T Timmermannen77 skrev:
Att göra en motgjutnig på en vägg, kräver stora kunskaper i formning, för trycket på formen blir dubbelt. Strävning och förankring är väldigt viktigt att de blir rätt.
Jag tycker de hade varit bättre att mura upp väggarna med en luftspalt mellan gammal vägg och ny innervägg.
Jag har faktiskt sett att de gjort just det som du föreslår i en del av husen där - dvs luftspalt och sedan murat med tegel. Som cpalm dock nämnde, känns det dock trist att bygga ett "hus i huset". Överväger allt mer om kanske träbjälklag är rätt väg att gå. Tio procent förlorad golvyta känns inte bra. Och fönsterkarmarna kommer bli nästan 1m djupa.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Givet läget och det du beskriver som trängre äldre stadskärna kommer ens betong och pumpbil in?

Att mura upp en konstruktion, ev pelare, känns som betydligt enklare övning med logistiken. Att sedan överväga ett gjutet bjälklag driver bara dimensionen på övriga delar pga egenvikten och om det finns en n jordbävningsaspekt är inte elasticiteten i ett bjälklag av trä att föredra?
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
En del av er har hört av sig och frågat var detta är någonstans. Jag ska inte vara snål, så här en 2min lång video som ger en bra överblick av husets placering:

0:49 in i videon skymtar ett ljusgult hus i övre delen av bilden. Det är det huset som vi kommer renovera.
 
  • Gilla
blackarrow och 8 till
  • Laddar…
R
M mvs skrev:
En del av er har hört av sig och frågat var detta är någonstans. Jag ska inte vara snål, så här en 2min lång video som ger en bra överblick av husets placering: [media]
0:49 in i videon skymtar ett ljusgult hus i övre delen av bilden. Det är det huset som vi kommer renovera.
Magiskt mysigt🤩
 
  • Gilla
TessieP
  • Laddar…
C
M mvs skrev:
Problemet är väl att de flesta träbjälklagen i de riktigt gamla husen där är feldimensionerade.
Jo, så kan det ju vara. Eller så har något hänt med tiden som påverkat bärigheten.

Men det är ju inget du behöver fundera på om du bygger upp ett nytt bjälklag från scratch. Upplagen i väggen för golvbjälkarna behöver nog flyttas/ändras/kompletteras ändå om du har andra spännvidder och nivåer.
Kan ju vara en poäng med en betongkaka i t.ex. badrum, men annars har jag lite svårt att se några fördelar med det.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
M myrstack skrev:
Givet läget och det du beskriver som trängre äldre stadskärna kommer ens betong och pumpbil in?

Att mura upp en konstruktion, ev pelare, känns som betydligt enklare övning med logistiken. Att sedan överväga ett gjutet bjälklag driver bara dimensionen på övriga delar pga egenvikten och om det finns en n jordbävningsaspekt är inte elasticiteten i ett bjälklag av trä att föredra?
Vi hade en firma på plats förra året som kikade på det. De menar att de kan ställa en betongbil på torget och sedan sätta en hjälppump i trädgården. Från lastbil till hus blir det cirka 40m.

Angående jordbävningar och elasticiteten, så kan du nog ha rätt. Inga jätteskalv i området som på andra platser runt Medelhavet, men en del mindre kan förekomma.
 
C cpalm skrev:
Upplagen i väggen för golvbjälkarna behöver nog flyttas/ändras/kompletteras ändå om du har andra spännvidder och nivåer.
Ja, det hade varit optimalt om det går.

Minst en vägg är byggd med stora stenbumlingar, så jag är osäker på om vi fritt kan välja hur vi sätter bjälkarna. Om vi flyttar på en så stor sten så lär nog hela väggen rasa.

Kanske vi kan behålla 20cm stumpar av de befintliga bjälkarna och sedan lägga de nya bjälkarna ovanpå dessa. Då får vi ju takhöjden, behöver inte gräva i väggarna och vi kan lägga något under de nya bjälkarna på de ställen det behövs för att få allt i nivå?
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Borde väl gå att borra nya hål?
 
M mvs skrev:
Problemet är väl att de flesta träbjälklagen i de riktigt gamla husen där är feldimensionerade. Och bjälkarna är vanligtvis monterade på lite olika höjd, så golven lutar ofta ordentligt. Många försöker då stabilisera och jämna ut genom att lägga ett tunt lager cement/betong ovanpå. Ser man ofta. Sedan undrar jag om det kanske inte är en fördel med ett tunt lager betong/cement om man som vi ska bygga ett badrum på ovanvåningen. Om vi helt fritt kan välja placeringen på de bärande bjälkarna så hoppar jag gärna över ett tunt lager betong/cement, men om vi måste använda redan befintliga hål för bjälkarna så tror jag nog att det kan vara värt att lägga ett tunt lager betong/cement ovanpå.
Förlåt, måste ändå kommentera detta, ett hus som stått i 300 år - med "feldimensionerat bjälklag" - man undrar hur många av husen som byggs idag som står upp om 300 år.

Jag fattar vad du menar men... Perspektiv!
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
C
M mvs skrev:
Om vi flyttar på en så stor sten så lär nog hela väggen rasa.
Det tror jag inte, det är nog betydligt stabilare än vad man kan tro.
Gäller bara att hitta någon som vet vad de håller på med.
 
nino nino skrev:
Borde väl gå att borra nya hål?
Kanske, men det beror nog på vilken bergart stenen är gjord av.
 
R
Har huset hållit i 300år med murade naturstenar så är det inte stenens kvalitet som har hållit väggen stående utan det är kalkbrukets svaghet eller vad dom nu har haft för blandning som har tillåtit rörelse som vi tex. En jordbävning som gör att väggen står än idag..
Murar du enligt svenska normer så skulle inte väggen överleva 100 år om ens det..detta för vi använder alldeles för starka bruk i dagens samhälle…
 
Redigerat:
  • Gilla
gaia
  • Laddar…
R Rejäl skrev:
Har huset hållit i 300år med murade naturstenar så är det inte stenens kvalitet som har hållit väggen stående utan det är kalkbrukets svaghet som har tillåtit rörelse som vi tex. En jordbävning som gör att väggen står än idag..
Murar du enligt svenska normer så skulle inte väggen överleva 100 år om ens det..
Jo men nu ligger ju Kroatien i en jordbävnings aktiv zon.
Man får ju kolla noga hur kroaterna själva ser på detta samt regelverket. Inget en utlänning kan ändra på.

Kort om detta:
https://www.swedenabroad.se/sv/om-u...nformation/naturförhållanden-och-katastrofer/
 
R
P paralun skrev:
Jo men nu ligger ju Kroatien i en jordbävnings aktiv zon.
Man får ju kolla noga hur kroaterna själva ser på detta samt regelverket. Inget en utlänning kan ändra på.

Kort om detta:
[länk]
Nu kan du förmodligen ingett om murning så det blir bra med det vet du😉
 
P paralun skrev:
Jo men nu ligger ju Kroatien i en jordbävnings aktiv zon.
Man får ju kolla noga hur kroaterna själva ser på detta samt regelverket. Inget en utlänning kan ändra på.

Kort om detta:
[länk]
Fråga någon annan?
Hörru, vi svenskar här på Byggahus kan detta ok? Jordbävning? Har full koll på det. Behöver kroaterna konsult är det bara att starta tråd här på Byggahus eller skicka PM.
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.