R Robbban77 skrev:
Sen hur fungerar 24h regeln med parkering?
Räcker det med flytta bilen 1 m framåt/bakom eller ta en sväng så börjar tiden om?
Nej.

Fast i praktiken funkar det nog oftast.

jag har forskat en del i det där tidigare och regeln är tydligen att man ska "ha påbörjat och avslutat en resa", att putta bilen nån meter uppfyller inte kravet, att däremot lämna platsen, åka till vändplanen och sen tillbaka och parkera igen på samma plats uppfyller kravet.

..Men som sagt, P-vakterna brukar antingen ta bilder eller kolla ventiler, och då "funkar" det nog att putta bilen med för att slippa böter, även om det inte är korrekt egentligen.
 
R Robbban77 skrev:
Har bekantat oss ganska väl med restrerande grannar och vad man förstått på dessa så har denna granne gjort såhär nästan alla år, folk har vart sura på dom, grannen som schasade iväg dom ifrån sin "häck" fick tillslut bli fly förbannad på dom iom att en del av häcken tillslut dock pga avsaknad av sol, så han sa åt dom att dom får fan flytta på sig nu om de inte vill betala nästa omgång med omläggning av häck.
Exakt hur skadades häcken av att det stod en bil på gatan brevid den ? låter som kvalificerat bullshit.

Och lycka till med att driva det ärendet i domstol.. "Jo, men NNN måste betala min nya häck, för att han parkerade på gatan utanför, som man förvisso får göra, men jag inte vill för att jag tykte att bilen skymde solen vid min häck"..

😂
 
  • Gilla
  • Haha
Nyfniken och 4 till
  • Laddar…
R Robbban77 skrev:
Vill inte verka allt för grinig men vi är nyinflyttade till ett hus i ett bostadsområde där vi har liksom alla våra grannar, parkering för 2 bilar var (om man inte väljer att bredda parkeringen).

Nu är det så ett en av grannarna som har sitt hus/parkering vid vändplatsen väljer att ställa sin 3e bil framför vår tomt.

Då halva trädgården är in på vändplatsen och andra halvan har vi vår parkering sen plats för ca 2 bilar till utanför huset längst med häcken innan man inkräktar på vändplan.

Jag är fullt med på reglerna om allmän väg om att man får stå 24 timmar innan det är dags att flytta på sig och skall någon av grannarna ha kalas/fest/hantverkare hemma så de fyller upp hela gatan gör mig inget.

Men nu är det så att denna bilen ställer de utanför oss varje dag, ibland är den borta pga dottern som har bilen åker bort över helgen eller liknande men annars ställer de bilen utanför oss varje dag mellan ca 16 - 07:00.

under 3 tillfällen har bilen vart i vägen då vi fick leverans med lastbil och lastbilen kunde inte ställa sig ordentligt pga bilen när de skulle lyfta av med kran sen har de 2 gånger vart i vägen för oss när jag har kommit med släp och då vart tvungen istället för enkelt parkera utanför och lossa lugn och ro istället fått ställa oss så vi istället blockerar vägen och fått skynda oss..


Finns det någon som helst regel eller något som säger "Ja man får tillfälligt stå 24 timmar men man får inte använda gatan som sin permanenta parkering"?
Ställ er egen bil där. Och er andra bil ställer ni utanför grannens häck.
 
  • Gilla
kurlakarl och 1 till
  • Laddar…
R Robbban77 skrev:
Den ena grannen har schasat iväg dom ifrån sin ”häck” och nu börjar vi bli trötta på att de ställer bilen utanför vårat sovrumsfönster, de blir även på automatik att när de parkerar att de gärna tittar in lite diskret innan de hoppar ut med.

Vi har pratat med dom och med surt bemötande så tycker dom inte bilen stör, dom vill inte bredda sin parkering för de vill inte ha en bil parkerad utanför sitt fönster (lite kul ja vet) och de ser hellre att vi polisanmäler än hitta lösning. Så finns inte så mycket att hämta hem där 😊

Så det är mer vad säger lagen om parkera på gatan 24 timmar och dagligen.
Får man använda gatan som sin permanenta parkering osv.
Förstår precis vad du menar, somliga har varken vett, respekt eller känsla.
Det är väl lika lätt att parkera framför egen häck!!
 
R Robbban77 skrev:
Den ena grannen har schasat iväg dom ifrån sin ”häck” och nu börjar vi bli trötta på att de ställer bilen utanför vårat sovrumsfönster, de blir även på automatik att när de parkerar att de gärna tittar in lite diskret innan de hoppar ut med.

