kisumisu kisumisu skrev:
Har bara hört av de flesta hur bra telefonerna och tågtrafiken fungerade förut.
Allt var bättre förr...även det som var mycket sämre än idag. 😆
 
  • Gilla
AndersS och 2 till
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Tack att någon upplyser!

Jag själv är för ung för att ha egen erfarenhet.

Har bara hört av de flesta hur bra telefonerna och tågtrafiken fungerade förut. Sedan har jag även dragit lite slutsatser själv från vårat grannland Finland dvs tågen fungerar där är det sällan problem med kylan osv som det skylls på här i Sverige gällande järnvägen. Järnvägen i Finland ägs av staten!

Har även hört av arbetskollegor som har jobbat åt Televerket hur bra arbetsgivare de var och att nu idag får man skitlöner hos det privata bolagen.

Men det är bra höra även andra sanningar, så tack för det!!
Inte konstigt att man hade förmånliga anställningsavtal och väldigt förmånliga pensionsavtal när man var i monopolställning och bestämde priserna på marknaden helt ensam.
 
Järnvägen ägs av staten även i Sverige. Jag har också hört hur det var på Televerket. Jag uppfattade det som att man gjorde så lite som möjligt. Faktisk drift är nog effektivare i privat regi, men privatägda monopol blir inte bra.

Att använda telefon var tämligen dyrt på televerks tiden.
 
C cpalm skrev:
Nej, Vattenfall är väl tvärtom den överlägset största aktören i sammanhanget?
Dock menar jag personligen att den typen av kommersiellt drivna statliga bolag (SJ, Vattenfall) är dåliga exempel på fördelarna med offentligt ägande.
Har Vattenfall många lokala elnät?
Jag som har bott i södra Sverige hela mitt liv har aldrig råkat ut för detta.
 
Ja, de har en hel del lokalnät.
Här är de södra delarna.
Karta över Sverige med markerade områden, förkortningar, längränser och vattendrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
kisumisu
D Daniel 109 skrev:
Järnvägen ägs av staten även i Sverige. Jag har också hört hur det var på Televerket. Jag uppfattade det som att man gjorde så lite som möjligt. Faktisk drift är nog effektivare i privat regi, men privatägda monopol blir inte bra.

Att använda telefon var tämligen dyrt på televerks tiden.
Kanske i det stora hela, men är det inte privata aktörer som kör åt SJ eller har jag nu förstått det fel?

Ja och inte tala om hur dyrt uppringt internet blev, fast då var ju Televerket redan privat 😉
Men kan tänka mig att det som var före WWW dvs ringa BBS servrar mm var dyrt?
 
kisumisu
M maxmsm skrev:
Inte konstigt att man hade förmånliga anställningsavtal och väldigt förmånliga pensionsavtal när man var i monopolställning och bestämde priserna på marknaden helt ensam.
Nä det är ju sant och som du säger monopol är ju aldrig bra!

Det är trist att det blivit en privatmonopol idag de flesta förlorar i det men sen sitter det nån höjdare där som vill mjölka allt från kunder, ger inga bra arbetsvillkor, utnyttjar billig arbetskraft etc och flyttar pengarna ifrån landet för att slippa skatta här! Tom arbetskraft skattar utomlands.

Hos oss grävde ett finskt bolag med finska ungdomar för skitlöner, sen kom nästa gäng från Polen och blåste in fiber, sen kom ytterligare en polack installerade medieomvandlaren.

Ingen kunde svenska, jo den ena från polen kunde lite, men det var tur jag kunde lite andra språk än bara Svenska då dem höll på göra stora missar både hos mig och hos grannen. Polacken kunde inte finska, finska killarna kunde inte Polska och båda hade fått helt fel uppgifter tom på svenska
 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Men kan tänka mig att det som var före WWW dvs ringa BBS servrar mm var dyrt?
Det var därför man vidarekopplade grannens telefon till Tyskland istället för att ringa direkt dit själv.
Jag har i alla fall hört av en väldigt nära vän att man kunde göra så...
 
