till deras rör plus sen avgift på det
Fortsätter nog köra mobilt:)
Är det så dyrt med fiberanslutning forfarande? Jag betalade 7000 sek inkopplat till huset. Dom grävde och kopplade in dom flesta kåkarna i området då, förra året.
Jag hade mobilt innan det som fungerade utmärkt, samma som du tror jag. Anledningen till fibern var den ev värdehöjning den ger och det priset jag gav var inte mycket att gasta över.
 
G Guzzen1 skrev:
Är det så dyrt med fiberanslutning forfarande? Jag betalade 7000 sek inkopplat till huset. Dom grävde och kopplade in dom flesta kåkarna i området då, förra året.
Det är väldigt stor skillnad om man bygger nytt och får pengar från EU's infrastrukturfonder jämfört med att göra en enstaka efteranslutning senare.
 
Mats-S
A Argastesnickaren skrev:
Ibland är det skönt med mobilt bredband.
D Daniel 109 skrev:
Jag tänkte mig att man gick över till mobilt om fibern blir dyr.
Tänkte samma sak, har mobilt på sommarstället så endast ett extra datakort behövs, kostar 100kr/månad.
Men det spricker på att jag kör ganska mycket simulator-racing på nätet, och latencyn (svarstiden/ping) är alldeles för hög på mobilt för att kunna köra simracing, bilen hoppar runt över hela banan och medspelarna blir skogstokiga 😆

Men har man inte dom kraven på latency fungerar mobilt alldeles utmärkt, 3 personer på sommarstället kan tokstreama varsina program utan några konstigheter.
 
  • Gilla
Klabbis 3000 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det är väldigt stor skillnad om man bygger nytt och får pengar från EU's infrastrukturfonder jämfört med att göra en enstaka efteranslutning senare.
I mitt fall var det efteranslutning. Det finns inga nybyggda kåkar i den här gudförjätna hålan, men det var större delen av samhället som gjorde det så kommunen kanske hade lyckats få anslag från någon fond.
 
Men då handlade det om efteranslutning av en fastighet det fanns duct till förutsätter jag.
 
Jag ser till helheten av vad jag nyttjar min bredbandsanslutning till och vad övriga tjänster kostar. Med bra uppkoppling så går mobilerna över på hemmets wifi och vi kan då ha mobilabonnemang med mindre surfmängd. Sedan lite tjänster som TV, Spotify utan reklam, etc och några abonnemang för intresse som släktforskning och foto, här ska det bara fungera "alltid".
Så i totalen står bredbandet kanske för 30% av vad det övriga kostar. Ser det som en hobby/intressekostnad tillsammans med nyttokostnad. Så idag 400 kr blir 200 nytta och 200 hobby.
Livet är så olika.😎
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.