Vi har pratat med dom och med surt bemötande så tycker dom inte bilen stör, dom vill inte bredda sin parkering för de vill inte ha en bil parkerad utanför sitt fönster (lite kul ja vet) och de ser hellre att vi polisanmäler än hitta lösning. Så finns inte så mycket att hämta hem där 😊

Så det är mer vad säger lagen om parkera på gatan 24 timmar och dagligen.
Får man använda gatan som sin permanenta parkering osv.
Angående det här med att inte vilja bredda sin parkering. Det står oftast i detaljplanen hur många bilar som skall få plats på respektive tomt. Här står det tex att plats skall beredas för 2-3 bilar på varje tomt.
 
P Pin skrev:
Inte ens leverans med lastbil trumfar en parkerad bil som redan står där. Parkera själv på den platsen om du vill att grannen inte ska stå där, speciellt om kranbil kommer. Eller informera om planerade leveranser.

Det är inte så att platserna längs tomtgränsen är reserverade för den som bor där, tvärtom brukar det vara krav på två platser på egna tomten för sina egna parkeringsbehov.
R Robbban77 skrev:
Den ena grannen har schasat iväg dom ifrån sin ”häck” och nu börjar vi bli trötta på att de ställer bilen utanför vårat sovrumsfönster, de blir även på automatik att när de parkerar att de gärna tittar in lite diskret innan de hoppar ut med.

Vi har pratat med dom och med surt bemötande så tycker dom inte bilen stör, dom vill inte bredda sin parkering för de vill inte ha en bil parkerad utanför sitt fönster (lite kul ja vet) och de ser hellre att vi polisanmäler än hitta lösning. Så finns inte så mycket att hämta hem där 😊

Så det är mer vad säger lagen om parkera på gatan 24 timmar och dagligen.
Får man använda gatan som sin permanenta parkering osv.
Be om planbestämmelsen från kommunen.
Jag fick bukt med min granne som ställde sina hantverkarbilar på gatan (även fel sida då det var närmare om förardörren var mot deras tomt)
I vår plan fanns det skrivningar som reglerade parkering av företagsbilar eller stadigvarande parkering på gatan.
Men det krävdes några p-böter och till slut vite mot hans AB, som var reggat på samma adress.
 
R Robbban77 skrev:
Vill inte verka allt för grinig men vi är nyinflyttade till ett hus i ett bostadsområde där vi har liksom alla våra grannar, parkering för 2 bilar var (om man inte väljer att bredda parkeringen).

Nu är det så ett en av grannarna som har sitt hus/parkering vid vändplatsen väljer att ställa sin 3e bil framför vår tomt.

Då halva trädgården är in på vändplatsen och andra halvan har vi vår parkering sen plats för ca 2 bilar till utanför huset längst med häcken innan man inkräktar på vändplan.

Jag är fullt med på reglerna om allmän väg om att man får stå 24 timmar innan det är dags att flytta på sig och skall någon av grannarna ha kalas/fest/hantverkare hemma så de fyller upp hela gatan gör mig inget.

Men nu är det så att denna bilen ställer de utanför oss varje dag, ibland är den borta pga dottern som har bilen åker bort över helgen eller liknande men annars ställer de bilen utanför oss varje dag mellan ca 16 - 07:00.

under 3 tillfällen har bilen vart i vägen då vi fick leverans med lastbil och lastbilen kunde inte ställa sig ordentligt pga bilen när de skulle lyfta av med kran sen har de 2 gånger vart i vägen för oss när jag har kommit med släp och då vart tvungen istället för enkelt parkera utanför och lossa lugn och ro istället fått ställa oss så vi istället blockerar vägen och fått skynda oss..


Finns det någon som helst regel eller något som säger "Ja man får tillfälligt stå 24 timmar men man får inte använda gatan som sin permanenta parkering"?
Är det inte det ena.. vad sa grannen när du bjöd in denne på en fika och berättade om din upplevelse?
 
Den enkla lösningen är att ni parkerar era bilar på gatan framför ert hus ;) Det finns inget som förbjuder er att parkera på gatan även om ni har två parkeringsplatser..Sen får ni se vad grannen tycker om det...
 
  • Gilla
Maria T och 2 till
  • Laddar…
Jag hade troligtvis också stört mig 😀

Där jag bor så har det blivit mer och mer betalning som gäller för att få stå på gatan i villakvarter vilket jag på ett sätt gillar (undvika TS situation) men å andra sidan känns det ju synd.
Känns som det kommer bli allt vanligare framöver särskilt nu när det inte behövs parkeringsautomater…
 
  • Gilla
vespaman och 1 till
  • Laddar…
Börja med att ställa er bil där så får de hitta en annan lösning
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
R
Är det kommunal gata med kommunala regler eller är det exempelvis en gata som ägs av samfällighet eller bostadsrättsförening?
 
L Ladreva skrev:
Be om planbestämmelsen från kommunen.
Jag fick bukt med min granne som ställde sina hantverkarbilar på gatan (även fel sida då det var närmare om förardörren var mot deras tomt)
I vår plan fanns det skrivningar som reglerade parkering av företagsbilar eller stadigvarande parkering på gatan.
Men det krävdes några p-böter och till slut vite mot hans AB, som var reggat på samma adress.
Stadigvarande parkering brukar inte vara tillåten. Då TS granne kör med bilen dagligen är det inte stadigvarande parkering.