  • Wow
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
useless useless skrev:
Det var därför man vidarekopplade grannens telefon till Tyskland istället för att ringa direkt dit själv.
Jag har i alla fall hört av en väldigt nära vän att man kunde göra så...
Hahaha den grannen blev nog inte glad.

Mycket rätt kunde man ju vidarekoppla går för den delen även idag göra så 😂
Dock har vissa mobiloperatörer begränsat vidarekoppling....speciellt på kontantkortsidan av någon anledning.

Men på mitt finska kontantkort kan jag vidarekoppla, ha samtal väntar och många andra fina tjänster som de svenska tyvärr saknar! Den finaste tjänsten är att är jag upptagen i samtal och nån försöker ringa mig så kommer den en röst "Henkilö puhuu toista puhelua haluatko odottaa, personen är upptagen i ett annat samtal vill du stå i kö och vänta, the person you are calling are busy in another call do you want to continue on hold"

Nu kommer jag inte exakt ihåg om det gick så, men det är som en telefonkö. Så du behöver inte hela tiden försöka och försöka som i Sverige med upptaget ton som resultat.

 
Redigerat:
kisumisu kisumisu skrev:
Kanske i det stora hela, men är det inte privata aktörer som kör åt SJ eller har jag nu förstått det fel?

Ja och inte tala om hur dyrt uppringt internet blev, fast då var ju Televerket redan privat 😉
Men kan tänka mig att det som var före WWW dvs ringa BBS servrar mm var dyrt?
SJ(Statens Järnvägar) är ägt av staten, Telia är delvis ägt av andra än staten, vet inte i vilka andelar.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
useless useless skrev:
I Sverige kan man trycka "5" och lägga på luren så blir man uppringd när andra parten är ledig igen.

[länk]
På en mobil?
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
MultiMan
D Daniel 109 skrev:
Järnvägen ägs av staten även i Sverige. Jag har också hört hur det var på Televerket. Jag uppfattade det som att man gjorde så lite som möjligt. Faktisk drift är nog effektivare i privat regi, men privatägda monopol blir inte bra.

Att använda telefon var tämligen dyrt på televerks tiden.
Min farfar jobbade hela livet inom Televerket och mer arbetsam person har jag aldrig mött, förr eller senare. han tillhörde dock aldrig de som bara satt på kontor utan var ute och först drog ledningar och stolpar och efterhand mer avancerade saker.

Servicen hos Televerket var i min mening klart bättre förr, men det kostade ju betydligt mer med abonnemang. Jag minns fortfarande tydligt att det fanns en rikstaxa för långväga samtal och en lägre för lokalsamtal, t ex. Redan på 1990-talet försämrades servicen mot vad den var tidigare. Det var inte längre Televerkets/Telias eget folk som åkte ut, utan det var lagt på entreprenad, med, enligt flertal erfarenheter, betydligt sämre resultat.
 
  • Älska
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu kisumisu skrev:
Kanske i det stora hela, men är det inte privata aktörer som kör åt SJ eller har jag nu förstått det fel?

Ja och inte tala om hur dyrt uppringt internet blev, fast då var ju Televerket redan privat 😉
Men kan tänka mig att det som var före WWW dvs ringa BBS servrar mm var dyrt?
SJ är statligt, men äger ingen järnväg. Det är ett trafikbolag som verkar på en konkurrensutsatt marknad. Järnvägen ligger under trafikverket.
 
  • Gilla
kisumisu
  • Laddar…
kisumisu
useless useless skrev:
I Sverige kan man trycka "5" och lägga på luren så blir man uppringd när andra parten är ledig igen.

[länk]
Fungerar det på en mobil?

Den där 5 minns jag i fast telefoni men jag har även ett minne att det var inte alltid det heller fungerade. Men då när det fungerade så ringde telefonen lite annorlunda ringsignal, nu kanske jag inte minns helt hundra för var för så många år sedan i min barndom jag tyckte just 5 var en bra tjänst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.