Parkera på fel sida (mot körriktningen) är inte tillåtet i Sverige, men i många andra länder.

Hur skulle ”företagsbilar” kunna förbjudas? När det gäller boendeparkering kan det varandras att äga bilen själv men inte annars. Kan finnas förbud mot annat än personbil och då går inte LB reggade fordon parkera oavsett vem som äger dem. Det du skriver skulle ju även slå mot personbilar som inte är privatägda, tex förmånsbilar (”tjänstebilar”). Men framför allt de transporter som TS så gärna vill ska kunna parkera i tomtgränsen.

Kan du återkomma med citat ur texten på planen som gäller hos dig?
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
R Robbban77 skrev:
Vill inte verka allt för grinig men vi är nyinflyttade till ett hus i ett bostadsområde där vi har liksom alla våra grannar, parkering för 2 bilar var (om man inte väljer att bredda parkeringen).

Nu är det så ett en av grannarna som har sitt hus/parkering vid vändplatsen väljer att ställa sin 3e bil framför vår tomt.

Då halva trädgården är in på vändplatsen och andra halvan har vi vår parkering sen plats för ca 2 bilar till utanför huset längst med häcken innan man inkräktar på vändplan.

Jag är fullt med på reglerna om allmän väg om att man får stå 24 timmar innan det är dags att flytta på sig och skall någon av grannarna ha kalas/fest/hantverkare hemma så de fyller upp hela gatan gör mig inget.

Men nu är det så att denna bilen ställer de utanför oss varje dag, ibland är den borta pga dottern som har bilen åker bort över helgen eller liknande men annars ställer de bilen utanför oss varje dag mellan ca 16 - 07:00.

under 3 tillfällen har bilen vart i vägen då vi fick leverans med lastbil och lastbilen kunde inte ställa sig ordentligt pga bilen när de skulle lyfta av med kran sen har de 2 gånger vart i vägen för oss när jag har kommit med släp och då vart tvungen istället för enkelt parkera utanför och lossa lugn och ro istället fått ställa oss så vi istället blockerar vägen och fått skynda oss..


Finns det någon som helst regel eller något som säger "Ja man får tillfälligt stå 24 timmar men man får inte använda gatan som sin permanenta parkering"?
Dom väl oarkera utanför sin tomt hur jävla svårt ska det vara att uppföra sig
 
  • Gilla
  • Haha
Yetin och 1 till
  • Laddar…
K kruset skrev:
Dom väl oarkera utanför sin tomt hur jävla svårt ska det vara att uppföra sig
Det är ju just det som TS ser som ett problem. Att grannen parkerar utanför sin tomt. 😉
 
  • Haha
  • Gilla
cpalm och 3 till
  • Laddar…
R Robbban77 skrev:
Vill inte verka allt för grinig men vi är nyinflyttade till ett hus i ett bostadsområde där vi har liksom alla våra grannar, parkering för 2 bilar var (om man inte väljer att bredda parkeringen).

Nu är det så ett en av grannarna som har sitt hus/parkering vid vändplatsen väljer att ställa sin 3e bil framför vår tomt.

Då halva trädgården är in på vändplatsen och andra halvan har vi vår parkering sen plats för ca 2 bilar till utanför huset längst med häcken innan man inkräktar på vändplan.

Jag är fullt med på reglerna om allmän väg om att man får stå 24 timmar innan det är dags att flytta på sig och skall någon av grannarna ha kalas/fest/hantverkare hemma så de fyller upp hela gatan gör mig inget.

Men nu är det så att denna bilen ställer de utanför oss varje dag, ibland är den borta pga dottern som har bilen åker bort över helgen eller liknande men annars ställer de bilen utanför oss varje dag mellan ca 16 - 07:00.

under 3 tillfällen har bilen vart i vägen då vi fick leverans med lastbil och lastbilen kunde inte ställa sig ordentligt pga bilen när de skulle lyfta av med kran sen har de 2 gånger vart i vägen för oss när jag har kommit med släp och då vart tvungen istället för enkelt parkera utanför och lossa lugn och ro istället fått ställa oss så vi istället blockerar vägen och fått skynda oss..


Finns det någon som helst regel eller något som säger "Ja man får tillfälligt stå 24 timmar men man får inte använda gatan som sin permanenta parkering"?
Det bästa är att när ni vet en leverans kommer där platsen utanför huset behövs gå och kvällen innan ovh ring på fråga om de kan ställa bilen någon annanstans dagen efter pga leverans. Det för dem säkert tror jag bara de vet om det. Sen att de står utanför huset annan tid kan man någ inte göra så mycket åt tyvärr. Så länge de inte hindrar vändplatsen. 😊😊😊
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.